پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:54:00 - چهارشنبه 24 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خالی بودن ساعات فراغت جوانان از عوامل گرایش به مصرف دخانیات است/ تنها راه مبارزه با مصرف دخانیات آموزش و بالابردن سطح فرهنگ و آگاه سازی می باشد
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان مطرح کرد:خالی بودن ساعات فراغت جوانان از عوامل گرایش به مصرف دخانیات است.

فرشید فلاح در گفتگو با خبرنگار “دانشجو آزاد” در رابطه با افزایش مصرف دخانیات در بین جوانان گفت: برای این سوال اگر بخواهیم به جواب منطقی برسیم باید کار پژوهشی دقیق انجام بشود.

خالی بودن ساعات فراغت جوانان از عوامل گرایش به مصرف دخانیات است

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان افزود: یکی از مهم ترین عوامل رشد مصرف دخانیات و مواد مخدر را می توان عامل بیکاری نام برد، منظور از بیکاری نداشتن شغل برای تعدادی ازافراد نیست بلکه منظور خالی بودن ساعات فراغت افراد است.

وی با اشاره به رشد پدیده های نوظهور اجتماعی عنوان کرد: ما هم اکنون با پدیده های جدیدی مواجهه هستیم و مانند سیلی به جمعیت جریان پیدا می کند که نتیجه آن رفتارهای جدید است.

فلاح در ادامه گفت: به طور مثال پدیده ی وایبر ، پدیده ی گوشی هوشمند ، به سرعت رشد پیدا کرده به نحوی که هم اکنون کسی را نمی شناسیم که اپلیکیشن های اندرویدی را نداشته باشند .

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان با اشاره به یکی از بازیهای اینترنتی رایج امروزی تصریح کرد: در اینگونه بازی ها افراد کمبودها و نداشته هایِ دنیای واقعی خود را در دنیای مجازی جستجو می کنند.

عدم تنوع برنامه های اوقات فراغتی جوانان را به سمت تفریحات ناسالم می برد

وی اذعان کرد: جوانان جامعه ما چون تنوع برنامه های اوقات فراغتی ندارند پس در زمانهای بیکاری خود به سمت تفریحات ناسالم می روند.

فرشید فلاح افزود: علاوه بر مسأله بیکاری است، بر آورده نشدن آمال و آرزوهای افراد در دنیای کنونی، آنها را به سمت محیطی برای فراموش کردن واقعیات سوق می دهد.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان تاکید کرد: ما با بحران خلاء فضاهای عمومی مواجه هستیم و این فضاهای تفریحی عنصر گمشده جامعه امروزی ماست؛ فضاهایی که افراد با سلایق مختلف بتوانند در آن حضور داشته از باهم بودن لذت ببرند.

امروز ساختارهای جامعه ی سنتی فرو ریخته و قواعد جامعه مدرن به خوبی پیاده نشده

وی تشریح کرد: جامعه سنتی ما در حال تبدیل شدن به جامعه مدرن می باشد، ساختارهای جامعه ی سنتی فرو ریخته و قواعد جامعه مدرن به خوبی پیاده نشده، در جامعه سنتی احترام به پدر و مادر، حرمت کدخدا ، حرمت بزرگتر ده و طایفه و آبروی خانواده بسیار مهم بود، چون همه همدیگر را می شناختند .

فلاح با تاکید بر گذار از جامعه سنتی اظهار داشت: جامعه سنتی بهم خورده و خانه ها آپارتمانی شده و آن همدلی و همزبانی که هر شب در محفل دوستانه وجود داشته تمام شده و تبدیل به جامعه مدرن هم نشدیم.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان در ادامه گفت: نه آن خانه ی سنتی که همه افراد یک خانواده در کنار هم بودند و نه جامعه مدرنی که تیم های ورزشی محلی، تجمع خیریه و… داشته باشند در خلاء این دو جامعه قرار گرفتیم و جوان ما نیز با بحران بی هویتی مواجهه شدند.

وی بیان کرد:کسانی که از روستا به شهر آمده اند و کسی آنها را نمی شناسد و قید و بندی برای رفتارهای آنها قائل نیست دست به رفتارهای ناهنجار می زند.

فرشید فلاح در رابطه با گریز جوانان از دنیای واقعی توضیح داد: افراد دنبال این هستند که ساعاتی را در آرامش به سر برند و از این دنیای واقعی بیرون بروند، شبکه های مجازی همان کاری می کنند که اعتیاد می کند، ما را از دنیای واقعی فاصله می دهند و از دنیای واقعی دور می کنند.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان اذعان کرد: هر چه سطح افسردگی بیشترباشد افراد به شبکه های مجازی بیشتر پناه می برند، بخشی از دلایل اعتیاد و مسائل آن نیز این فضاها می باشند.

وی با اشاره به راههای مبارزه با گرایش جوانان به مصرف دخانیات اظهار داشت: چند کار را انجام ندادیم به تشکل های مردمی میدان داده نشده منظور تیم فوتبال، کانون مسجد ، گروه حفاظت از محیط زیست وتالارهای موسیقی و تتأتر و …می باشد.

فلاح ادا مه داد: بخش خصوصی باید وارد میدان عمل شود البته دولت باید زمینه این کار را فراهم کند تا گروه ها به سمت گرایش هایی که علاقه دارند هدایت شوند.

تنها راه مبارزه با مصرف دخانیات آموزش و بالابردن سطح فرهنگ و آگاه سازی می باشد

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان در پایان خاطرنشان کرد:استعدادهای جوانان بایستی از همان دوران مدرسه شکوفا گردد و تنها راه مبارزه با مصرف دخانیات آموزش و بالابردن سطح فرهنگ و آگاه سازی می باشد که مطمئن ترین و ارزان ترین راه در مقایسه با روشهای دیگر است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi