پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:08:11 - چهارشنبه 26 آبان 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
امیرحسین مدرس در کارگاه موسیقی عاشورایی:
در دوره های تاریخی، موسیقی مهمترین ابعاد پرستش بوده است
امیرحسین مدرس در کارگاه موسیقی عاشورایی عنوان کرد: در دوره های تاریخی، موسیقی مهمترین ابعاد پرستش بوده است.

به گزارش “دانشجوآزاد” در دنباله سلسله مراسم دومین زیارت واره عاشورا؛ کارگاه موسیقی عاشورایی، سه شنبه ۲۵ آبان ۹۵، با حضور امیر حسین مدرس؛ هنرمند نام آشنای حوزه سینما و تلویزیون، دکتر بصیری؛ معاون فرهنگی و اجتماعی، یوسف زاده؛ مدیرکل فرهنگی، دکتر ایرانمنش؛ رئیس دانشکده هنر و معماری صبا، افضلی ننیز؛ رئیس گروه هنر اسلامی،تعدادی از استادان، دانشجویان دانشگاه و علاقه‌مندان مبحث موسیقی در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

مراسم با قرائت قرآن توسط مجتبی احمدی و  پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز شد.

مجری برنامه سلمان جهرمی، با خواندن اشعاری به حضار خیر مقدم گفت و تریبون را در اختیار امیر حسین مدرس قرار داد.

امیرحسین مدرس؛ هنرمند نام آشنای حوزه سینما و تلویزیون، از اینکه در دومین زیارت واره هنر عاشورایی شرکت کرده ابراز خرسندی کرد و با توجه به برگزاری مراسم را که مقارن شده با اربعین سیدالشهدا را، به فال نیک گرفت و با مثال‌های تاریخی به واکاوی ابعاد شخصیت امام حسین(ع) و یارانش پرداخت.

امیرحسین مدرس بیان کرد: فراز و فرود هر جامعه را باید با هنر سنجید و شرایط تاریخی هر جامعه‌ای با برایند هنری  آن جامعه در ارتباط متقابل است.

مجری توانمند کشورمان، موسیقی را یکی از قدیمیترین و ابتدایی ترین شکل تطور تاریخی جوامع مختلف دانست و هر آنچه که با حرکت سروکار داشته باشد در حوزه موسیقی قرار می گیرد و افزود: در دوره های تاریخی، موسیقی مهمترین ابعاد پرستش بوده و تاریخ مملو از کارکرد موسیقی در پرستش را به ما نشان می دهد.

امیرحسین مدرس، پیوند موسیقی و معنویت را مستحکم دانست و گفت: نخستین جرقه های موسیقی بعد از اسلام، هنگام هجرت پیامبر از مکه به یثرب زده شد.

هنرمند نام آشنای حوزه سینما و تلویزیون ؛نوحه و نوحه گرای را متعلق به جامعه زنان به خاطر قوی بودن حسی که در زنان وجود دارد دانست و با اشعاری و ضرب المثل های بر این ادعا صحه گذاشت و وام گرفتن موسیقی از سوگ زنان یکی از پایه های مرثیه راسامان می دهد و معنی تحت الفظی نوحه را گریه کردن و ناله کردن عنوان کرد که موسیقی مرثیه از آن وام گرفته است و مرثیه سرودن برای سیدالشهدا را حضرت زینب(س) در مکان های متعددی که در مسیر دشوار با آن روبرو بود شروع کرد و مراسم عزاداری در دوره های تاریخی در ایران را مورد تحلیل قرار داد و با روایت های تاریخی از امام صادق و امام رضا(ع) به اهمیت مرثیه اشاره نمود و به انتقاد از کسانی که شناختی از موسیقی و سیر تحولات ان را نداشته و به نظریه پردازی در مورد آن می پردازند.

مجری توانمند کشورمان،در پایان تعدادی از نوحه های خود را که از نوحه های قدیمی اقتباس شده بود پخش کرد و به بررسی  آن پرداخت.

سپس دکتر ایرانمنش؛ رئیس دانشکده هنر و معماری صبا دانشگاه، در سخنانی کوتاه، از امیر حسین مدرس و بانی اصلی مراسم،عباس افضلی و مجتبی احمدی(شاعر و پژوهشگر، مسئول واحد ادبی حوزه هنری استان کرمان) تقدیر و تشکر کرد.

در پایان از آثار نقاشی و خوشنویسی استادان داشکده هنر رونمایی شد و تعدادی از داشجویان رشته هنر دسته گلی را به استاد خود عباس افضلی به خاطر زحمات بی دریغش اهدا نمودند.

مراسم با پذیرایی به پایان رسید.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi