پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

19:13:12 - سه شنبه 29 اردیبهشت 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سعادت فر: حفظ دستورات و احکام خداوند لازمه دوری از گناه است
استاد اخلاق و عرفان گفت: حفظ دستورات و احکام خداوند لازمه‌ دوری از گناه است.

به گزارش “دانشجو آزاد” ، حجت الاسلام سعادت فر روز گذشته در اختتامیه‌ سی امین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان منطقه ۵ کشور در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان ضمن بیان توصیه‌هایی از زبان قرآن کریم، گفت: شخص تلاوت کننده باید تالی حق تبارک و تعالی قرار بگیرد.

 

این استاد عرفان و اخلاق ادامه داد: تالی از ماده «تلو» و به این معناست که دو امر، شخص یا موضوع بدون هیچ فاصله و واسطه‌ای پشت هم قرار بگیرند و آن امر یا شخص یا موضوعی که بالافاصله به دنبال می‌آید را «تالی» می‌گویند؛ پس بلاواسطه بودن شرط است، لذا اگر در وقت تلاوت بین فرد و خداوند فاصله و حجابی نباشد در این صورت فرد «تالی» محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه گناه خود یک حجاب است، بیان داشت: حفظ دستورات و احکام خداوند را لازمه‌ی دوری از گناه است؛ آنچه بین تلاوت کننده و مستمع مهم است فهم مقصود متکلم است نه فهم کلام.

 

حجت السلام سعادت فر ادامه داد: فهم مقصود متکلم در تلاوت مهم است و این امر با تقوا (یعنی حفظ احکام الهی) امکانپذیر است؛ چرا که خداوند سبحان حتی تعلیم خود را هم منوط به تقوا کرده است؛ تلاوت کننده‌ی قرآن اگر در وقت تلاوت خود را یک مستمع ببیند به این معنا که خداوند کلام خود را بر زبان او جاری می‌کند و کلام او مجرای کلام خداوند سبحان است، پس باید مقصود متکلم را از این تلاوت درک کند.

 

این استاد اخلاق و عرفان خاطرنشان کرد:‌ گاه تلاوت از ناحیه‌ «رب» انجام می‌شود؛‌ گاه از ناحیه‌ی «الله» و‌ گاه از ناحیه‌ «رحمان» و این‌ها با هم متفاوت‌اند؛ برای مثال کلمه «رب» در قرآن کریم هرجا آمده، مقید آمده و هیچ جا تنها و مطلق نیست مانند ربکم، ربه، ربک و… اما «رحمان» مطلق آمده است پس تجلی حق از ناحیه رب، الله و رحمان متفاوت است؛ بنابراین اگر در هنگام تلاوت، فرد تالی شد؛ آنگاه مورد قبول است و تالی نشد، تلاوت در مورد او صدق نمی‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه هیچ مغزی بدون قشر رشد نمی‌کند و مغز در سایه‌ی این قشر رشد می‌کند و اگر آسیب ببیند مغز هم آسیب می‌بیند، تصریح کرد: اولوالالباب هم در یک قشری رشد کرده‌اند و آن قشر عمل به احکام ظاهری دین و مقید شدن به آداب الله است، پس اگر انسان بخواهد در تالی حق واقع شود و در گروه اولوالالباب قرار بگیرد باید خود را مقید به احکام ظاهری دین و آداب الله کند؛ یعنی مقید بودن به واجبات، محرمات، مستحبات و مکروهات، حال اگر این قشر آسیب دید و ترمیم هم نشد، مغز آسیب می‌بیند و فرد از اولوالالباب بودن ساقط می‌شود.

 

حجت الاسلام سعادت فر با اشاره به آیه‌ «واذکر ربک فی نفسک» بیان داشت: ذکر خداوند فقط ذکر زبانی نیست و جنبه‌ی نفسانی هم دارد به این معنا که فرد در متن زندگی خود و در تمام لحظات تنها خدا را رب خود بداند و خود را تحت ربوبیت خداوند سبحان یاد کند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi