پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

14:04:29 - یکشنبه 7 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سنسورهای شتاب نگاری ثبت جنبش زمین رونمایی شد
سنسورهای شتاب نگاری ثبت جنبش زمین ‘AHT’ امروز یکشنبه (هفتم تیر ماه ) با حضور معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در محل این پژوهشگاه رونمایی شد.

به گزارش “دانشجو آراد ” ساخت این سنسورها به همت محققان پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و همکاری بخش خصوصی و کنترل و تایید صحت عملکرد سنسورها توسط پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی به مدت چهار سال انجام شده است.

این سنسور دارای دامنه دینامیکی ۸۵ دسیبل است؛ به عبارتی کوچک ترین سطح لرزه ای قابل اندازه گیری توسط این سنسورها برابر هشت صدم سانتی متر بر مجذور می باشد.

حداکثر شتاب قابل اندازه گیری توسط این سنسورها برابر۷/۱ برابر شتاب ثقل زمین است، از نکات حائز اهمیت در این سنسور وجود یک میکرو کنترلر در داخل آن ها است که امکان ایجاد خروجی دیجیتال و همچنین تجزیه و تحلیل داده ها در داخل سنسور فراهم کرده است.

امکان انتقال اطلاعات ۱۵ عدد سنسور همزمان و از طریق یک رشته کابل RS486 (سیم تلفن) با فرکانس ۵۰ هرتز از دیگر مزایای این سنسورها است.

پایش سلامت ساختمان ها، پایش سلامت پل ها، پایش سلامت سدها و سازه های مهم، استفاده از ایستگاه های سامانه های هشدار سریع، استفاده در ایستگاه های شتاب نگاری جهت ثبت جنبش نیرومند زمین، استفاده در امور پژوهشی و آزمایش های آزمایشگاهی و نیز استفاده در امور آموزشی و تشریح پدیده های دینامیکی از جمله کاربردهای سنسورهای شتاب نگاری HAT است.

قابلیت نمونه برداری با فرکانس های مختلف، خروجی دیجیتال، امکان به روز رسانی برنامه عملکردی سنسور از راه دور، مقاومت بسیار بالا در برابر عوامل محیطی ، قابلیت عملکرد در عمق یک متری آب، امکان برنامه نویسی بر روی پردازنده سنسور و امکان ثبت دامنه فرکانس های بسیار وسیع از ویژگی های این سنسورها است.

اکنون با استفاده از تجهیزات خریداری شده دانش ساخت این وسایل ونحوه عملکرد آن در داخل کشور فراهم شده و نیز کاهش چشمگیری درهزینه مورد نیاز جهت تهیه این تجهیزات شده است بطوریکه در حال حاضر هزینه خرید تجهیزات مشابه از خارج کشور چندین برابر هزینه ساخت آن در داخل کشور است.

وجود این دانش باعث شده اکنون بسیاری از تعمیرات لازم در تجهیزات موجود در این زمینه در داخل کشور انجام شود و همچنین امکان توسعه این تجهیزات در داخل کشور فراهم شده است.

اکنون این سنسور در پایش سد هیروی در استان کرمانشاه ، سامانه آزمایشی هشدار سریع در استان بوشهر، سامانه آموزشی تشریح پدیده های اندرکنش خاک و ساز و سامانه قطع خودکار جریان گاز در ایستگاه های تقلیل فشار گاز شرکت گاز استان تهران استفاده شده است.

انتهای پیام /

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi