پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:36:45 - چهارشنبه 18 فروردین 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سردرگمی دانشجویان از قیمت‌های سرسام آور و یارانه ۴۰ هزار تومانی!
در حالی که کمتر از یک ماه به برگزاری بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باقیست، یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان، تهیه کتابهایی است که قیمت بالایی دارند و احتمالا در نمایشگاه با تخفیف عرضه می‌شوند.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از  «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعضی دانشجویان از همان ابتدا و برخی دیگر از ترم‌های دوم و سوم به بعد یا حتی بعدتر از آن، با مشکل تهیه کتاب‌های گران قیمتی مواجه می‌شوند که احتمالا منبع امتحانی‌شان است.

برخی در این میان روش کپی گرفتن از برگ‌های کتاب را از کسی که آن را قبلا خریده است انتخاب می‌کنند اما بعضی وقتها هیچ رقمه نمی‌شود با کپی گرفتن و کارهایی از این قبیل مشکل را حل کرد و بنابراین چاره‌ای جز خریدن کتاب وجود ندارد.

در این میان کتابهای زبان اصلی همیشه بیشترین دردسر را برای دانشجویان به همراه دارند؛ دانشجویانی که مجبورند هزینه های هنگفتی را برای خرید کتابهایی که حالا دیگر بهای آنها را کتابفروشی‌های میدان انقلاب با تلورانس متغیر قیمت دلار تنظیم می‌کنند؛ این وسط فقط بدا به حال دانشجو!

اما این پایان ماجرا نیست و معمولا دانشجویان منتظر تسهیلاتی که دولت برای آنها قرار خواهد داد، می‌مانند. یکی از تسهیلات مهم برای بالا بردن قدرت خرید کتاب دانشجویان، بن کارت دانشجویی است. هرچند میزان مبلغی که به عنوان تسهیلات در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد به علاوه پولی که خودش روی آن می‌گذارد تا بن کارت را تحویل بگیرد روی هم رفته ممکن است کفاف خرید یک کتاب را هم ندهد اما باز هم از هیچ بهتر است.

دانشجویان بهتر می‌دانند که در حوزه‌های مختلف دانشگاهی، در کنار منابع داخلی، کتابهای خارجی زبان اصلی که ممکن است یک خط درمیان ترجمه‌ای از آنها هم وجود داشته باشد، در دانشگاهها تدریس می‌شوند که قیمت بالای آنها همیشه برای انشجویان دردسر ساز بوده است.

این مشکل اما در بین دانشجویان رشته‌هایی مثل علوم‌پزشکی که علوم و اطلاعات پیرامونش نیازمند پویایی و به‌روز بودن است، بیشتر به چشم می‌خورد؛ تعدد کتابهای درسی و عدم فرصت کافی برای عرضه ترجمه نسخ مهم علوم‌پزشکی در بازار کتاب، باعث می‌شود تا کتابها مستقیما وارد کشور شده و روانه بازار شوند.

کافی است دانشجوی پزشکی باشید و برای خرید به بازار بروید؛ با خرید دو یا سه کتاب مهم این رشته که احتمالا ملزومات یک ترم دانشجوی این رشته را کفاف می‌دهد، باید نیم میلیون تومان هزینه کنید! حال آنکه مساعده ۴۰ هزار تومانی خرید کتاب وزارت ارشاد که به دانشجویان برای خرید در نمایشگاه کتاب داده می‌شود، کمک زیادی به دانشجویان نخواهد کرد.

روز گذشته نیز خبری مبنی بر افزایش میزان بن خرید کتاب به ۱۰۰ هزار تومان منتشر شد اما ظاهرا سهم ۴۰ هزار تومانی وزارت ارشاد تغییری نکرده است و دانشجویان برای تهیه بن کتاب به جای ۴۰ هزار تومان باید ۶۰ هزار تومان پرداخت کنند، در حالی که تا سال گذشته ۴۰ هزار تومان دانشجو و ۴۰ هزار تومان نیز وزارت ارشاد هزینه می‌کرد تا یک بن ۸۰ هزار تومانی تحویل دانشجو شود.

به نظر می‌رسد افزایش میزان بن خرید کتاب دانشجویی به ۱۰۰ هزار تومان، پز جدید دولت است که دارد از جیب دانشجو داده می‌شود؛ افزایش ۲۰ هزار تومانی مبلغ بن کارت دانشجویی در حالی صورت گرفته است که تمام این افزایش از جیب دانشجو است و سهم وزارت ارشاد همان ۴۰ هزار تومان سال گذشته است.

با این حال اما سایت نمایشگاه کتاب همچنان مبلغ بن دانشجویی را همان ۸۰ هزار تومان سال گذشته اعلام کرده است و با اظهارات روز گذشته همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد مبنی بر افزایش مبلغ بن کارت از ۸۰ به ۱۰۰ هزار تومان تناقض دارد.

 بر همین اساس پای درد و دل چند دانشجو از رشته‌های مختلف نشستیم که قیمت‌های سرسام‌آور کتاب‌های درسی‌شان مشکلات عدیده‌ای برای آنها ایجاد کرده است.

محمدرضا دانشجوی ارشد رشته برق در این باره می‌گوید: هزینه شهریه دانشگاه از یک طرف، هزینه رفت و آمد به دانشگاه از طرف دیگر و حالا قیمت خرید کتابها نیز خیلی من و خانواده‌ام را تحت فشار قرار داده است؛ ترم دو ارشد هستم و هزینه خرید کتابهای درسی‌ام برای یک ترم فقط حدود ۲۵۰ هزار تومان شده است.

مهدی دانشجوی سال ششم رشته پزشکی نیز از قیمت‌های بالای کتابهای درسی‌اش به شدت معترض است و در این باره می‌گوید: سال گذشته در نمایشگاه کتاب، پنج کتاب گرفتم و بیش از چهارصدهزار تومان هزینه کردم، این در حالی است بسیاری از کتابها با تخفیف در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود، قیمتهای امسال هم معلوم نیست خدا بخیر کند.

شیما دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه غیرانتفاعی است و قیمت‌های بالای کتاب را ناشی از عدم توجه مسئولین به آموزش عالی می‌داند؛ این دانشجوی علوم پایه قیمت کتابهای خود را برای ترم‌هایی که درس تخصصی بر می‌دارد، ۱۸۰ هزار تومان عنوان می‌کند.

سایر دانشجوهایی که خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پای صحبت آنها نشست اظهاراتی شبیه به موارد فوق داشتند و سوال اصلی در صحبت اکثر آنها این بود: «”۴۰ هزار تومان” کمک وزارت ارشاد، کجای این مبالغ هنگفت و کلان را پوشش می‌دهد؟»

البته در میان رشته‌ها، هستند دانشجویانی که شاید برای یک ترم، هزینه کتابهایشان روی هم به ۱۰۰ هزار تومان هم نرسد اما کافی است تا سری به کتابفروشی‌های دور میدان انقلاب بزنید تا حساب کار دستتان بیاید.

حال باید دید که قیمتهای روز افزون وافزایش فشار اقتصادی به مردم، قیمتهای امسال نمایشگاه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد یا قدرت خرید دانشجویان برای خرید کتابهای درسی، چگونه تغییر خواهد کرد. باید منتظر نشست و دید که تدبیر دولت اعتدال برای بازگشت آرامش به فضای علمی کشور چیست.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi