پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

13:51:42 - دوشنبه 15 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دانشگاه باید به گروه های سیاسی خط بدهد نه اینکه ابزار آنها شود
عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامی بافت گفت: دانشگاهها به جای اینکه دنباله رو گروه های سیاسی باشد باید به سیاست و گروه های سیاسی خط بدهد، دانشگاه باشد محور آموزش و کنش در جامعه باشد.

به گزارش “دانشجو آزاد به نقل از “آرمان کرمان”، مجید معصومی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بافت  در خصوص روند رشد علمی کشور اظهار داشت: شتاب علمی کشور روال خود را دارد، البته ممکن است تحریم ها کمی اثر داشته باشد ؛ به هر حال ترقی و توسعه در هر کشوری ضعف و قوت دارد و یکنواخت نیست و کلیات قضیه این است که ما همیشه رو به توسعه و پیشرفت بوده ایم، ممکن است سرعت رشد گاهی کم و گاهی زیاد باشد، سخنان اخیر مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در رابطه با رشد علمی نوعی ترغیب و تشویق و امید به جامعه علمی جهت پیشرفت و حرکت رو به جلو علمی کشور است.
معصومی با بیان اینکه در همه دنیا دانشگاه محور تحول است، افزود: باید تعالی و ترقی علمی کشور در همه زمینه ها و حوزه سیاست به عهده دانشگاه ها باشد; شیوه های پایدارتر جدید مدیریت و اعمال سیاست در کشور را دانشگاهها باید رهبری، هدایت و فرهنگ سازی کنند.

وی تصریح کرد: دانشگاه باید محور تعالی سیاسی ، آموزش سیاسی ، محور فرهنگ سازی سیاسی و محور آموزش عوام کشور باشد. همچنین تحول سیاست هم بخشی از این حوزه علمی است که جامع تر از سایر بخش ها می باشد چرا که ما در همه حوزه ها سیاست داریم; در اقتصاد، مدیریت و …
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بافت با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع اساتید عنوان کرد: نگرانی مقام معظم رهبری این است که دانشگاهها به جای اینکه محوریت تعالی و رشد کشور باشند، این محوریت به حوزه های دیگر مثلا به گروه های سیاسی دانشگاه ها منتقل شده و آن را سیاست زده کرده است.

 

این استاد گروه علوم سیاسی افزود: سیاست زدگی بد و سیاست خوب است، اینکه ما بخواهیم آموزش را سیاست زده کنیم بد است، اینکه بخواهیم در دانشگاه ها دنباله رو گروه های سیاسی شویم درست نیست; دانشگاه به جای منفعل یودن باید فعال باشد، به جای تابیرپذیری باید تاثیرگذار باشد. در همه کشورهای پیشرفته، دانشگاه نقش آموزش،تاثیرگذار و کنش گذار داشته و منفعل و کنش پذیر نیست.

 

وی اذعان داشت: دانشگاهها به جای اینکه دنباله رو گروه های سیاسی باشد باید به سیاست و گروه های سیاسی خط بدهد، دانشگاه باشد محور آموزش و کنش در جامعه باشد، نباید از دانشگاه به عنوان یک ابزار سیاسی برای رسیدن به اهدافی استفاده شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بافت، در رابطه با فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه” استادان، فرماندهان جنگ نرم هستند ” اظهار داشت: حوزه جنگ نرم حوزه فرهنگی است، یعنی حوزه تغییر باورها و ارزش های یک جامعهبوده و هدف جنگ نرم، ارزشها و باورهای اعتقادی مردم و ابزار جنگ نرم نفوذ شخصیتی، فرهنگی و اعتقادی است و تغییر باورهای اعتقادی، ارزشهای فردی و اجتماعی و به طور کلی تغییر ارزشهای یک جامعه می باشد.
وی خاطر نشان کرد: وقتی ارزشهای یک جامعه را تغییر پیدا کرد هویت افراد تغییر می کند، یعنی برای تغییر هویت افراد کافی است ارزش های او را تغییر دهید. بنابراین، ارزشهای اجتماعی، هنجار ها،روابط و رفتار افراد را شکل می دهند. وقتی در جنگ نرم ارزش ها را تغییر دادند خود به خود جامعه را عوض خواهند کرد.

 

معصومی با اشاره به جایگاه دانشگاه در عرصه جنگ نرم بیان داشت: وظیفه دانشگاه این است که بر ارزش های اجتماعی اسلامی_ ایرانی تأکید کند و این ارزش ها را حفظ و بارور و به تعبیری به روز کند. ارزش هایی که ریشه در تاریخ ایران و اسلام دارد را حفظ و تقویت کند که بتواند در مقابل ارزش های غربی مقاومت و عرضه اندام کنند.

 

وی ادامه داد: نقش دانشگاه بازپروری ارزشهای اجتماعی در همه حوزه ها می باشد یا به تعبیری تقویت بنیان های ارزشی جامعه است. باید ارزش ها را تقویت کرد و به آن فضا داد تا رشد کنند تا توان مقابله با ارزش های بیگانه را داشته باشد. اگر در جنگ ارزش ها پیروز شویم قطعا فرهنگ ما نیز پیروز خواهد شد چرا که فرهنگ پایه همه این ها ارزش های اجتماعی است.
این استاد دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به نوع مدیریت  ۸ سال دفاع مقدس عنوان کرد : در جنگ هشت ساله نیروهای جوان را به عنوان فرماندهان جنگ انتخاب کردیم و جنگ را مدیریت کردند و الگو شدند، هیچ کس باور نمی کرد این نیروهای جوان موفق شوند لشکرها را هدایت کنند. این فرماندهان جوان با  نگاه ارزشی جنگ را هدایت و الگو آفرینی کرده و ارزش هایی را ایجاد و پاسداری کردند تا ما توانستیم در مقابل ارزشهای بیگانه مقابله کنیم.

 

وی در پایان تاکید کرد: همانطور که در آن حوزه از ارزشهایی مورد قبول مردم پاسداری شد در حوزه فرهنگی نیز باید ارزشها پیگیری و پاسداشت شوند تا دانشجویان بتوانند الگوهای جدیدی را برای توسعه و تعالی کشور رشد دهند.

 

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi