پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:45:36 - پنجشنبه 1 مرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دستاورد محققان ایرانی در راستای تولید واکسن‌ تب مالت
محمود جدی تهرانی با تاکید بر اینکه ایمن سازی موش‌ها با یک چاپرون مولکولی نوترکیب جدید، سبب حفاظت در برابر عفونت با «بروسلا ملی تنسیس» می‌شودگفت: گونه بروسلا باکتری‌های گرم منفی درون سلولی هستند که توانایی حیات و تکثیر در درون سلول‌های فاگوسیت را دارند.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایسنا،دکتر محمود جدی تهرانی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مطالعات نشان داده است که پروتئین‌های باکتریایی که تحت این شرایط بیان می شوند، پروتئین های وابسته به استرس می باشند که قادر به القاء پاسخ های موثر سیستم ایمنی هستند.

این دکترای ایمونولوژی تصریح کرد: Dnak یکی از پروتئین هایی است که تحت شرایط استرس توسط باکتری بیان و مانع تشکیل تجمعات پروتئینی می‌شود. همچنین در این مطالعه توانایی ذاتی پروتئین Dank از نظر القاء سیستم ایمنی و محافظتی به عنوان یک واکسن زیر واحد بروسلا در موش های BALB/ c مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در این پژوهش ژن Dank در باکتری Ecoli کلون و بیان شد و پروتئین نو ترکیب حاصل به عنوان واکسن زیر واحد مورد استفاده قرار گرفت. همچنین لنفوسیت های موش های ایمن شده با Dank به تحریک آنتی ژن در شرایط آزمایشگاهی پاسخ تکثیری قابل توجهی نشان دادند.

جدی تهرانی افزود: در این پژوهش سطوح قابل مقایسه ای از IgG1 و IgG2a اختصاصی آنتی ژن تولید شدند اما تولید سطوح بسیار بالایی از IL-12 ، IFN-y و IL-6 و مقادیر بسیار پایینی از IL-5 و IL-10 توسط سلول های طحالی موش های واکسینه شده و نیز عدم وجود مقادیر قابل تشخیص از IL-4 پاسخ های Th1 بر علیه Dank بود.

رئیس پژوهشکده آنتی بادی منوکلونال ابن سینا اظهار کرد: در مقایسه با موش های گروه کنترل، موش های واکسینه شده با Dank مقاومت قابل توجهی علیه عفونت با بروسلا نشان دادند، اگرچه میزان حفاظت کمتر از میزان القاء شده توسط واکسن Rev.1 بود. همچنین هنگامی که Dank به همراه پروتئین نوترکیب Omp 31 مورد استفاده قرار گرفت و میزان حفاظت در برابر عفونت معادل حفاظت القاء شده توسط Rev.1 بود.

وی در پایان گفت: نتایج این تحقیق نشان داد که Dank یک کاندیدای امیدبخش در تولید واکسن های زیر واحد ضد بروسلا است.

انتهای پیام

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi