پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:34:14 - شنبه 12 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دانشگاه‌های کرمان همسو با دولت منتقدان را سرکوب می‌کنند/ مسئولان فرهنگی سلیقه‌ سیاسی خود را به دانشجویان تحمیل می‌کنند
دانشگاه‌های استان کرمان همسو با دولت تدبیر و امید منتقدان خود و منتقدان فعالیت‌های دولت را سرکوب می‌کنند و اجازه‌ برآمدن سخنی مخالف خود را نمی‌دهند.

به گزارش “دانشجو آزاد“؛ برخی مسئولان فرهنگی دانشگاه‌های استان کرمان در اقداماتی از پیش تعیین شده و هماهنگ و همسو با سیاست‌های دانشگاهی دولت تدبیر و امید هر صدایی را که به مخالفت و روشنگری در دانشگاه‌ها بلند می‌شود را با سیاست‌های مدیریتی خود سرکوب می‌کنند.
این مسئولان که به اصطلاح با پنبه سر می‌برند؛ با سنگ اندازی و وضع قوانینی خارج از عرف دانشگاه و به نفع خود اجازه‌ی بلند شدن هیچگونه صدایی را در جهت مخالف خود نمی‌دهند.
از طرفی دیگر هرکدام از تشکل‌های دانشجویی که همسو با آنان باشند؛ آزادانه و به راحتی هرگونه فعالیتی را حتی بر خلاف قوانین دانشگاه می‌توانند انجام دهند که نمونه‌ آن را می‌توان انتشار تصاویر یکی از سران فتنه در نشریاتی بدون نام و نشان در دانشگاه است که بدون کوچک‌ترین برخوردی از سوی کمیته‌ی نظارت بر نشریات دانشجویی زیر سبیلی رد می‌شود.
دانشگاه‌ها جولان‌گاه سیاسی گروهی خاصی شده‌اند
محسن هادیان، مسئول قرارگاه دانشجویی شهید زین الدین کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در کرمان، در رابطه با برخی سیاسی بازی‌ها به نفع گروهی خاص در دانشگاه‌ها گفت: قبلا رهبر معظم انقلاب پیرامون سیاسی بازی‌ها در دانشگاه‌ها تذکر داده بودند که دانشگاه نباید سیاسی شود و دانشگاه جای جولان جریان‌های معاند و مخالف نظام نیست.
دانشگاه‌ها به سمتی می‌روند که جولانگاه جریان‌های سیاسی خاصی شوند
وی ادامه داد: متاسفانه عده‌ای اگر به صورت خوشبینانه فکر کنیم با اشتباه محاسباتی و یا از سر عمد و غرض فضای دانشگاه را به سمتی می‌برند که جولانگاه یک سری جریان‌های سیاسی خاص شده است.
هادیان تصریح کرد: این گروه شاید خودشان زیاد متوجه نباشند؛ اما آنکسی که پشتیبانی محتوایی این جریان‌ها را می‌کند می‌داند که این موضوع خلاف امر رهبری است و بیشتر به جای اینکه دانشگاه؛ یک دانشگاه همراهدبا منافع گفتمان جمهوری اسلامی و انقلاب باشد همراه با گفتمان و جریان یک حزب خاص شده است.
مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها سلیقه‌ی سیاسی خود را به دانشجویان تحمیل می‌کنند
این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه ما شاهدیم که در واقع عده‌ای از مسئولین فرهنگی دانشگاه سلیقه‌ سیاسی خود را به دانشجویان تحمیل می‌کنند، بیان داشت: برخی از مسئولان فرهنگی تحت فشار هم حزبی‌ها و هم فکران خودشان در عرصه‌ی سیاست می‌خواهد فضای دانشگاه را به گونه‌ای پیش ببرندکه مورد نظر و رضایت آن‌ها باشد.
مسئول قرارگاه دانشجویی شهید زین الدین کرمان با تاکید بر اینکه سیاسی شدن دانشگاه‌ها به زودی هم برای این افراد و هم برای جریان کلی کشور ضرر خواهد داشت؛ بیان داشت: برای آنان صدمه خواهد داشت زیرا که اگر همواره یک جریان خاص سیاسی بخواهد فضایی مشترک بین همه جریان‌ها و گفتمان‌ها را برای خودش منحصر کند و یک حالت انحصار طلبی‌ داشته باشد؛ این جریان ترد خواهد شد و مورد نگاه بد عامه دانشجویان و حتی مردمی که خارج از فضای دانشگاه هستند، واقع خواهد شد.
وی ادامه داد: برای عموم مردم جامعه و نظام از این جهت خوب نیست؛ چرا که دانشگاهی که باید طلایه دار گفتامان انقلاب باشد با این حرکات سیاسی و سیاست زده می‌بینیم که در یک برهه و عرصه‌ی خاص به نفع انقلاب نیست.
هادیان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری؛ بیان داشت: به نظرم با توجه به سخنان رهبری باید عده‌ای یک خورده به این حرکات فکر کنند و حتی اگر هم نفع شخصیشان را می‌بینند گفتیم که مورد ترد دانشجویان قرار می‌گیرند و به ضررشان است و اگر نفع کشورشان را می‌بینند بازهم ضرر است.
دانشجویان از لغو و یا صدور مجوز‌ها نترسند راهای رساندن گفتمان ولایت فراوان است
این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه گروه باید این روال را تغییر دهند، افزود: البته ممکن است عده‌ای از روی غرض ورزی این رویه را مانع از تغییر دادن این رویه شوند؛ اینجاست که باید جریان دانشجویی مطالبه‌ی جدی‌ای داشته باشد و نسبت به این مسئله و آن جبهه‌ای که همه حامی گفتمان ولایت هستند دست در دست هم دهند و به شکل کاملا روالمند سعی کنند گفتمانشان را به پیش ببرند و از این نترسند که مجوز‌هایشان لغو یا صادر نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: تریبون‌های فراوانی وجود دارد که دانشجویان صدایشان را برسانند اگر سخنرانی نشد از طریق نشریه، نشریه نشد بروشور، بروشور نشد برد‌هایی که در داخل دانشگاه وجود دارد و اگر تمام این‌ها را هم بخواهند محدود کنند به هیچ وجه نمی‌توانند بعد رسانه‌ای بچه‌ها را در شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت محدود کنند.
هادیان افزود: این موضوعات می‌تواند یک مطالبه‌ی جدی و اهرم فشاری باشد که این رفتار زشت و نادرست را در مقابل گفتمان ولایت اصلاح کند.
از سوی دیگر همزمان با محدود شدن فعالیت‌های تشکل‌های انقلابی در دانشگاه‌های استان کرمان، به گفته‌ دانشجویان، مسئولان فرهنگی سعی در تزریق تفکری خاص در دانشگاه‌ها را دارند.
این تفکرات تزریق شده به دانشجویان توسط برخی مسئولان در جهت سیاست‌های دولت است؛ سیاست‌هایی که یا دانشگاه را همسو با خود می‌خواند و یا دانشگاه را به دور از هرگونه سیاست می‌پسندند.
فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها به سمتی می‌رود که جبهه‌ باطل است 
مهدی شکری‌زاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو از کرمان، در رابطه با این نوع سیاست‌ها در دانشگاه می‌گوید: با توجه به آشنایی نسبی همه‌ی دانشجویان نسبت به دانشگاه آزاد و موسسان این دانشگاه، دانشجویان از نقش پررنگ مسئولان رده‌ی بالا و موسسان در فعالیت‌های این دانشگاه خبر دارند.
وی ادامه داد: سیاست‌های دانشگاه آزاد به گونه ایست که اجازه‌ی سخنرانی به افرادی که هم فکر و عقیده‌ خودشان است و موافق با سخنان موسسان دانشگاه سخن می‌گوید؛ داده می‌شود.
این دانشجو با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در رابطه با عدم سیاسی بازی در دانشگاه‌ها؛ بیان داشت: البته دانشگاه‌ها نباید از سیاست به دور باشند؛ اما مسئولان آنقدر دانشگاه را سیاسی نکنند که دانشجو از فضای علمی دور شود و کاملا متوجه‌ی مسائل سیاسی باشد.
وی افزود: البته کاش جلب توجه دانشجویان به مسائل سیاسی؛ به سمت حقانیت این موضوعات بود، متاسفانه فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها به سمتی می‌رود که جبهه‌ی باطل است، به سمتی جهت دهی می‌شوند که باب میل برخی مسئولان است.
شکری‌زاده خاطرنشان کرد: برخی مسئولان دانشگاه‌ها دانشجویان را به سمتی سوق می‌دهند که خودشان می‌خواهند.
مسئول تحلیل و بررسی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان با اشاره به برخی کارشکنی‌ها در برگزاری مراسمات بسیج دانشجویی در دانشگاه آزاد کرمان، گفت: متاسفانه کارشکنی‌هایی که در دانشگاه از سال گذشته و خصوصا از زمانی برخی آقایان در راس دانشگاه بر سرکار آمدند، ایجاد شده، به عنوان مثال بخشنامه‌ی صادر شده که داخلی است یعنی نیازی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد که موضوع آن دریافت تایید و نظارت شورا بر تمامی فعالیت‌های بسیج دانشجویی است که خلاف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی افزود: در این بخشنامه آمده است که بسیج دانشجویی باید به عنوان یک تشکل همانند دیگر تشکل‌ها دیده شود و شورای نظارت بر روی برنامه‌های آن باید نظارت داشته باشد و هر برنامه‌ای که بخواهد برگزار کند باید به شورای نظارت برده شود و مورد تایید شورا قرار گیرد و حتی اگر هم بخواهد برنامه‌ای با هزینه‌ی خودش برگزار کند باید از شورا مجوز بگیرد.
شکری‌زاده ادامه داد: این بخشنامه‌ی داخلی دقیقا خلاف مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با بسیج است.
این فعال دانشجویی بیان کرد: در هفته‌های گذشته فشار‌ها از سمت شورای نظارت و فرهنگی دانشگاه بر بسیج دانشجویی زیاد شد؛ که برنامه‌ی سخنرانی آقایان قدیری ابیانه و سلیمی نوین در مراسم یادبود شهدا منا و وداع با محرم باید حتما از شورا مجوز بگیرد.
وی افزود: با توجه به مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌هایی که توسط بسیج دانشجویی برگزار می‌شود نیاز به دریافت مجوز دارند؛ اما مسئولان دانشگاه آزاد با پافشاری بر بخشنامه‌ داخلیشان مانع برگزاری سخنرانی آقای سلیمی نمین شدند.
مسئول تحلیل و بررسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان به جریان‌های سیاسی تندرویی که درون تشکل‌های دانشجویی وجود دارد، اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال یکی از تشکل‌های دانشجویی که از حامیان سران فتنه و رئیس دولت اصلاحات است به راحتی از سوی مسئولان دانشگاه حمایت می‌شود و برنامه‌های خود را با سخنرانی افراد بسیار تند رو و حامی فتنه و حتی با حضور مسئولان دانشگاه برگزار می‌کند.
وی ادامه داد: مسئولان دانشگاه نیز متاسفانه به این طیف سخنرانان همسو با خودشان اجازه‌ی سخنرانی و حضور در دانشگاه‌ها می‌دهند، اما افرادی را که می‌خواهند گفتمان انقلاب را تشریح کنند و در راستی سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی سخنرانی کنند اجازه ورود داده نمی‌شود.
شکری‌زاده به پیگیری‌های بسیج دانشجویی در این ضمنیه اشاره کرد و گفت: با توجه به حوادث پیش آمده، بسیج دانشجویی هم این موضوعات را دنبال کرد اما هیچ حرکتی از سوی مسئولان دانشگاه صورت نگرفت و تنها بر اساس بخشنامه‌های داخلی دانشگاه و با بیان این جملات که من نانخور دانشگاه هستم و افراد دیگری تصمیم می‌گیرند، از زیر بار مسئولیت‌ها شانه خالی می‌کنند.
باید گفت این توجهیات و اینگونه برخورد‌ها با دانشجویان تنها شانه خالی کردن از وضایفی است که قانونی است و که دور زده می‌شوند.
عمید شجاعی

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi