پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

17:14:34 - پنجشنبه 20 شهریور 1399
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مدیر اتاق تعاون استان کرمان خبر داد:
سهم گمشده تعاونی ها در واگذاری های دولتی/اکتساب رتبه اول در بخش تعاونی های کرمان در جشنواره ملی
علی اکبر مشرفی گفت: در بسیاری از مناقصه‌ها، واگذاری‌ها و مزایده ها بخش تعاون در اولویت است اما در واگذاری‌های بخش دولتی به بخش خصوصی تنها ۱٫۵ درصد سهم بخش تعاون شده است که از جمله دغدغه‌های بخش تعاون در حوزه اقتصادی کشور است، زیرا قرار بود در قانون ۸۰ درصد سهم دولت کوچک و به سهم بخش تعاون اضافه شود اما ۸۰درصد را به دستگاه‌های عمومی غیردولتی واگذار کردند حتی به بخش خصوصی هم نرسیده است.

 به گزراش دانشجو آزاد؛ علی اکبر مشرفی ریاست اتاق تعاون استان کرمان در نشست خبری  با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته تعاون گفت‌: کسب رتبه‌های برتر توسط اتاق تعاون کرمان و شرکت تعاونی توسعه و عمران دهیاری های بخش رفسنجان در پانزدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی های برتر ملی به عنوان نماینده استان کرمان، در سطح کشور نشان‌دهنده پویایی و فعال بودن تعاونی‌های استان کرمان است.


وی افزود: در جهان سه میلیون تعاونی  ثبت شده وجود دارد که این مهم نشان‌دهنده این است که یک هشتم دنیا تحت سیستم تعاونی هستند.


مشرفی از وجود ۹۴ هزار تعاونی فعال در کشور خبرداد و گفت:  حدود یک دهم جمعیت ایران تحت پوشش تعاونی‌ها هستند و این رقم در استان کرمان با وجود ۶هزار تعاونی فعال چهار تا پنج درصد است.


رئیس اتاق تعاون استان کرمان به نقش تعاونی‌ها در اقتصاد اشاره و تصریح کرد: درسطح استان کرمان تعاونی‌های بزرگی از جمله تعاونی پسته  وجود دارد که قابل مطرح شدن در سطح کشور حتی دنیا هستند.


وی با بیان اینکه در استان کرمان ظرفیت‌های مطلوبی در حوزه تعاونی وجود دارد، گفت: برای دسترسی آسان تعاونی‌ها به خدمات ۲۱ اتحادیه تعاونی و هشت نمایندگی در سطح استان وجود دارد.


مشرفی با قدردانی از همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بخش تعاون گفت: از جمله دلایلی که توانستیم به رتبه برتر برسیم این است که در تصدی گری با بخش حاکمیتی رابطه مطلوبی داشتیم و همچنین طی سال‌های گذشته با  برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در حوزه تعاون سبب  ارتقا این بخش شده‌ایم.


رئیس اتاق تعاون استان کرمان ادامه داد: طی سال های گذشته اتاق تعاون چهار نمایشگاه عرضه مستقیم محصولات تعاونی در سطح استان کرمان برگزار کرده است  و در کمیسیون‌های مختلف از بخش تعاون دفاع کرده است.


وی با اشاره به اینکه حمایت‌های لازم در قوانین کشوری و در بخش تعاونی انجام شده اما اجرایی شدن این قوانین با مشکل روبرو بوده و به درستی محقق نشده است، بیان داشت: در بسیاری از مناقصه‌ها، واگذاری‌ها و مزایده ها بخش تعاون در اولویت است اما در واگذاری‌های بخش دولتی به بخش خصوصی تنها ۱٫۵ درصد سهم بخش تعاون شده است که از جمله دغدغه‌های بخش تعاون در حوزه اقتصادی کشور است، زیرا قرار بود در قانون ۸۰ درصد سهم دولت کوچک و به سهم بخش تعاون اضافه شود اما ۸۰درصد را به دستگاه‌های عمومی غیردولتی واگذار کردند حتی به بخش خصوصی هم نرسیده است.


مشرفی با اشاره به فعالیت تعاونی‌های استان در بخش‌های مختلف، تصریح کرد:  30 درصد تعاونی‌ها در حوزه کشاورزی و دامپروری در سطح استان فعال هستند که بخش کشاورزی و صنایع دستی از معافیت مالیاتی برخوردار هستند.


رئیس اتاق تعاون با تاکید بر تعاونی‌های توزیعی و مصرف در شرایط کنونی که با توزیع کالا با مشکل مواجه هستیم گرچه باید توزیع کنندگان کالا را از تولیدکننده به مصرف کننده برسانند تا کالای اساسی و مورد نیاز مردم به بهترین شکل ممکن به دستشان برسد، خاطرنشان کرد: چهار هزار نفر از اعضای تعاونی‌های حمل و نقل در سطح استان کرمان بیمه تامین هستند که این تعاونی‌ها نقش بسیار سازنده ای را در حمل و نقل دارند.

وی با اشاره به کارکرد تعاونی‌های استان در حوزه صادرات بیان  داشت: گزینه صادرات در بخش تعاون جای کار بسیاری دارد و  انسجام خاصی را می‌طلبد که در بخش تعاون این امر به خوبی صورت نگرفته است و لذا برنامه داریم در سال جاری  دوره‌های آموزشی در حوزه صادرات برای تعاونی‌ها در اتاق تعاون کرمان برگزار شوند که این مهم سهم تعاونی‌ها را در صادرات استان افزایش می دهد.


مشرفی بیان داشت: در آینده به سمت جوان گرایی در مدیریت تعاونی‌ها پیش می‌رویم و همچنین از تجربیات گذشتگان در این حوزه استفاده خواهیم کرد زیرا ذهن خلاق نسل جوان و تجربه نسل گذشته میتوانند اتفاقات مهمی را رقم بزنند.


رئیس اتاق تعاون استان کرمان با بیان اینکه تنها ۸۰ واحد تعاونی صنعتی در سطح استان وجود دارند، گفت: اشتغالزایی در حوزه صنعتی به مراتب بیشتر از بخش کشاورزی و دامپروری است و باید تدبیری اندیشیده شود تا افکار نیروهای جوان و متخصص در سطح استان در کنار یکدیگر قرار گیرند تا ایجاد و شکل گیری تعاونی‌های صنعتی در استان افزایش یابد.


وی با بیان اینکه بسیاری از تعاونی‌های کوچک در حوزه  مشاغل خرد در عرضه محصولات خود با مشکل  عرضه روبرو هستند  و باید در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود، خاطرنشان کرد: برخی از تعاونی‌های کوچک تولید کننده هستند اما پتانسیل عرضه را ندارد و باید بازار برای عرضه تولیدات آن‌ها فراهم شود.


انتهای پیام /طهماسبی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi