پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

6:45:29 - سه شنبه 8 مهر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رتبه ۱۹ ایران در تولید علم رشته مهندسی
سرپرست ISC گفت: رتبه ایران از نظر تولید علم در رشته مهندسی در پایگاه استنادی اسکوپوس ۱۹ است.

به گزارش دانشجو آزاد، جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: اسکوپوس بزرگترین پایگاه اطلاعاتی استنادی است که مجلات علمی، کتاب‌ها و مجموعه مقالات کنفرانس‌ها را تحت پوشش دارد. در حال حاضر این نظام استنادی ۵۳ میلیون رکورد از حدود پنج هزار ناشر را که در کشورهای مختلف جهان فعالیت دارند ثبت و نمایه سازی می‌کند.

سرپرست ISC بیان کرد: از آنجا که پژوهش به طور فزاینده جهانی، بین رشته ای، تیمی و گروهی شده است، پژوهشگران می توانند با استفاده از سیستم‌هایی مانند اسکوپوس به تحقیقاتی که در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی جهان صورت گرفته دسترسی داشته باشند.

مهراد افزود: رشته مهندسی از رشته‌هایی است که به شدت مورد نیاز صنایع کشور است. این رشته در دانشگاه‌های بزرگ کشور تدریس می‌شود. در رشته‌های گوناگون این حوزه تحقیقات مختلف انجام می‌گیرد و از نتایج حاصله مقالات متعددی در نشریات بین المللی منتشر می‌شود.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری عنوان کرد: اتفاقا حضور اساتید و پژوهشگران این دو حوزه در کنفرانس‌ها و سمینارهای ملی و بین المللی نیز در خور توجه است.

وی اعلام کرد: تعداد مدارکی که از دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و انجمن‌های علمی ایران تاکنون در رشته مهندسی در پایگاه استنادی اسکوپوس ثبت و نمایه سازی شده است ۱۳۶۲۴ مقاله است. بر این اساس رتبه ایران از نظر تولید علم در رشته مهندسی در پایگاه استنادی اسکوپوس ۱۹ است.

این استاد علم اطلاعات و دانش شناسی گفت: ایالات متحده با تولید ۳۷۸۶۷۹ مدرک، رتبه اول جهان را در اختیار دارد. رتبه‌های دوم تا دهم به ترتیب به چین، انگلستان، آلمان، ژاپن، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هندوستان و استرالیا تعلق دارد.

وی خاطر نشان ساخت: در فاصله بین استرالیا رتبه (۱۰ ) و ایران (۱۹) کشور های کره جنوبی، اسپانیا، هلند، تایوان، روسیه، برزیل، سوئیس و سوئد قرار دارند. بدین ترتیب در بین ۱۹این کشور تنها دو کشور هندوستان و برزیل جزو کشورهای در حال توسعه اند و ایران با لحاظ سایر کشورها از نظر تولید علم در رشته مهندسی در جمع کشورهای پیشرفته و نوظهور علمی قرار دارد.

مهراد بیان کرد: رتبه ۲۰ به کشور بلژیک ( ۱۰۱۷۴ مدرک ) تعلق دارد. رتبه های ۲۱ تا ۲۵ نیز در اختیار لهستان، مالزی، سنگاپور، ترکیه و اتریش است. تعداد مدارک ترکیه در رشته مهندسی ۹۱۲۶ مدرک است و رتبه جهانی آن ۲۶ است. رژیم اشغالگر قدس با ۸۰۹۴ مدرک رتبه ۲۶ تولید علم رشته مهندسی را در دست دارد.

وی ادامه داد: در بین کشورهای اسلامی که در تولید علم رشته مهندسی در اسکوپوس حضور دارند بعد از ایران و ترکیه به ترتیب ( دارای رتبه‌های ۱۹ و ۲۴ ) می توان از کشور مصر نام برد که با ۳۷۶۱ مدرک رتبه ۴۰ تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است.

مهراد عنوان کرد: جالب است به این نکته اشاره کنم که از مجموع ۱۳۶۲۴ مدرک در رشته مهندسی، ۶۸۲۳ مورد مربوط به مقالات کنفرانس ها و ۶۴۳۴ مورد مربوط به مقالات نشریات علمی است.

مهراد با اشاره به ترکیب موضوعی مقالات منتشر شده در حوزه مهندسی گفت: از مجموع ۱۳۶۲۴ مدرک، تعداد ۸۰۹۸ مدرک در رشته مهندسی، ۲۶۹۳ مدرک در حوزه علوم کامپیوتر، ۱۶۳۲ مدرک در حوزه مهندسی شیمی، ۱۱۹۵ مدرک در حوزه علم مواد و ۱۱۷۲ مدرک در حوزه علوم زمین و سیارات به رشته تحریر درآمده است.

مهراد افزود: پنج پژوهشگر برتر رشته مهندسی به ترتیب عبارت است از داوود دومیری گنجی، استاد گروه مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مهدی دهقان، استاد ریاضیات کاربردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه تربیت مدرس، محمد علی شکرگزار، استاد بانک سلولی ایران و ریاض خراط، استاد دانشگاه صنعتی نفت.

وی در پایان بیان داشت: از نظر پراکندگی زمانی تعداد مدارک منتشر شده در سال ۲۰۱۱ تعداد ۲۲۰۰ مدرک، در سال ۲۰۱۲ تعداد ۲۳۰۰ مدرک، در سال ۲۰۱۳ تعداد ۲۰۲۱ مدرک، در سال ۲۰۱۴ تعداد ۱۱۶۳ مدرک است. برای سال ۲۰۱۵ نیز تا گزارش این خبر دو مقاله در مجلات بین المللی منتشر شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

 

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi