پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:15:10 - سه شنبه 2 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سه مشکل عمده نشریات دانشجویی/ دانشگاه به صورت گزینشی و حزبی با نشریات برخورد می‌کند
سردبیر نشریه دانشجویی سفیر دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: دانشگاه به صورت گزینشی و یا متاسفانه حزبی و باندی با نشریات برخورد می‌کند؛ بخصوص از دورانی که دولت یازدهم روی کار آمده و معاونت دانشگاه تغییر کرده، این نوع برخوردها مشهود است.

به گزارش” دانشجو آزاد” ،محمد علی عسگری در رابطه با فعالیت های نشریه دانشجویی سفیر دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: از سال ۸۸ نشریه ای تحت عنوان سفیر با امتیاز بسیج دانشجویی دانشگاه باهنر شروع به فعالیت و انتشار و دوره های مختلفی را طی کرد.

سردبیر نشریه سفیر دانشگاه باهنر کرمان ادامه داد: در سال های ۹۱-۹۲ جمع بندی اعضای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه باهنر بر این شد که در بحث نشریات ورود بیشتری داشته باشند و یک گسترش در نوع فعالیت مطبوعاتی بسیج دانشجویی اعمال شود که این مسئله به فراخور نوع فعالیت هایی که به صورت های خاص در دانشگاه وجود داشت و فضای حاکم بر دانشگاه بود.

وی افزود: در این راستا تعداد نشریات دیگری همانند نشریه صارم، شما و فانوس نیز به ثبت رسید که اینها وظایفی برایشان تعریف شد.

عسگری با اشاره به اینکه هر نشریه در بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان نقش خاصی را بر عهده دارد، تصریح کرد: نشریه سفیر که به عنوان قدیمی ترین نشریه بسیج دانشجویی محسوب می شد به عنوان نشریه اصلی بسیج دانشجویی دانشگاه باهنر نقش مرکزی رادر این حرکت رسانه ای به عهده گرفت.

وی با تاکید بر اینکه نشریه سفیر روند و رویه خاصی دارد، بیان داشت: رویه ای که برای نشریه تعریف شده به گونه ای بود که این نشریه به صورت خاص در پرونده های مختلف ورود پیدا می کرد و به فراخور موضوع به میزان نیازی که در دانشگاه احساس می شد تولید مطلب می کند.

سردبیر نشریه سفیر دانشگاه باهنر کرمان ادامه داد: در کنار نشریه سفیر نشریات دیگری که از آنها نام برده شد و به نحوی نشریات اقماری سفیر محسوب می شدند وظیفه شان این بود که مطالب صنفی علمی فرهنگی و به فراخور دانشکده هایی که در آن کار می کنند؛ مطالب و مسائل اجتماعی- اخلاقی یا به مناسبت های مختلفی که در طول سال یا همزمان با زمان انتشار نشریه اتفاق می افتاد بپردازند.

عسگری گفت: این رخداد و برنامه ریزی تکامل روند نشریاتی را به دنبال داشت که مسائل خاص در سفیر مطرح می شد و به مسائل عمومی تر و گوناگون در نشریات دیگر بسیج دانشجویی پرداخته می شد.

این فعال دانشجویی در ادامه در خصوص همکاری مسئولین دانشگاه با نشریات دانشجویی نیز گفت: متاسفانه در زمینه نشریات در دانشگاه باهنر از سوی متولی امر که مسئولان فرهنگی دانشگاه باشند، هیچ حرکتی ندیدیم؛ نه دوره آموزشی و توجیهی و نه شرکت نشریات دانشجویی در مسابقات.

وی ضمن انتقاد از این نمونه رفتار ها در دانشگاه ها تصریح کرد: اگرهم موضوعی در توان دانشگاه باهنر کرمان بوده به صورت گزینشی و یا متاسفانه حزبی و باندی صورت گرفته است؛ بخصوص از دورانی که دولت یازدهم روی کار آمده و معاونت دانشگاه تغییر کرده کاملا این نوع برخوردها مشهود بوده است.

سردبیر نشریه سفیر دانشگاه باهنر کرمان  ادامه داد: حتی از سوی مسئولان دانشگاه برخوردهای نامناسب و انضباتی در قبال نشریات بسیج دانشجویی داشتیم که بدیهی و روشن است که دانشگاه در زمینه تولید نشریات هیچ همکاری با ما نداشته است.

عسگری در ادامه درخصوص مشکلات قرارگرفته بر سر راه تهیه و انتشار نشریات دانشجویی تصریح کرد: در یک دیدکلی متاسفانه نشریات دانشجویی از چند مشکل اساسی رنج می برند.

وی افزود: متاسفانه کسانی که دستی به نوشتن و تولید مطلب برای نشریه های دانشجویی دارند از قلم های استواری برخوردار نیستند و توانایی نوشتن به آن معنایی که نیاز یک نشریه است را ندارند؛ البته ما در این زمینه سعی کرده ایم با برگزاری آموزش هایی برای اعضا فعال نشریه این موضوع را مرتفع کنیم.

سردبیر نشریه سفیر دانشگاه باهنر کرمان مشکل دیگر نشریات دانشجویی را صعف در طراحی ها دانست و گفت: نشریات از طراحی های کلیشه ای استفاده می کنند و یا ساده و ابتدایی است که ما بازهم در این زمینه سعی کردیم با آموزش های مختلف این مشکلات را برطرف کنیم.

عسگری افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که باعث عدم استقبال از نشریات دانشجویی شده است و یا بین بدنه دانشجویان با نشریات دانشجویی به عنوان تریبون های دانشجویی فاصله ایجاد کرده، این است که نشریات عموما یا سیاسی اند؛ به این معنا که سیاست زده اند و یک خط سیر مشخصی ندارند به مسائل صنفی کمتر توجه میکنند و مسائل اجتماعی فرهنگی اقتصادی مبتلا به دانشجویان و دانشگاه را کمتر مورد برسی قرار میدهند از یک آبشخور سیاسی تغذیه می کنند که همان عقاید را که آن هم نه بایک مبانی قوی و مستحکم بلکه با یک دیدگاه سطحی در فضای دانشگاه منتشر می کنند.

 

وی در خصوص نحوه انتشار نشریه سفیر نیز گفت: این نشریه به صورت دو هفته یکبار منتشر می شود و یابه فراخور زمان در بعضی زمان ها مناسبت های خاص ممکن است در فواصل زمانی کوتاه تری انتشار پیداکند.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi