پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

17:18:32 - دوشنبه 21 اسفند 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
به منظور تجلیل از مقام سرباز و ترویج مکتب حاج قاسم؛
رویداد ملی «کتیبه سرباز» در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان برگزار می‌شود
رییس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان گفت: رویداد ملی “کتیبه سرباز” با هدف شناسایی و ترغیب هنرمندان، اهالی رسانه، فیلمسازان و پژوهشگران با موضوع صلح، انسان دوستی و کمک به هم نوع در سطح ملی و بین المللی برگزار خواهد شد.

 به گزارش دانشجو آزاد:   علیرضا منظری توکلی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد حاج قاسم سلیمانی کرمان در نشست مشترک خبری با حضور مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان پیرامون تشریح برنامه‌های رویداد ملی “کتیبه سرباز” گفت: اقدامات حاج قاسم سلیمانی برای ایجاد صلح پایدار در جهان بود.

*شهید سلیمانی یک قهرمان ملی است

وی با بیان اینکه حاج قاسم خود را سرباز کشور می‌دانست افزود: سپهبد شهید سلیمانی یک قهرمان ملی و عامل اقتدار کشور است.

او با اشاره به جایگاه رفیع سرباز در کشور و ملل اظهار داشت: در طول تاریخ فارغ از رنگ و نژاد، دین و مذهب، جنسیت و سن، سرباز نماد از خودگذشتگی، استقامت، دلاوری، دفاع از ارزش‌های مادی و معنوی و دفاع از وطن بوده وهست.

منظری توکلی تاکید کرد: سرباز در هر لحظه چه در جنگ چه در صلح، چه در روز چه در شب، چه در بیداری چه در خواب، به سرزمینش می‌اندیشد و بدون هیچ چشم داشتی با توکل به خدای بزرگ، دست از جان می‌شوید و تمام داشته‌های خود را فدا می‌کند تا آسیبی به سرزمینش وارد نشود؛ چه زیباست فدا کردن خود برای ارزشی، به نام وطن.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد حاج قاسم سلیمانی کرمان گفت: این رویداد در بخش‌های هنر‌های تجسمی (موشن گرافی، خوشنویسی، عکاسی) رسانه (مطبوعات، پایگاه‌های خبری در قالب‌های یادداشت، گزارش خبری و گزارش تصویری)، نمایشگاه آثار پژوهشی (پایان نامه، کتاب) و بخش ویژه (جانمایی و اجرای کتیبه سرباز) برگزار خواهد شد.

*ترویج فرهنگ مقاومت

وی اهداف این رویداد را ترویج ِفرهنگ مقاومت، ایثار، جهاد، شهادت مبارزه با مستکبران وظالمان جهان؛ ترویج و گسترش فرهنگ انساندوستی در جامعه و خانواده با زبان فاخر هنر؛ استفاده از ابزار قدرتمند هنر و رسانه در جهت گسترش فرهنگ صلح و آرامش؛ ایجاد تمایز میان «هنر برای صلح» و هنر ضد جنگ؛ برطرف کردن موانع و معضلات مانع در دستیابی به صلح و همزیستی مسالمت آمیز در جهان اسلام؛ ایجاد بستری مناسب جهت معرفی شخصیت و مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی و نماد سرباز؛ ایجاد زمینه‌های تعامل و گفتگو میان هنرمندان ادیان توحیدی برشمرد.

او همچنین امیدواری به آینده بشر در دنیایی بدون جنگ و تکثیر آن در روح اجتماع جهانی؛ برپایی نمایشگاه‌های آثار منتخب هنرمندان در داخل و خارج از مرز‌های ایران؛ ترویج و گسترش فرهنگ گفتگوی هنرمندان مسلمان با دیگر ادیان جهان و اشاعه فرهنگ اسلامی و صلح طلبی با انتخاب سفیران صلح و تکریم آن‌ها را از دیگر اهداف این رویداد ذکر کرد.

*حاج قاسم سلیمانی یک میراث معنوی است

در ادامه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان نیز طی سخنانی گفت: میراث فرهنگی رسالت حفاظت از میراث ملموس و میراث ناملموس را بر عهده دارد و برگزاری رویداد سرباز در راستای میراث ناملموس است.

سعید شاهرخی، حاج قاسم سلیمانی را یک میراث معنوی برای کشور برشمرد و اظهار کرد: بر سنگ مزار حاج قاسم طبق نظر خودشان عبارت سرباز حک شده؛ در این رویداد سنگ مزار ایشان به زبان‌های مختلف ترجمه خواهد شد و یادمان سرباز نیز در قالب کار‌های هنری در جای مناسبی به منظور استفاده همگان و زائران سایر کشور‌ها قرار خواهند گرفت.

او برگزاری این رویداد را در راستای ترویج مکتب حاج قاسم و مقاومت، ترویج مکتب انسان دوستی و صلح و تجلیل از مقام سرباز اعلام کرد.

وی موضوع بخش ویژه این رویداد را طراحی، جانمایی و اجرای یادمان کتیبه سرباز بر اساس متن نوشته سنگ مزار سرباز شهید حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد.

او گفت: آثار ارسالی بخش رسانه باید در بازه زمانی ١٣٩٨ لغایت پایان خرداد ١۴٠٣ در رسانه‌های ملی، استانی و محلی تولید و منتشر شده‌باشند.

وی در مورد شرایط و مقررات بخش ویژه طراحی یادمان کتیبه سرباز نیز افزود: این بخش به شکل فراخوان عمومی و دو مرحله‌ای برگزار می‌گردد و شرکت کنندگان موظفند ماکت آثاری که در مرحله اول پذیرفته شده اند را به دبیرخانه ارسال کنند.

شاهرخی اظهار داشت:ایده طرح می‌بایست با رعایت ارزش‌های معمارانه و توجه به فرهنگ مناطق مختلف ایران ارائه گردد.

جانشین رییس ستاد رویداد ملی سرباز گفت: شروع ثبت نام از طریق سایت از ٢٧ اسفندماه امسال آغاز و مهلت ارسال آثار از ١۵ فروردین تا ٣٠ مرداد ماه ١۴٠٣ خواهد بود.

وی افزود: اختتامیه این رویداد ١۶ مهرماه ١۴٠٣ در تالار حافظ دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار خواهد شد.

او اظهار داشت: علاقمندان جهت ارسال آثار‌
می‌توانند به وب سایت http://katibehsarbaz.ir مراجعه نمایند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi