پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:38:43 - سه شنبه 19 بهمن 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
زیباترین سلام نظامی به مراد/عکسی که کمر پهلوی را شکست
پس از ورود امام (ره) به تهران، نیروی هوایی اولین گام مثبت در همراهی با مردم در انقلاب را با وجود همراهی دولت برداشت؛ اما درگیری‌های خیابانی و تمرد ارتشیان از دستور تیر به سوی مردم، همافران را بر آن داشت تا گامی برای نزدیکی در انقلاب بردارند.

به گزارش “دانشجوآزاد” تیتر اول روزنامه کیهان ظهر روز ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ توجه مردم و بختیار را به خود جلب کرد؛ “پرسنل نیروی هوایی با امام خمینی بیعت کردند”؛ خبر این دیدار به همراه تصویری از این بیعت در مطبوعات به چاپ رسید؛ در تصویر، جمعی از همافران با لباس رسمی در اقامتگاه امام از پشت سر دیده می‌شدند.

پس از انتشار خبر، دولت بختیار آن را تکذیب و عکس را مونتاژ اعلام کرد و حکم دستگیری عکاس صادر شد.

اما مساله حضور همافران در نزد امام (ره) از سوی ایشان تایید شد.

پس از ورود امام (ره) به تهران، نیروی هوایی اولین گام مثبت در همراهی با مردم در انقلاب را با وجود همراهی دولت برداشت؛ اما درگیری‌های خیابانی و تمرد ارتشیان از دستور تیر به سوی مردم، همافران را بر آن داشت تا گامی برای نزدیکی در انقلاب بردارند.

نورشاهی،‌ یکی از همافرانی که در جریان بیعت با امام(ره)، حاضر بوده است، در تشریح خاطرات آن روز گفته است: “جلسه‌اى در روزهاى نزدیک به پیروزى انقلاب با مرحوم حضرت آیت‌الله طالقانى داشتیم و ایشان به ما گفتند که اگر قصد دارید کارى انجام دهید باید اقدامى باشد که یک سر و گردن از پیرزنى که عصازنان به خیابان آمده است بالاتر باشد. این سخنان در حقیقت یک نوع حرکت روانى و کار تهییج‌کننده محسوب مى‌شد و پس از آن بود که تصمیم گرفته شد تا در روز ۱۹ بهمن، رژه رسمى برگزار شود.”

همافران، پس از دیدار با آیت‌الله طالقانی، تصمیم گرفتند تا صبح روز ۱۹ بهمن در مدرسه علوی تهران لباس‌های خود را عوض کنند و در حضور امام (ره) به صف شوند تا به امام(ره) ادای احترام و اعلام بیعت کنند. از آن جایی که در مدرسه رفاه فضای کافی وجود نداشت عده‌ای، نماینده شدند و در محضر امام(ره) حضور یافتند.

عکس رژه همافران و سلام نظامی آنان به امام خمینی یکی از بیادماندنی ترین عکس‌هایی که در حافظه تاریخی ایرانیان از انقلاب سال ۵۷ ثبت شده است، با وجود آنکه در روز ۱۹ بهمن درگیری‌های پراکنده‌ای بین انقلابیون و ارتش شاهنشاهی در جریان بود جمعی از پرسنل نیروی هوایی با انجام رژه و خواندن سرود در مقابل حضرت امام، با حرکت اسلامی مردم ایران و رهبری نهضت اعلام همبستگی کردند. انتشار خبر اعلام همبستگی همافران با امام از یک طرف روحیه‌ تازه‌ای در قوای انقلابی ایجاد کرد و از طرف دیگر در نیروهای اترش رژیم شاه تزلزل ایجاد کرد.

به اذعان نماینده و عکاس موسسه عکس سپیای فرانسه، عکس بیعت همافرها با امام راحل (ره) یکی از عکس های مهم از وقایع تاریخی ایران است و دیده شد که یک عکس چطور می تواند کمر یک حکومت را بشکند.

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi