پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

20:15:21 - یکشنبه 2 آذر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دولت آمریکا تمایلی به تمام شدن مذاکرات هسته ای ایران ندارد
بر اساس تجربه تاریخی چنین برداشت می شود که دولت آمریکا تمایلی به تمام شدن مذاکرات هسته ای ایران ندارد.

به گزارش “دانشجو آزاد“، بر اساس تجربه تاریخی چنین برداشت می شود که دولت آمریکا تمایلی به تمام شدن مذاکرات هسته ای ایران ندارد. حتی اگر بر خلاف باطن، در ظاهر نیز روز سوم آذر ۹۳ نیز توافقی بر سر موضوع هسته ای ایران صورت بگیرد، مطمئناً همچنان زیاده خواهی آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه پابرجا خواهد ماند. ریشه این زیاده خواهی که ذات ابرقدرت هاست به این مسأله بر می گردد که در قرن ۲۱ فناوری و دانش هسته ای، مهمترین ابزار قدرت محسوب می شود. هر کشوری که به این فناوری دست یابد، نشان از نبوغ و اشراف اطلاعاتی آن جامعه حتی در سایر زمینه های اقتصادی، اجتماعی و … دارد. به عبارت بهتر فناوری و دانش هسته ای، معیار و شاخصی برای توسعه یافتگی و قدرت اطلاعاتی محسوب می گردد.

آمریکا دنبال بهانه جویی است

بدیهی است که آمریکا و متحدانش دوست ندارند ایران که داعیه دار ایجاد و گسترش تمدن نوین اسلامی است، به چنین فناوری و دانشی دست پیدا نماید. لذا همواره در صدد آن بوده که حتی بدیهی ترین حق یعنی داشتن دانش فنی و استفاده از این فناوری صلح آمیز هسته ای را برای ملت بزرگ ایران به رسمیت نشناسد. اما حقیقت آن است که چطور می توان جلوی فکرها و اندیشه تولید را از سر دانشمندان ایرانی انداخت؟! به گفته رئیس جمهور روحانی: «ما چیزی غیر از فکر و نبوغ جوانان و دانشمندانمان در خصوص فناوری هسته ای نداریم که بر روی میز مذاکره بگذاریم». همه چیز شفاف است؟ آیا غیر از این است که آمریکا دنبال بهانه جویی است. این بهانه جویی سالهاست که در موضوعات مختلف نمود پیدا کرده است.

گرگ، گرگ است ولو در لباس میش

لذا ضمن تشکر از زحمات تیم مذاکره کننده ایرانی در وین و استعانت از درگاه خداوند متعال برای همراهی و کمک به آنها جهت اخذ تصمیمات صحیح و عزت آور برای ایران اسلامی، یادآوری می­ شود بایستی از خودمان این سؤال کلیدی را بپرسیم که: «آیا دولت آمریکا و متحدان غربی حاضر به پایان دادن موضوع هسته ای ایران هستند؟! همانطور که بیان شد، آمریکایی ها همواره در طول تاریخ انقلاب از نظام مقدس جمهوری اسلامی کینه و دشمنی داشته و به عناوین مختلف سعی در براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی را داشته اند. با قدرت سخت و نظامی که نتوانستند کاری از پیش ببرند، با قدرت نرم نیز نتوانستند و لذا بهانه جدیدی را پیش کشیدند. آمریکایی ها در این مناقشه نیز با ظرفیت جدیدی از دیپلماسی جمهوری اسلامی و آنهم نرمش انعطاف صریح دولتمردان جمهوری اسلامی روبرو شدند. لذا در این بین نمی دانند چکار کنند. چون اساساً بهانه جدیدشان در حال سوختن است، لذا بسیار سردرگمند که چه کنند؟! چه تصمیمی بگیرند؟! آنچه در این بین مسلم و واضح است، این است که گرگ، گرگ است ولو در لباس میش.

هدفشان در قفس کردن افکار و دانش هسته ای است

نتیجه مذاکرات نهایی وین در سوم آذرماه ۱۳۹۳ هرچه باشد، باید حواسمان باشد که بهانه جویی های آمریکا تمام شدنی نیست. چون اصل موضوع، چیز دیگری است. چه التزامی وجود دارد که اما و اگرها و تبصره های بعدی و حتی موضوعات و بهانه های جدیدی از طرف دولتمردان آمریکایی و غرب به میان نیاید؟ مطمئناً آمریکایی ها دوست ندارند موضوع هسته ای ایران تمام شود. چه بهانه جویی از این بهتر؟! بهانه و مناقشه بر سر مهمترین ابزار  قدرت در قرن ۲۱ یعنی داشتن فناوری، دانش و توانمندی هسته ای؟! مسلماً آمریکایی ها دوست ندارند کشوری همچون ایران به چنین فناوری دست پیدا کند. فناوری که در تعیین میزان قدرت کشورها، کلیدی است. خودشان هم می دانند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست. آنها هدفشان در قفس کردن افکار و دانش هسته ای است که در سر دانشمندان ایرانی است. آنها با این موضوع مشکل دارند.

دولت و ملت بایستی اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنند

بنابراین چنین استنباط می شود که نتیجه مذاکرات نهایی وین در سوم آذرماه ۱۳۹۳ هرچه باشد، تأثیر طولانی مدتی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت. دولتمردان و ملت شریف ایران بایستی دست به دست هم اقتصاد مقاومتی و جامه عمل پوشاندن به اهداف این فکر والا را در سر داشته باشند و آن را عملیاتی نمایند. نباید به این دل خوش کرد که با توافق هسته ای، به آمریکا تکیه خواهیم زد و اقتصادمان روبراه خواهد شد. ملت شریف ایران در طول تاریخ رابطه ایران با آمریکا حتما به این نکته رسیده اند که آمریکا منافع خودش را بر منافع ما ترجیح می دهد. هیچگاه به توسعه واقعی کشور ما کمک نکرده است و چه بسا برعکس آن نیز عمل نموده است. بایستی با لا حول ولا قوه الی بالله، خودمان روی پای خودمان بایستیم.

خطوط قرمز مذاکرات از نگاه رهبری

در این لحظه های حساس و سرنوشت ساز به نوبه خودم به عنوان یک فرد آگاه از مسائل جامعه و با نگاه دلسوزانه خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در خصوص مذاکرات هسته ای بیان نمودند را یادآوری می نمایم . رهنمودهایی که می تواند چراغ راه همه ما و خصوصاً تیم مذاکره کننده باشد. ما ملت حسینی هستیم. ملتی که هیچ گاه در طول تاریخ ذلت را نپذیرفت و نمی پذیرد. مقام معظم رهبری، خطوط قرمز مذاکره را در دیدار با مدیران، متخصصان و کارشناسان انرژی اتمی چنین تشریح نمودند:

  • حرکت علمی هسته ای، به هیچ وجه نباید متوقف و یا حتی کند شود.
  • مذاکره کنندگان ایران باید بر ادامه تحقیق و توسعه و پیشرفت هسته ای پافشاری کنند
  • کسی حق معامله بر روی دستاوردهای هسته ای را ندارد و کسی هم این کار را انجام نخواهد داد
  • مسئولن باید در مورد دستاوردهای هسته ای تعصب داشته باشند
  • مذاکره کنندگان کشورمان نباید هیچ حرف زوری را از طرف مقابل قبول کنند.
  • روابط آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران بایستی به صورت متعارف و غیر فوقالعاده باشد.

دکتر صادق کریمی- عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi