پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:02:27 - شنبه 3 مرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دانشگاههای کرمان صلاحیت ثبت اختراع ندارند/ وزارت علوم به نخبگان و مخترعین دانشگاه پیام نور اهمیت نمی دهد
نوشین و نیلوفر زارعی از اعضای بنیاد ملی نخبگان علاوه بر دستگاه پیریار، طرح های پژوهشی در زمینه روانشناسی ورزشکاران، گردشگری و جذب توریست را در دست اجرا دارند.

به گزارش “دانشجو آزاد” نوشین و نیلوفر زارعی محمد زاده دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نور، دوقلوی مخترع کرمانی از دوران راهنمایی ایده پرداز و پژوهشگر بودند .

اولین طرح آنها در زمینه شیمی بر روی عصاره‌های گیاهی بود؛ این خلاقیت تا امروزن ادامه داشته و هم اکنون در حال معرفی دستگاه پیریار که هیچ نمونه مشابه خارجی ندارد به دنیا می باشند.

نوشین و نیلوفر از اعضای بنیاد ملی نخبگان و مشاورین جوان استاندار در کمیته ورزش و نخبگان می باشند؛ آنها یک اختراع را به ثبت رسانده و سه اختراع دیگر در حال ثبت دارند که علاوه بر دستگاه پیریار، طرح های پژوهشی در زمینه روانشناسی ورزشکاران، گردشگری و جذب توریست را در دست اجرا دارند.

nush

نیلوفر از دستگاه اختراعیشان می‌گوید: اختراع ثبت شده ما به اسم پیریار در زمینه دندانپزشکی بوده و کاربرد آن در نگهداری صحیح پروتزهای مصنوعی است؛ زیرا پروتزهای مصنوعی یا همان دندان مصنوعی در یک لیوان آب نگهداری می شوند که یکسری مشکلات برای فرد سالمند ایجاد می کند و به مرور زمان تغییر شکل می دهد و باعث زخم لثه، بیماری های دهان و دندان، سرطان دهان و خیلی از مشکلات دیگر می شوند.

نوشین اینطور ادامه می دهد: بدلیل اینکه این دسته دندانها بسیار گران است و اگر قرار باشد بعد از یک مدت تعمیر یا تعویض شود هزینه زیادی به سالمند تحمیل می کند و از طرفی هم در آب نگه داشتن پروتز مشکلات بهداشتی و عفونی ایجاد کرده و باعث رشد میکروبها می شود

وی افزود: پس ما دستگاهی را اختراع کردیم که کار نگهداری پروتزهای مصنوعی را انجام داده و علاوه بر شبیه سازی نخ دندان، گندزدایی و تزریق اسانس را هم اعمال می کند.

نیلوفر گفت: این دستگاه هیچ نمونه مشابهی ندارد و از بین ۲۷۰ طرح که از سراسر کشور در جشنواره کویر شرکت کرده بودند جز طرحهای برگزیده اعلام شد و ما توانستیم به واسطه این دستگاه عضو بنیاد نخبگان شویم، همچنین در جشنواره حرکت وزارت علوم در سال ۹۳ از بین تمام طرحها دستگاه برتر شناخته شد.

nush1

وی در خصوص هزینه ساخت نیمه صنعتی پیریار عنوان کرد: برای ساخت دستگاه حدود ۱۰۰ هزار تومان هزینه کردیم که بدلیل گرانتر شدن برخی از وسایل آن هم اکنون حدودا ۲۰۰ هزار تومان هزینه بردار است البته اگر خط تولید آن راه اندازی شود و دستگاه صنعتی ساخته شود هزینه آن بسیار کاهش می یابد و از لحاظ ظاهری هم کوچکترو شکیل تر خواهد شد.

این نخبه کرمانی با اشاره به استفاده از وسایل داخلی در ساخت دستگاه اظهار داشت: اکثر وسایل استفاده شده در این دستگاه ساخت ایران است و به همین دلیل عنوان دستگاه را پیریار انتخاب کردیم که هم قرابت معنایی با دستگاه دارد و هم اینکه پیریار در شاهنامه فردوسی یک پهلوان ایرانی است که از اساتید آرش کمانگیر است پس این دستگاه تولید ملی، نام ایرانی هم گرفت.

nush3

نوشین افزود: تا کنون دانشگاه حمایت خاصی از ما نداشته است و حتی هزینه سفرهایمان را شخصا پرداخت کردیم و تنها سپاه ثارالله استان در ساخت دستگاه به ما کمک مالی کرد.

در انتها این مخترعین جوان مطرح کردند که با تاسی از فرمان رهبری مبنی بر تکیه بر اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی به این سمت آمدند اما از عدم همکاری دستگاههای مربوطه گلایه داشتند.

نیلوفر گفت: این دستگاه با مشاوره استاد جاوید امینی کار شده است و تحت نظر دانشکده دندانپزشکی بوده اما به دلیل مشکلات مالی هنوز به تولید انبوه نرسیده و وارد بازار نشده همچنین برای تاییدیه علمی دستگاه ما با مشکلاتی رو به رو بودیم و باید به دانشگاهای سایر استان ها مراجعه می کردیم زیرا دانشگاهای کرمان و مراکز آن در سایت ثبت اختراع نیستند.

نوشین گلایه دیگری مطرح کرد: وزرات علوم در بخشنامه ها در بحث حمایت از نخبگان و استعداد های برتر و اعضای بنیاد نخبگان بندی را آورده است که دانشجویان دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی نمی توانند بدون آزمون وارد مقاطع بالاتر شوند و این اجحاف بزرگی در حق ماست.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi