پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

6:05:36 - چهارشنبه 25 تیر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خود ارزیابی بهترین و کم هزینه ترین شیوه های کنترل نظارت
دانشجوآزاد ؛ بارها در منابع مختلف و متون عدیده مدیریت خوانده ایم و به دانشجویان گفته ایم که یکی از اصول اساسی و الزامی و مفید و موثر و کارامد , مدیریت کنترل و نظارت است و به شیوه های مختلف کنترل و نظارت را در مکتبهای مختلف از جمله مکتب حیاتبخش اسلام اشاره نموده […]

دانشجوآزاد ؛ بارها در منابع مختلف و متون عدیده مدیریت خوانده ایم و به دانشجویان گفته ایم که یکی از اصول اساسی و الزامی و مفید و موثر و کارامد , مدیریت کنترل و نظارت است و به شیوه های مختلف کنترل و نظارت را در مکتبهای مختلف از جمله مکتب حیاتبخش اسلام اشاره نموده ایم و تاکید کرده ایم که نظارت و کنترل موثر شرایطی و الزاماتی دارد که حتما باید رعایت گردد.

به کرات از زبان گویندگان مذهبی شنیده ایم که ” قال صادق (ع) : “حاسبوا قبل ان تحاسبوا ” به حسابهای خودتان برسید قبل از آنکه به حسابتان برسند که این به معنای خود ازیابی است .

فرمایش اخیر ریاست محترم جمهوری اسلامی جناب آقای دکتر روحانی در دیدار و ضیافت افطار اعضای دولت و معاونان وزرا و روسای سازمانهای تابعه مبینی براینکه  ” ما وعده هایی را به مردم داده ایم و اینک که یک چهارم زمان سپری شده باید بررسی کنیم که آیا به یک چهارم وعده هایی که به مردم داده ایم نیز عمل شده است ؟ که اگر نشده است باید از مردم عذر خواهی کنیم , که این یعنی همان فرمایش امام صادق (ع)  یعنی خود ارزیابی .

بیان این جملات از ریاست جمهوری بیانگر آنست که حضرت ایشان تا چه اندازه با فرهنگ مدیریت اسلامی آشنایی دارند و سبک زندگی ائمه (ع)  رادر اداره کشور پیاده مینمایند که جای تقدیر و تشکرو خوشحالی است و قطعا ایشان باور دارند که نظارت و ارزیابی زمانی موثر است که بعد از تبیین هدف ,سنجش و مقایسه ,و عوامل ذی مدخل در کندی و احیانا عدم تحقق یک چهارم وعده های داده شده در محورهای مختلف از جمله اقتصاد , معیشت , فرهنگ ,دین و معنویت , آرامش و آسایش ,کنترل تورم . گذر از رکود و حرکت به سمت رونق  تامین آرامش خانواده معظم شهدا و دلسوختگان انقلاب اسلامی , تلاش در جهت حفظ استقلال در ابعاد مختلف , تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری , از جمله راه حل کارساز ایشان در مقابله با ترفندهای دشمنان از جمله تحریمها یعنی تحقق اقتصاد مقاومتی و چشم پوشی از وعده های تو خالی بیگانگان و تکیه بر داشته های فراوان خو.دی و داخلی و نگاه به داخل بیندیشند و در جهت رفع نقصانها و فاصله احتمالی تا یک چهارم تحقق وعده ها , قدمهای اساسی بر دارند . در این حالت است که خود ارزیابی واقعی و فرموده امام صادق (ع) بعنوان یک اصل مدیریتی و محاسباتی محقق گشته و قطعا بر امیدواری مردم که ولی نعمتان واقعی هستند افزوده میشود .

ذکر این نکته ضروری است که تسری فرهنگ خود ارزیابی و وسواس کاری و دقت عمل در راستای عملکردا کلیه وزارتخانه ها و سازمانهای تابعه و نهادهای عمومی لازم و ضروری است و باید مورد توجه قرار گیرد .

در چنین صورتی است که وعده های داده شده که در فرازهای پایانی صحبتهای ایشان اشاره شده ( ارتباط بیشتر و بهتر با همسایگان و دنیا , حفظ امیدواری مردم , باقی ماندن اعتماد مردم به دولت , بهبود زندگی مردم , پرکردن تدریجی خزانه خالی !!

بهتر شدن شرایط اخلاقی جامعه (روانی و فراهم شدن بهتر دستیابی به بهشت )دروغ نگفتن به مردم , آینده امید بخش فرزندان , ثبات و امنیت بازار و قیمت کالاها , آینده روشن , استفاده از متخصصان و صاحبنظران , حرکت اعتدالی حقوقدانی در همه عرصه ها , انجام کارها با دقت همرا با مشورت و پرهیز از اقدامات سرهنگی !! … محقق خواهد شد و چنانکه فاصله ای بین بایدها و انجام شده ها بوجود آمده در مرحله نهایی کنترل و نظارت موثر محکم نگهداشتن کمربندهای بسته جبران گردد .

یادداشت از دکتر سید حسین صابری

استاد مدیریت دانشگاه علوم پزشکی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi