پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:35:39 - چهارشنبه 12 آبان 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در مناظره دانشجویی عشق توت فرنگی نیست مطرح شد:
دانشگاه محل کسب علم است نه یافتن دوست جنس مخالف/ وجود رابطه با رعایت اعتدال سازنده خواهد بود/ رعایت قانون و حریم دیگران به معنی محدودیت نیست
مناظره دانشجویی “عشق توت فرنگی نیست” با هدف بررسی رابطه دختر و پسر در محل تالار دانشکده معماری دانشگاه آزاد کرمان برگزار شد.

به گزارش “دانشجوآزاد” در مناظره جنجالی روابط دختر پسر در تالار دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان که عصر روز سه شنبه برگزار شد؛ سالن مملو از دانشجویان دختر و پسری بود که مشتاق بودند در این رابطه بشنوند و نظرات کارشناسی را در مورد این موضوع بدانند؛ با قرائت قرآن مناظره آغاز شد و موافقین و مخالفین این موضوع در جایگاه خود قرار گرفتند و مناظره را با شروع زمان ده دقیقه ای برای هر گروه شروع شد.

شروع مناظره با موافقین روابط دختر و پسر بود؛ دانشجوی موافق پشت تریبون آمد و گفت: از نظر من موافق و مخالف صدرصد نمی تواند در رابطه با این موضوع وجود داشته باشد هر بحث و هر قضیه نیازمند اعتدال می باشد و اعتدال در این رابطه بسیار مناسب می باشد، اگر رابطه بین دختر و پسر شکل بگیرد تحت تعلیم و آگاهی مناسب باشد و در این رابطه با صداقت و صراحت کامل برخورد شود مشکلی در این رابطه پیش نمی آید.

یکی دیگر از موافقین اظهار داشت: اعتدالی باید بین رابطه دختر و پسر وجود داشته باشد رابطه ها دو نوع هستند که به مشروع و نامشروع تقسیم می شود در ظاهر تمامی رابطه های دختر و پسر نامشروع می باشد و چیزی که در جامعه و حتی جامعه دانشگاهی است اگر به عنوان هم کلاسی هم با دختری صحبت کنی در آخر آن را رابطه نامشروع می دانند. مگر  در دوستی جنسیت مشخص می کند؟ به نظر من اگر رابطه بین دختر و پسر در زیر چتر پدر و مادر باشد و خانواده از موضوع رابطه درسی خبرداشته باشند؛ رابطه بسیار مناسب و خوب می باشد.

دانشگاه محل کسب علم است نه یافتن دوست جنس مخالف

سپس یکی از دانشجویان مخالف رابطه دختر و پسر اینگونه به بیان نظرات خود پرداخت:از ابتدا انسان به دنبال رابطه و جمعی بودن بوده است و هر رابطه ای به دنبال آن هدفی را در پی دارد دانشگاه ما محل علم اندوزی می باشد،اگر رابطه به دنبال آن هدفی داشته باشد هیچ مشکلی به وجود نمی آید مثال رابطه دو نفر در حیطه اقتصاد و تجارت که هدفی را به دنبال دارد دچار هیچ مشکلی نمی شود؛ دانشگاه محل علم است نه محلی برای پیدا کردن دوست دختر و پسر اگر همه به دنبال این هدف باشیم هیچ مشکلی به وجود نمی آید.

یکی دیگر از مخالفان گفت: ما باید در این رابطه ها در وهله اول هدف را مشخص کنیم که به  کرات دیده ایم در این رابطه ها هیچ تعهدی وجود ندارد و بیشترین ضرر را دختران از این رابطه می برند، دوستی که بدون هدف و بدون دلیل باشد مطمئنا مضر می باشد.

وی افزود: در این جا حرفی از رابطه سالم نمی توان به میان آورد،دوستی و عشق را می توان وارد زندگی کرد و اعتدال را رعایت کردند اما در رابطه ای که ته آن بوی گرگ بودن می دهد اعتدال جایی ندارد.

در این بین کاشناس خانواده و اجتماعی که داور این بحث بود جمع بندی قسمت اول را انجام داد و اظهار داشت: :هر دو گروه شروع خوبی داشتند.

وی ادامه داد:فضای گفتگوی دانشجویی نباید در دانشگاه برای یک بار اتفاق بیفتد و باید این مناظره ها را به دفعات اجرا کرد تا مشکلات و اختلاف نظرها به حداقل خود برسد  و باید این فضا آنقدر نهادینه شود که فضای گفتگو در محیط دانشگاه وجود داشته باشد.

این کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد:موضوع اول برسر بودن و نبودن می باشد، ما باید به درستی تفاوت ها را دراین رابطه پیدا کنیم باید هویت خودمان را به خوبی بشناسیم و اولین هویت مات همان جنسیت می باشد که روشن شدن این موضوع مباحث بعدی را حل خواهد کرد.

در ادامه و وقت داده شده به گروه ها  موافقین سخن خودشان را آغاز کردند.

وجود رابطه با رعایت اعتدال سازنده خواهد بود

دانشجوی موافق گفت: گروه مخالف که گفتند ما آمدیم اینجا درس بخوانیم  ودانشگاه جای رابطه دختر و پسر نیست باید گفت تعلیم وتربیت باید وجود داشته باشد در کنار علم و درست است که هدف ما درس خواندن است اما برای اینکه در آینده بتوانیم رابطه خوبی با جامعه داشته باشم که پر است از مردان وجود یک رابطه مناسب با رعایت حد اعتدال مشکلی ندارد.

وی ادامه داد :چرا باید دختران در این رابطه بیشترین آسیب را ببینند  دختران جامعه  آن جور که فکر می کنید محتاج دوست پسر نیستند .ما باید رابطه بین خودمان را کنترل کنیم تا کمترین آسیب را از این رابطه ببینم.

سپس موافق بعدی توضیح داد: اگر ما در جامعه خود محدود نبودیم الان در این سالن ما را  جدا نمی کردند،از نظر من باید دید را عوض کنیم این حرف درستی نیست که ما مردها گرگ هستیم  در بسیاری از موارد که دختر و پسر وارد رابطه ای می شوند احساس هر دو درگیر می شود بهتر است تعابیر بهتری به جای کلمه گرگر برای پسرها استفاده شود.

در ادامه وقت دوم مخاف اول صحبت خود را اینگونه آغاز کرد:  اگر دانشگاه محل علم است و هدف ما علم اندوزی باشد باید هدف داشته باشد نه برای کارهای جانبی وارد دانشگاه شویم؛ ما باید راستای کار را مشخص کنیم که در رابطه ها باید تعهد ،صداقت,صراحت باشد نه هیچ حرف دیگری اما مطمئنا این کار امکان پذیر نیست.

رعایت قانون و حریم دیگران به معنی محدودیت نیست

وی افزود: در همه جوامع قوانینی وجود دارد که نشانه محدود کردن افراد نیست هیچ جای جهان بدون قانون نیست همه باید از قانون تبعیت کنند وحریم یکدیگر را حفظ کنند.در جامعه ما هم قانون مبتنی بر دین و اعتقادات مردم است؛ در جامعه ما مبنایِ رفتار با جنس مخالف براساس اسلام وقرآن می باشد.همه شما می دانید قرآن ما هیچ زمان افراد را به کاری مجبور نساخته است  و همیشه مبنایش بر نصیحت و روشنگری راه برای ما بوده است اگر این روش ها و این محدویت ها نبود پس بحث خانواده هم وجود نداشت.

این دانشجوی مخالف با بیان مثالی توضیح داد:در دوران پیامبر(ص) هم گفته شده وارد خانه ای می خواهید بشوید در بزنید وارد شوید و هر کسی برای خود محدوده خاص خود را دارد پس نمی شود گفت ما در جامعه محدودیم چون این محدویت لازمه شرایط زندگی فردی است.

در پایان کارشناس و داور این مناظره ضمن جمع بندی گفت: به خوبی مشخص می شود که هر دو گروه به دنبال بستر مناسب هستند که ضرری برای هیچ فردی نداشته باشد، هم گروه مخلف و هم گروه موافق با نیت خوب و حل مشکل موضوع را دنبال می کنند. در این بحث همه شما دانشگاهیان به خوبی مشخص می شود که کدام نظر برای شمات مفید و کدام نظر مضر می شود و می توانید قاضی عادلی برای خود باشید.

وی افزود:اما نکته مهم این است که باید این مسئله را به خوبی و به درست ترین راه، حل کنیم؛ در مورد این موضوع جامعه ما دچار تناقض های زیادی می باشد اگر دوستی بین دختر و پسری شکل بگیرد باید رابطه دارای تعهد و وجدان باشد؛ ما باید در ابتدا به درستی آسیب شناسی ازدواج وآسیب شناسی رابطه جنسی را به خوبی بدانیم.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi