پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:33:00 - یکشنبه 12 دی 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وقتی پای تشکل‌های دانشجویی به جشنواره عمار باز می‌شود؛
«داد»؛ مستندی که هم عماری است و هم شأن عماری دارد/ مستندهای «درون گفتمانی» را از دست ندهید
داد، اما علاوه بر محتوای عدالتخواهانه و بحق خود از جنبه فنی نیز قابل بررسی و تقدیر است. داستان منسجم و بهم پیوسته آن و پیدا کردن مشکلاتی که در تهران، جنوب، شرق و غرب کشور یکی است و توانستن به هم پیوسته کردن آنها از داد یک رمان عداتخواهانه با تراژدی غمبار محرومین ساخته است.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چند روزی است که سینما فلسطین تهران شاهد هفتمین جشنواره فیلم عمار است، جشنواره ای که به نظر می رسد نسبت شش دوره گذشته خود فیلم هایی با محتوای غنی تر به  علاقه مندان خود ارائه می دهد.

یکی از بخش های مسابقه ای این دوره، بخش “درون گفتمانی” است، مستندهای ارائه شده در این بخش یکی از پرمخاطب ترین بخش های این جنشواره به حساب می آید، بخشی که آثار آن حول مشکلات فعلی کشور حول مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با یک نگاه نقادانه «درون گفتمانی» با ادبیات به اصلاح «بی رودربایستی» است.

بیست و چهار مستند در این بخش به رقابت می پردازند، که باید دید در نهایت جایزه این بخش به چه کسی تعلق می گیرد.

«داد» یکی از آن مستندات این بخش است، که در همان روز افتتاحیه جشنواره به معرض دید تماشاگران قرار گرفت. که مورد استقبال قرار گرفت.

“داد” که به همت مدرسه سینمایی عمار و با همکاری جنبش عدالتخواهدانشجویی و همچنین  با روایت، نویسندگی و کارگردانی حجت الله عدالت پناه از مرداد ماه ۱۳۹۵ استارت خورده بود در افتتاحیه هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار اکران  شد. این فیلم پر سفر، جستاریست دانشجویی در پی جمهوریت، عدالت و امنیت از بندرعباس و بندر شهید رجایی تا یزد و تهران تا روستای آق دره تکاب.

داد

داستان فیلم بدین گونه است که تعدادی از دانشجویان عدالتخواه به همراه یک مستند ساز پیگیر برخوردهایامنیتی و قضایی ناروایی که با اعتراضات صنفی مختلف در سالهای اخیر شده از جمله اعتراض رانندگان در بندر عباس و شلاق خوردن کارگران معترض معدن آق دره و اعتراضات پرستاری میشوند و  در پی حل کردن معادله سه مجهولی جمهوریت، امنیت و عدالت هستند.

طالب زاده: این فیلم عماری است و شأن عماری دارد
نادر طالب زاده در اکران این مستند گفت: عالی بود عالی. از ده تا فیلم سینمایی بهتر بود. این کار را باید زود از یکی از رسانه ملی پخش شود این کار از جنسی است که معمولا رسانه ملی پخش نمی کند. این فیلم عماری است و شأن عماری دارد. این مسایلی هست که به کمر انقلاب ضربه می زند یادم هست که چند سال پیش معلمان اعتراض کردند کسی برای من خبر اورد که با باتوم زده اند. معلم جانباز داشتیم که باتوم خورده بود. امروز دارند پیرامون این مسایل فیلم می سازند. دیگر نمی توانی جلو فیلم ساز را بگیری این هم یک اتقاق مهم است که این فیلم ساز با این مستند دنبال اصل مسله هستند . این ها همان مسایلی هست که انقلاب را بیمه می کند. من می خواستم که بلند شوم ولی نمی توانستم این کار را انجام دهم. تازه این هم در مدرسه فیلم سازی عمار ساخته شده بود.

وی ادامه می دهد: اگر کارگر نتواند در جمهوری اسلامی اعتراض کند و بترسد از اینکه بخاطر مسائل امنیت  زندانی شود دیگه ما چیزی به دست نیاوردیم. این مستند ساز است که میرود در دل کوه و از بیغوله ها آن حقیقت را در می آورد.  شما شان نزولی این دوربین و جشنواره عمار و این تعریف سینمایی را رعایت کردید. دست بچه هایی که از شما حمایت کردند. درد نکند. خیلی فیلم قشنگی بود و طولانی بودنش خوب بود. سیری داشت و مثل یک رمان بود.

مستند داد

مستند شما انقلاب را بیمه می کند
دبیر جشنواره عمار همچنین در ادامه گفت: فقط باید مراقب باشیم که این ها به رسانه ملی بیایید این فیلم ها فقط مال سالن نمایش نیست. این کار شما انقلاب را بیمه میکند. من لذت بردم. این هم بگوییم که بی بی سی  یا صدای امریکا پخش کرد. بهانه بیاریم. این ها مهم نیست ما به ضد انقلاب و دشمن چه کار داریم. ما باید کار و وظیفه خودمان را انجام دهیم. اینکه بعد از سی و هفت سال این فیلم را می شود ساخت و در سالن به نمایش گذاشت این قدرت وضعی کشور هست. این که رسانه از وضع خودش انتقاد کند این خودش قدرت نظامی و جنگ نرم هست. من خیلی خوشحال هستم بقیه آثار را هم که دیدم همین طور بود. عمار از این نظر جایگاه متفاوتی دارد.

“داد” را با اعتقاد ساخته اند
از سوی دیگر منتقدینی هستند که به تحلیل دقیق این مستند پرداخته اند. کارگردان مستند «فراموش شده ها» در این باره نوشت: اولین فیلم پخش شده در جشنواره عمار امسال همه را امیدوار کرد که هم سطح جشنواره هفتم بالاتر رفته است و هم جهت گیری ها و اولویت های سازندگان به سمت و سویی درست هدایت شده است. «داد» مستندی که حجت اله عدالت پناه با اعتقاد و از عمق جان برای ان زحمت کشیده است، نشان داد که می توان در جمهوری اسلامی از درون به نقادی صریح و جدی پرداخت و حرف حق را به زیبایی و با تاثیرگذاری عمیق زد.

داستان فیلم بدینگونه است که تعدادی از دانشجویان عدالتخواه به همراه یک مستند ساز پیگیر برخوردهای امنیتی و قضایی ناروایی که با اعتراضات صنفی مختلف در سالهای اخیر شده میشوند و در پی حل کردن معادله سه مجهولی جمهوریت، امنیت و عدالت هستند.

داد حرف دل قشر بزرگی از جامعه است که دلسوز انقلاب است، برای انقلاب جان می دهد اما تحمل «تبعیض» را ندارد، دوست ندارد جمهوری اسلامی با آن همه خونی که به پایش ریخته شده فساد داشته باشد و هر جا که باشد در برابر این فساد می ایستد! چه راننده کامیونی باشد در جنوبی ترین نقطه کشور، چه نماینده پرستاران باشد در تهران و چه کارگر معدنی باشد در آق دره در غرب ترین نقطه!

داد تلاش کرده و چه خوب توانسته حرف این ها را بلندگو کند تا همه آن را بشنوند و به قول معروف «سخنی کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند!» این را وقتی فهمیدم که هنگامه ی تیتراژ در سالن اصلی سینما فلسطین مخاطبین یک صدا و ممتد دست می زدند و تشویق می کردند و بیرون از سالن تهیه کننده و کارگردان را می فشردند و از زحماتشان قدردانی می کردند.

داد، اما علاوه بر محتوای عدالتخواهانه و بحق خود از جنبه فنی نیز قابل بررسی و تقدیر است. داستان منسجم و بهم پیوسته آن و پیدا کردن مشکلاتی که در تهران، جنوب، شرق و غرب کشور یکی است و توانستن به هم پیوسته کردن آنها از داد یک رمان عداتخواهانه با تراژدی غمبار محرومین ساخته است.

البته از سوی دیگر منتقدینی نیز هستند که ایراداتی را نسبت به این مستند میگیرند؛ یکی از دانشجویان منتقد می نویسد: یکی از نقدهای وارد به این مستند طولانی بودن بعضی از پلان های حاضر در دفتر جنبش عدالتخواه است که مستند را از یک ریتم ساختار مند به یک تریبون بیانیه خوانی بدل کرده که تدوین خاص مستند هم به این برداشت از کار کمک کرده است، بخش هایی که شاید نبودن آنها روند مستند را نیز جذاب تر می کرد.

مستندهای بخش «درون گفتمانی» را از دست ندهید
همانگونه که گفته شد، در جشنواره امسال نزدیک به ۲۴ مستند در بخش درون گفتمانی شرکت دارند، که پیشنهاد می شود از دست ندهید.

مستند / نقد درون گفتمانی
نخل های بی سر/  محسن اردستانی رستمی
من سیلاب و کلوارم/  سید مسعود پرهیزگاری
زادگاه/  مهدی  حسینی
مستطیل سیاه/  محمد حسین خوش بیان
کمی آن طرف تر /  هادی خوش نقش
فرشته ها هنوز در راهند… /  سید مجتبی خیام الحسینی
فراموش شده ها /  میکائیل دیانی
قبر افکن /  علی زکریایی
وام ازدواج /  مهدی شاهسواری
این دوربین مخفی نیست /  علی  شیرزادیان
سفارش خدا /  محمد صفا
داد /  حجت الله عدالت پناه
مرثیه ای برای یک رویا /  صدرا علی بک
قوس الکتریکی/  حمید علیداد
عنبرسیلین/  مسعود کارگر
راه غریب/  علیرضا کاظمیان بابلی
خوان هشتم/  سیدمهدی کرباسی
آینه در غبار/  رضا محمدپور
برد برد برد/  علی طادی و محمدمهدی فکریان
منو توافق یهویی /  علی طادی و محمدمهدی فکریان
زباله فرصت یا تهدید/  هادی محمدی درواری
یک روز به عید/  مجتبی محمودی
پایتخت دود/  حمید مهاجرانی
راز مزار/  نوید ناصر

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi