پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:37:32 - سه شنبه 18 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دانشجویان دانشگاه‌های سراسر جهان چه می‌پوشند؟ +جدول
در همه دنیا برای پوشش دانشجویان در دانشگاه قوانینی بعضا سفت و سخت وجود دارد که دانشجویان در محیط دانشگاه ملزم به رعایت آن هستند؛ دانشگاه های ایران نیز از این امر مستثنی نیستند.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در دانشگاه های ما نیز بخشنامه حجاب و عفاف وجود دارد که پوشش یک خانم و یا آقای دانشجو در محیط دانشگاه، در آن مشخص شده است.

این در حالی است که شاید وضعیت ظاهری حجاب در دانشگاه‌های کشور رضایت بخش نباشد اما فضای غالب بر محیط‌های آموزشی که متناسب با تربیت، فرهنگ و پرورش است می‌تواند بستر مناسبی برای ایجاد تعادل و میزان رضایت‌بخشی این مهم باشد؛ هر چند با نگاهی دیگر، نمی‌شود تفاوت چندانی بین محیط پارک و دانشگاه از حیث بصری در نظر گرفت.

پوشش و آراستگی مردان و زنان فاکتورهای مهمی هستند که در سراسر جهان، مرتبه و شان آنان را منعکس می‌کند.

امروز دیگر نقل کوچه و بازار نیست، حتی اگر در دانشگاه‌های ایران نگاهی گذرا بیاندازید احتمالا با واژه‌های لاتینی که بر روی لباس دانشجویان چاپ شده است روبرو می‌شوید که اگر معنی آنها نیز در کنارشان نوشته شود، صورت مسئله تغییر می‌کند!

Vixen

زن شرور

Nude

برهنه

Whore

بد کاره

Take me

مرا لمس کن

Sow

ماده خوک جوان

Theocrasy

شرک به خدا

Pig

خوک

Chorus girl

رقاصه در بین جمع

Adulterer

مرد زناکار

Mason

فراماسونی

Base-born

حرامزاده

Bawdy

هرزه، زشت

Dram

ظرف شراب

Charm

طلسم، فریفتن

Lusts

شهوت، هوس

sister for sale

خواهر فروش

Hussy

زن گستاخ

Vice

گناه، فساد

این درحالی است که قوانین اختصاصی پوشش، در آیین نامه حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وجود دارد. اما آنچه در عمل مسولان دانشگاهی دیده می‌شود نقطعه مقابل این آداب و البته مطالبات رهبری است.

بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم اجرای احکام اسلامی در دانشگاه‌ها را می‌خوانید:

«نکته‌‏ مهم در دانشگاه‌ها، روش حاکم بر دانشگاه است. در دانشگاه‌ها، روش‌ها و روابط، باید صددرصد اسلامی بشود که البته تا حدود زیادی شده است و مدیریت‌ها باید برای اسلام در دانشگاه‌ها، اصالت قائل بشوند … یعنی مدیر و دانشجویان و استادان، اصالت را به اسلام بدهند و رعایت احکام اسلام را بکنند. ارزش‌های اسلامی در دانشگاه باید مورد مسابقه قرار بگیرد، اسلام در دانشگاه غریب نباشد عمل و تعهد اسلامی یک چیز انگشت‏‌نما نباشد، نماز، امانت، صدق گفتار، صفا، برادری، عمل جهادی، درس خواندن از روی علاقه و صمیمیت، کمک به یکدیگر در فراگیری، تلاش برای تعمق در معلومات و دانشهای مختلف رایج باشد.»

«محیط دانشگاه‌ها بسیار مهم است. در محیط دانشگاه‌ها، خانم‌های دانشجو و استاد باید بکوشند روحیه و فرهنگ اسلامی را ترویج کنند. اجازه ندهید به کسانی – اگر خدای نکرده در دانشگاه‌های کشور هستند – که نسبت به حجاب اسلامی یا زنان و دانشجویان دختر مسلمان بی‌احترامی‌ کنند. اجازه ندهید که این‌ها بتوانند افکار فاسد را منتشر کنند. محیط دانشگاه باید محیط اسلامی باشد؛ محیطی برای رشد انسان طراز اسلام؛ انسانی که الگویش فاطمه‌ی زهرا سلام‌اللَّه‌علیه‌ است و این، برای آینده‌ کشور فوق‌العاده مهم است.»

قوانین در دانشگاههای معتبر جهان

اما اگر نگاهی به قوانین پوششی در دانشگاه‌های جهان بیاندازیم به نکات جالبی بر می‌خوریم؛ کشورهای غربی که علی‌رغم وجود مکاتب فکری دور از تعالیم دینی اسلامی اما ضوابط پوشش سختگیرانه‌تر حتی نسبت به کشورهای اسلامی دارند.

در اکثر دانشگاه های جهان اما ضوابط پوشش به صورت اینترنتی به اطلاع دانشجویان می‌رسد و آنها از طریق (Student handbook) و یا در (Student dress code) از این کدها و مقررات پوششی مطلع و آگاه می‌شوند.

دانشگاه آکسفورد انگلیس: ضوابط پوشش به گونه ای است که دانشجویان باید لباس مصوب دانشگاه را بپوشند و از پوشیدن لباس های باز و بدن نما و مدل‌های افراطی مو خودداری کنند. لباس زنان نباید پشت‌باز یا بدون آستین، تنگ و بالای زانو باشد. ضمناً بالا بردن خط ریش، گذاشتن ریش مدل دار و خالکوبی برای دانشجویان پسر غیر مجاز است.

دانشگاه آدامز آمریکا:‌ استفاده از عینک‌دودی، آدامس و تنباکو ممنوع است.

دانشگاه استمپ فورد بنگلادش: پوشیدن “تی‌شرت ” و شلوار جین مجاز نیست.

دانشگاه لایبرتی آمریکا: موی “دم‌اسبی ” و هرگونه پوشش تنگ و مخالف عفت ممنوع است.

دانشگاه لومالیندا آمریکا: “تی‌شرت ” و لباس‌های “لی ” مجاز نیست.

دانشگاه هاردین سیمونز آمریکا: لباس “لی ” برای دختران و شلوارهای تنگ ممنوع است.

دانشگاه کنت انگلستان: از پوشیدن لباس مذهبی مانند روسری استقبال می‌شود.

دانشگاه مجامع الهی جنوب غربی آمریکا: لباس‌های لی سنگ‌شور مجاز نیست.

دانشگاه سنت لوئیس آمریکا: پوشیدن “تی‌شرت ” و لباس‌های “لی” مجاز نیست.

دانشگاه آتلانتیک فلوریدا آمریکا: رنگ کردن مو مجاز نیست.

دانشگاه هاروارد آمریکا:دانشجویان این دانشگاه موظفند در محیط خوابگاه و رستوران بلوز، پیراهن یا ژاکت یقه‌دار و یا بدون یقه بپوشند. پوشش شلوار آنها نیز بایستی بدون پارگی و ضخیم باشد.

دانشگاه ایالتی آرکانزاس آمریکا: استفاده از لباس‌های کوتاه، سوراخ‌دار، خمره‌ای و بدن‌نما ممنوع بوده، دانشجو موظف است موها ی خود را تمیز و مرتب و سبیل‌هایش را کوتاه نگه دارد و هیچ نوع سبک مو یا استفاده از زینت‌آلاتی که جلب توجه کند، مجاز نمی‌باشد.

در دانشگاه ایالتی جنوب غربی میسوری (آمریکا): استفاده از شلوارک های کوتاه، پیراهن های رکابی، لباس های جین (لی) پاره و چاک دار، تردد با دمپایی و یا پای برهنه بودن، استفاده از زیور آلاتی که نیازمند سوراخ کردن اعضای بدن باشد و هر گونه خالکوبی مجاز نمی باشد. لازم به ذکر است مدیر قسمت “موفقیت دانشجویی” این اختیار را دارد که شیوه های آرایش مو، صورت و پوشش غیر عادی را رد و غیر قابل قبول اعلام نماید.

* گزارش از رضا حمزه‌دولابی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi