پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:53:36 - سه شنبه 19 بهمن 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ساخت دستگاه پرس قرص تک عددی درایران
محققان یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به طراحی و ساخت دستگاه پرس قرص تک عددی شدند که کار تولید قرص از پودرهای دارویی را با کیفیت استانداردهای جهانی و قیمتی بسیار ارزان تر انجام می دهد.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از ایرنا؛ محمد مهدی حق شناس مدیرعامل شرکت اندیشه سازان صنعت اطلس درباره محصول جدید این شرکت به خبرنگار علمی ایرنا گفت: دستگاه پرس قرص تک عددی برای تولید قرص از گرانول یا پودرهای دارویی به کار گرفته می شود و این دستگاه ها در دنیا در دو نوع تک عددی و چند عددی طراحی شده اند که دستگاه های تک عددی برای مراکز با تولید کم بخش آزمایشگاهی داروسازی ها و همچنین دانشکده های داروسازی مناسب است.

وی افزود: مدل دستگاه های روتاری و گردشی اغلب برای تیراژهای بسیار بالا و بین ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار عدد قرص استفاده می شود.
حق شناس خاطرنشان کرد: بعضی قرص های آنکولوژی و ضدسرطان، خیلی گران هستند و منطقی نیست که یک دستگاه بزرگ و بسیار گران قیمت با ۳۰ سنبه را برای تولید چنین محصولی، معطل نگه داریم بنابراین برای تولید اینگونه محصولات خاص و گران قیمت از دستگاه پرس قرص تک عددی استفاده می کنند تا هم کیفیت محصول حفظ شود و هم امکان تولید آن در تیراژ پایین فراهم باشد.
وی یادآور شد: از طرف دیگر، پودرهای گیاهی برای تبدیل شدن به قرص، نیاز به فشار بالایی دارند و با توجه به قابلیت این دستگاه برای وارد کردن فشار ۵ تا ۱۰ تن، می توان برای تولید قرص های گیاهی با کیفیت مطلوب از این دستگاه استفاده کرد.
این محقق جوان، ظرفیت تولید این دستگاه را ۴۵۰۰ عدد قرص در ساعت با پرس ۱۰ تن ذکر کرد و گفت: از آنجا که سنبه های دستگاه را هم خودمان تولید می کنیم، امکان تولید قرص در اندازه ها و شکل های مختلف مانند گرد یا بیضی وجود دارد.
وی درخصوص دیگر ویژگی های این دستگاه توضیح داد: نکته منحصر به فرد در این محصول، رعایت اصول GMP در ساخت دستگاه است که بقیه دستگاه های تک سنبه ای هندی و چینی موجود در بازار، الزامات GMP را ندارند بنابراین مجوز وزارت بهداشت را نمی گیرند و دستگاه های خارجی که این اصول را رعایت کرده اند، حداقل ۱۰ برابر گران قیمت تر از دستگاه ساخت ما هستند.
حق شناس، امکان اتصال سنبه های استاندارد را از دیگر ویژگی های این دستگاه برشمرد و گفت: این ویژگی تنها در یک دستگاه تک سنبه انگلیسی که تقریبا قیمتی ۱۵ برابر قیمت دستگاه ساخت ایران را دارد یافت می شود.
وی به برخی توانایی های این دستگاه از جمله توانایی تولید ۷۵ قرص در دقیقه، به کارگیری اینورتر جهت تغییر سرعت دستگاه، امکان ایجاد قرص از قطر ۲ تا ۲۸ میلی متر و قابلیت تنظیم دستی اشاره کرد.
این فناور ایرانی خاطرنشان کرد: شرکت ما تقریبا یک سال است که به وجود آمده است البته ۱۶ سال قبل از این در زمینه دارو کار می کردیم و در مدت یک سال گذشته، تمامی محصولات و ماشین آلات پزشکی خود را به طور کامل در کشور طراحی و تولید کرده ایم.
به گفته وی، دستگاه پرس قرص تک عددی که نمونه داخلی ندارد، از امسال وارد بازار شده و شیوه دستیابی به محصول از طریق تحقیق و توسعه و مهندسی معکوس بوده است که حداقل ۸۰ تا ۹۰ درصد کیفیت محصولات اروپایی و قیمت محصولات شرکت های چینی را داراست.
مراسم رونمایی از ۱۰ محصول برگزیده شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه برگزار شد که دستگاه پرس قرص تک عددی، یکی از این محصولات بود.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi