پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:06:17 - شنبه 1 اسفند 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
روی خوش نشان دادن تنها ابزار دیپلماسی نیست/سیاست خارجه به عزت، حکمت و مصلحت در تصمیمات پایبند باشد
برخورد دیپلماتیک به نوعی استفاده از همه ابزارهای مشروع برای رسیدن به اهداف و منافع ملی است نه فقط روی خوش نشان دادن بلکه باید همه جنبه های رفتاری را در روابط دیپلماتیک مدنظر قرار دهیم.

محمود بابایی در گفتگو با “دانشجو آزاد” در رابطه با اصول رفتارهای دیپلماتیک گفت: در اصول دیپلماتیک دو بحث وجود دارد یکی بحث نظری مساله که در ادبیات سیاست خارجه و ادبیات دیپلماتیک مطرح می شود و دیگری بحث مصداقی مساله است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنرکرمان با اشاره به مساله نظری سیاست خارجه عنوان کرد: درادبیات دیپلماتیک دانشگاهی دو موضوع مطرح می شود یکی اینکه دو کشور در حال حاضر اختلافی ندارند و احتمال وقوع اختلاف را می دهند، پس باید جلوگیری کرد از این اتفاق و دیگر این که ارتباط بین دو کشور به هر دلیلی بهمخورده و می خواهند این ارتباط را مجددا ایجاد کنند.

وی افزود: در حالتی که اختلاف واقع شده و می خواهند اختلاف را از بین ببرند کارشناسان سیاست خارجه موضوع و نوع اختلاف را بررسی کنند که چه بعدی را در بر میگیرد سیاسی؟ حقوقی؟ و… وقتی که مبنا و ریشه مشخص شد اگر اختلاف سیاسی باشد باید به یک طریقی روابط بین دو طرف به صورت حداقلی ایجاد شود تا برگردد به حالت سابق؛ در اینجا موضوع مذاکرات غیر مستقیم پیش می آید که ما تحت عنوان میانجی گری می شناسیم که یک طرف سومی وارد موضوع می شود که سعی می کند بین دو طرف را مسائل رفع کند و اختلافات را به حداقل برساند این هم در صورتی است که طرفی که خاطی بوده تا حدی قبول کند و بفهمد راهی که رفته اشتباه بوده و به دنبال جبران اشتباهات گذشته خود باشد این روند دیپلماتیکی است که ما معمولا در دانشگاهها می خوانیم که قاعدتا از دیپلماتها هم همین توقع می رود که براساس ادبیات دیپلماتیک برخورد کنند و آن را سرلوحه کار خود قرار دهند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه باهنر کرمان تصریح کرد: برخورد دیپلماتیک به نوعی استفاده از همه ابزارهای مشروع برای رسیدن به اهداف و منافع ملی است نه فقط روی خوش نشان دادن یا گذشت کردن بلکه باید همه جنبه های رفتاری را در روابط دیپلماتیک مدنظر قرار دهیم.

بابایی در خصوص بحث مصداقی در روابط بین الملل اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران اصول سیاست خارجه بر اساس اسناد بالادستی کاملا مشخص بوده و عبارت است از عزت، حکمت و مصلحت پس هر تصمیمی که اتخاذ می شود باید این سه مولفه را در نظر بگیرد و هرکدام از سه ضلع این مثلث در نظر گرفته نشود در راستای اصول و اهداف سیاست خارجه نیست و تامین کننده منافع و اصول ملی ما نخواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد تصمیماتی که در دستگاه دیپلماسی ما اتخاذ می شود بایستی به اصول سیاست خارجه در جمهوری اسلامی پایبندتر بوده و در رابطه با عربستان و دیگر کشورها روابط تعریف شده تری داشته باشیم.

وی در پایان توضیح داد: اگر تصمیمات وزارت خارجه صراحتا اساد بالادستی را نقض کند یا اتفاقی که افتاده با منافع ملی به صورت عمیق تعارض داشته باشد دو ارگان نظارتی مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی می تواند ورود پیدا کند تا موضوع اصلاح و مشکل برطرف گردد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi