پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:19:43 - دوشنبه 7 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ربات ها در آینده نحوه اجرای وظایف را با تماشای فیلم های آموزشی می آموزند
محققان دانشگاه کورنل در حال آموزش ربات ها هستند تا با مشاهده فیلم های ویدیویی، دستور العمل ها را استخراج و برای اجرای وظابف خود به کار بندند.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا؛ برای این آموزش، حتی نیاز به روشن کردن دی وی دی پلیر نخواهد بود و ربات می تواند در یوتیوب به دنبال آنچه لازم دارد، بگردد.
براساس این گزارش، پژوهشگران در این ارتباط نگاه خود را به آینده دوخته اند که احتمالا ربات های شخصی مسوولیت انجام کارهای روزمره زندگی را مانند غذا پختن، شستن ظروف، شست و شوی لباس ها، غذا دادن به حیوانات خانگی و کمک به افراد مسن و معلول، به عهده خواهند داشت.
محققان پروژه خود را «روبو واچ» می نامند. این پروژه تا حدودی به این دلیل میسر است که اغلب فیلم های ویدیویی آموزشی دارای ساختار مشترکی هستند و علاوه بر آن، منابع مرجع زیادی در این زمینه در دسترس است.
براساس مطالعه محققان، رایانه با اسکن چند فیلم ویدیویی مرتبط با انجام یک کار، می تواند آنچه که در تمامی این فیلم ها مشترک است، بیابد و به دستورالعمل های گام به گام بدل کند. خصیصه مهم سیستم یاد شده این است که ربات نحوه انجام کار را بدون نیاز به نظارت انسان فرا می گیرد.
تاکنون عمدتا یادگیری ربات از طریق آنچه که ربات در حین توضیح یک انسان مشاهده می کرد، انجام می شود برای مثال آموزش شناساندن اشیاء به ربات با نشان دادن تصاویر اشیاء به آن و در حالی صورت می گیرد که یک انسان نام آنها را بیان می کند.
اما در پروژه روبوواچ، رباتی که می خواهد کاری را انجام دهد، می تواند خود به دنبال دستورالعمل بگردد و آن را بیابد.
زمانی که ربات با یک وظیفه ناآشنا مواجه می شود، مغز رایانه ای آن در یوتیوب شروع به جست و جو می کند تا مجموعه ای از فیلم های ویدیویی را در زمینه نحوه انجام آن کار بیابد.
رایانه سپس فیلم های ویدیویی را فریم به فریم اسکن می کند و به دنبال موضوعات شایع تر می گردد؛ همچنین با استفاده از زیرنویس این فیلم ها روایت همراه آنها را می خواند و به دنبال لغاتی می گردد که اغلب تکرار می شوند.
رایانه با استفاده از این نشانگرها، بخش های مشابه را در فیلم های ویدیویی مختلف با هم جور کرده و آنها را در یک سکانس واحد تنظیم می کند. از زیرنویس های این سکانس، ربات می تواند دستورالعمل های نوشتاری تولید کند.
در جریان یک تحقیق دیگر، ربات ها یاد گرفته اند که با گوش دادن به دستورالعمل های گفتاری یک انسان، نحوه انجام کارها را فراگیرند.
این احتمال وجود دارد که در آینده، اطلاعات سایر منابع مانند ویکیپیدیا نیز به منابع مورد استفاده افزوده شود.

بر چسب ها: ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi