پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:30:22 - دوشنبه 3 شهریور 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دومین کنگره ملی ذغال سنگ در کرمان برگزار می شود/ ارسال بیش از ۱۳۲ مقاله در دبیرخانه ی کنگره
دبیر علمی دومین کنگره ملی ذغالسنگ گفت : دومین کنگره ملی ذغالسنگ ، پنجم شهریور ماه در شرکت ذغالسنگ کرمان برگزار خواهد شد.

محمد کار آموزیان صبح امروز در گفتگو با “دانشجوآزاد”  در رابطه با دومین  کنگره ی ملی ذغالسنگ گفت : ذغالسنگ فراوان ترین سوخت فسیلی در جهان است که به عنوان یکی از مهمترین منابع تولید انرژی نقش غیر قابل انکاری در گسترش صنعتی کشور ها دارد .

وی ادامه داد : زغال سنگ در صدر منابع تامین انرژی جهان قرار دارد و وضعیت متزلزل بازار نفت توجه جهانیان را معطوف به استفاده از سوختهای قدیمی نظیر ذغال سنگ کرده است .

دبیر دومین کنگره ملی ذغالسنگ افزود : بهای ارزان ذغالسنگ بر میزان تقاضا از سوی بازار کشورهای نوظهور اقتصادی افزوده و بهره مندی از سوختهای پاک به موضوع اجلاسهای مختلف رهبران سیاسی محدود شده است .

محمد کارآموزیان ادامه داد : در کشورهای هند و چین و کشورهای پهناور جنوب شرق آسیا هنوز هم استفاده از ذغالسنگ بین ۶۵ تا ۷۰در صد از منابع تامین انرژی را تشکیل می دهد و حتی پیش بینی می شود که به دلیل رکود عمیق مالی در اروپا و آمریکا کشورهای درگیر بحران همچنان علاقه چندانی به سرمایه گذاری در بخش توسعه انرژی پاک نداشته و به واردات گسترده ذغالسنگ ادامه دهنده .

وی تصریح کرد : در کشور ما به دلیل غنی بودن منابع نفت و گاز استفاده منابعی نظیر ذغالسنگ کمتر مورد توجه قرار گرفته است .

این استاد دانشگاه افزود : این اتفاقات در حالی است که در ایالات متحده که بر حسب آمار جزو ۱۰ کشور غنی از منابع نفت و گاز است قسمت عمده الکتریسیته تولیدی خود را ۵۶ در صد از ذغالسنگ تامین می کند و در حدود ۴۰ درصد برق دنیا از ذغال و نیروگاههای ذغالسنگی تولید می شود .

کارآموزیان گفت : در کشور لهستان ۹۶ درصد تولید برق از ذغالسنگ است که این رقم در آفریقای جنوبی ۹۰ درصد ؛ در دانمارک ۸۰ درصد  ؛ در استرالیا ۷۸ درصد و در چین ۷۰ درصد است .

دبیر دومین کنگره ملی ذغالسنگ افزود : علاوه بر تامین حرارت و تولید انرژی با استفاده از ذغالسنگ این ماده در صنعت فولاد به عنوان یک احیا کننده قوی عمل می کند و یکی از مواد اولیه مهم در صنعت فولاد محسوب می شود و به همین دلیل ذغالسنگ همواره در طی تاریخ به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه و پیشرفت بشری محسوب شده است.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران از نظر ذخایر ذغالسنگ از پتانسیل خوبی برخوردار است گفت : ذخایر قطعی ذغالسنگ ایران ۱٫۱ میلیارد تن و ذخایر احتمالی ۱٫۷ میلیارد تن و ذخایر زمین شنا سی بیش از ۱۴ میلیارد تن هستند و ایران در زمینه میزان ذخیره در رده ۱۲ جهانی قرار دارد و در حدود ۱٫۲ در صد ذخایر کل ذغالسنگ دنیا در ایران قرار گرفته است .

محمد کارآموزیان بیان داشت : با توجه به تجزیه ناپذیر بودن این منابع و ارزش بالای صنعتی این مواد به عنوان ماده اولیه استفاده بهینه و افزایش راندمان این مواد هم اکنون اولویت بسیاری از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی جهان است .

دبیر دومین کنگره ملی ذغالسنگ با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل تلاش و کوشش محققان واندیشمندان در دانشگاهها مراکز علمی و تحقیقاتی و واحد های صنعتی رشد علمی در تولید علم ، نوآوری و فن آوری در صنعت ذغالسنگ از موفقیت چشمگیری برخوردار است گفت : با توجه به اینکه مهمترین کاربران دانش در جهان علم صاخبان صنعت می باشند ، لازم است این دستاوردهای پژوهشی و فن اوری به مراکز تولیدی و در نهایت سطح جامعه انتقال یابد .

وی برگزاری همایشهای علمی و تخصصی با همگاری دانشگاهها و مراکز صنعتی فرصتی برای ایجاد ارتباط بین دو حوزه مهم تولید علم و محصول دانست و تصریح کرد :این همایشها ضمن ارتباط نزدیک محققین و صنعتگران آخرین دستاوردهای پژوهشی به حوزه صنعت معرفی می شوند و همین مشکلات صنعت جهت ارائه راه حل به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی ارائه می شوند ؛ از این رو دانشگاه صنعتی شاهرود در سال ۱۳۹۱ به دلیل اهمیت ویژه ذغالسنگ اولین کنگره ملی ذغالسنگ را برگزار نمود .

کارآموزیان ادامه داد : به دلیل استقبال بی نظیر محققین وصنعتگران مققر شد که این کنگره به صورت ۲ سالانه به میزبانی یکی ازشرکتهای تولیدی ذغالسنگ کشور برگزار شود .

دبیر دومین کنگره ملی ذغالسنگ با اشاره به جایگاه ویژه استان کرمان در زمینه تولید و فرآوری ذغالسنگ گفت : دومین دوره این کنگره در روزهای پنجم لغایت هفتم شهریور ماه جاری در محل شرکت ذغالسنگ کرمان برگزار خواهد شد .

این استاد دانشگاه ادمه داد : به همین منظور پس از فراخوان سراسری تعداد ۱۳۲ مقاله توسط دبیرخانه کنگره دریافت شد که پس از مراحل داوری توسط کمیته داوران متشکل از ۶۸ عضو هیئت علمی از ۱۵ دانشگتاه مطرح کشور تعداد ۴۸ مقاله به صورت سخنرانی و ۳۰۰ مقاله به صورت پوستری مورد پذیرش قرار گرفتند .

وی با اشاره به ویژگیهای خاص دومین کنگره زغالسنگ بیان داشت : انتخاب پایان نامه های برتر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه صنعت ذغالسنگ به منظور تشویق اساتید و دانشجویان و تحقیق از ویژگی های دومین کنگره خواهد بود.

محمد کارآموزیان گفت : برگزاری این کنگره همراه با برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت ذغالسنگ خواهد بود ؛ تا فرصتی برای شرکتهای سازنده ، مشاوران ، موسسات تحقیقاتی و پژوهشی باشد تا آخرین دستاوردها و فن آوریها و محصولات خود را به بازدید کنندگان و مشتریان اراده نمایند .

دبیر دومین کنگره ملی ذغالسنگ افزود : در حاشیه این کنگره نیز کارگاههای آموزشی با حضور متخصصان و صاحب نظران شاخص داخلی و خارجی در زمینه صنعت ذغالسنگ اجرا خواهد شد تا اساتید و دانشجویان و نیز صنعتگران با آخرین تکنولوژی روز دنیا آشنا شوند .

شایان ذکر است : دومین کنگره ملی ذغالسنگ ، صبح چهار شنبه ۰۵/۰۶/۹۳ در محل شرکت ذغالسنگ کرمان آغاز به کار خواهد کرد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi