پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

13:53:57 - پنجشنبه 28 خرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حضور تنها ۳ دانشگاه ایرانی در بین ۱۰۰ دانشگاه ممتاز آسیا/ عزل‌ و نصب‌های دوره‌ای منجر به عدم کارآیی دانشگاه‌ها شده است
بنیانگذار ISC با اشاره به حضور تنها ۳ دانشگاه ایرانی در بین ۱۰۰ دانشگاه ممتاز آسیا گفت: عزل و نصب‌های دوره‌ای و در حد عمر دولت‌ها سبب عدم تحقق برنامه‌های رؤسای دانشگاه‌‌ها شده و این مساله عدم کارآیی دانشگاه‌ها را به همراه داشته است.

به گزارش ‘دانشجو آزاد “؛ جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی جهان اسلام ISC در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به انتشار خبری مبنی بر کناره‌گیری رئیس دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۶ میلادی گفت: جان هنه‌سی دهمین رئیس دانشگاه استنفورد و اولین رئیس این دانشگاه با مدرک مهندسی است که تصمیم گرفته است بعد از دو دهه مدیریت در این دانشگاه از سمت خود کناره‌گیری کرده و به نقش اصلی خود یعنی آموزش و پژوهش بپردازد.

وی با بیان اینکه اصولا مدیریت در دانشگاه‌های ممتاز و تراز اول جهان طولانی‌مدت است، اظهار داشت: انتخاب روسا در دانشگاه‌های ممتاز دنیا به گونه‌ای صورت می‌گیرد که این افراد با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که دارند نه تنها یک حرکت علمی عظیمی را در دانشگاه‌های خود راه‌اندازی می‌کنند، بلکه به نوبه خود به شکوفایی هرچه بیشتر علم و فناوری در سطوح خرد و کلان دامن می‌زنند. بر این اساس حق ریاست این افراد نیز قابل توجه است.

چهره ماندگار کشور عنوان کرد: به عنوان مثال، رئیس دانشگاه ایالتی اوهایو که در سال ۲۰۱۳ از سمت خود کناره‌گیری کرد سالانه مبلغی بیش از ۶ میلیون دلار به عنوان حق مدیریت دریافت می‌کرد. درسال ۲۰۱۳ میلادی مطالعه‌ای در مورد ۲۵۶ رئیس دانشگاه آمریکا صورت گرفت. این مطالعه نشان می‌دهد که میانگین دریافتی روسای دانشگاه‌ها در حدود ۴۶۸ هزار و ۸۹۶ دلار بود و نسبت به سال قبل ۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: حمید شیروانی رئیس سابق دانشگاه داکوتای شمالی سالانه ۱٫۳ میلیون دلار دریافت می‌کرد این رقم از نظر بیشترین حق مدیریت در نوع خود سومین به حساب می‌آید، دومین حق مدیریت بیشتر نیز به رئیس سابق دانشگاه A&M تگزاس تعلق داشت که مبلغ ۱٫۶ میلیون دلار بود.

استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه در ایران انتخاب روسای دانشگاه‌ها، طول دوره مدیریت بر دانشگاه‌ها و حق مدیریت آنان کاملا متفاوت است، گفت: روسای تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با تغییر دولت‌ها عوض می‌شوند و تغییر و تحول در مدیریت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری آغاز می‌شود. در ایران، وزیر جدید بعد از انتخاب و اخذ رای تائید از مجلس شورای اسلامی بلافاصله وضعیت احکام را بررسی و به مدت زمان مسئولیت روسای دانشگاه‌ها می‌پردازد و مهم نیست چه تعدادی از این روسا دارای طرح و برنامه یا دارای خلاقیت و نوآوری هستند.

مهراد اضافه کرد: اشکال اساسی در آئین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی است که روسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به مدت ۴ سال انتخاب می‌شوند، هرچند که تمدید این مدت نیز بلامانع است.

وی با مقایسه اجمالی دوره مدیریت در دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های معتبر جهان گفت: این مقایسه نشان می‌دهد که در دانشگاه‌های معتبر جهان، دوره مدیریت بیش از ده سال است و گاهی بر دو دهه بالغ می‌شود.

مهراد افزود: ارتقای سطح کیفی آموزش و انجام تحقیقات علمی در سطح تحقیقات بین‌المللی و حضور در جبهه‌های تحقیق و مرزهای دانش ایجاب می‌کند تا دولت‌ها به این مهم توجه کنند که مدیریت بر دانشگاه‌ها متفاوت از مدیریت بر سایر دستگاه‌های اجرایی است. روسای دانشگاه‌ها به همان دلیلی که به عنوان رئیس انتخاب می‌شوند، افرادی صاحب‌نظر و پیشکسوت در مسائل دانشگاهی هستند و عزل و نصب‌های دوره‌ای و در حد عمر دولت‌ها باعث شده است که بسیاری از ایده‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های روسای دانشگاه‌ها محقق نشود.

وی گفت: عدم تحقق طرح‌ها و برنامه‌ها نتیجه‌ای که به بار می‌آورد آن است که دانشگاه‌ها نتوانند در سطح بین‌المللی قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را ارائه دهند.

مهراد با بیان اینکه نتایج رتبه‌بندی تایمز در سال ۲۰۱۵ روز چهارشنبه ۲۰ خردادماه سال ۹۴ منتشر شد، گفت: این آمار نشان می‌دهد که در بین ۱۰۰ دانشگاه ممتاز آسیا از جمهوری اسلامی ایران تنها ۳ دانشگاه در بین برترین‌های آسیا قرار دارند. دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۴۳، دانشگاه صنعتی اصفهان با رتبه ۶۱ و دانشگاه علم و صنعت ایران با رتبه ۶۹ سه دانشگاهی هستند که از مجموع دانشگاه‌های مادر، تخصصی و جامع اعم از پزشکی و غیرپزشکی جایگاه علمی خود را در منطقه و قاره آسیا حفظ کرده‌اند.

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi