پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

22:15:35 - چهارشنبه 18 شهریور 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
جزئیات اجرای طرح شهاب / آمار خروج نخبگان از کشور همچنان پنهان ماند
معاون امور فرهنگی بنیاد ملی نخبگان در رابطه با اجرای طرح شهاب پیرامون حمایت از استعدادهای درخشان آموزش و پرورش گفت: محدودیت‌هایی در بودجه داریم ولی به تدریج در حال اجرای طرح هستیم.

به گزارش “دانشجو آزاد ” به نقل از فارس ،آریا الستی معاون امور فرهنگی بنیاد ملی نخبگان در نشست خبری صبح امروز با بیان تاریخچه ای از چگونگی تدوین سند ملی نخبگان گفت: فکر ایجاد بنیاد ملی نخبگان از سال ۸۳ بر مبنای یکسری نیازها به پیشنهاد مقام معظم رهبری شکل گرفت که در سال ۸۴ مراحل تدوین اساسنامه بنیاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی شد و سال ۸۵ این اساسنامه تدوین شد.

وی افزود: در سال ۸۹ در جلسه‌ای که روسای سه قوه و تعدادی از مسئولان و نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری داشتند دغدغه‌های این حوزه در ۱۱ محور مطرح و سپس سند ملی نخبگان آماده شد. به این صورت که پیش نویس این سند به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال و پس از بررسی ۶ ماهه سند تدوین شد.

الستی با بیان اینکه مهمترین اثر این سند تغییر نگاه به حوزه نخبگان است گفت: در این سند در تعریف نخبه کار دقیقی انجام شده است به طوریکه با توجه به شرایط نخبگی در حال حاضر ۲۰۰ نخبه در بنیاد نخبگان هستند و بیشتر افراد تحت پوشش بنیاد در قالب تعریف استعدادهای برتر قرار می‌گیرند.

وی افزود: براساس آمار ۱۳ هزار نفر از استعدادهای برتر تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان هستند ولی به این معنی نیست که تنها این افراد مستعدهای کشور هستند.

وی ادامه داد: این سند ۴۰ دستگاه را درگیر می‌کند که ۸ دستگاه در بیش از ۴ اقدام سند موثر هستند.

* جزییات آیین نامه قرآنی بنیاد ملی نخبگان

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان گفت: در رابطه با مباحث قرآنی اقدام ویژه‌ای داریم به طوریکه آیین نامه قرآنی تغییر کرده است و پژوهش و فعالیت‌های حوزه قرآن به قرائت و حفظ نیز اضافه شده بنابراین باید بررسی کنیم که افرادی که براساس آیین نامه قبلی شناسایی شده‌اند براساس کدام آیین نامه تحت پوشش مراحل اجرایی قرار می‌گیرند.

* مسافرت‌های تحصیلی به عنوان مهاجرت نخبگان تلقی نمی‌شود

الستی گفت: سفر تحصیلی دانشجویان برای ادامه تحصیل مهاجرت نخبگان نیست زیرا مهاجرتی رخ نداده است، مهاجرت زمانی است که فرد برای ماندگاری یا یافتن شغل به خارج از کشور برود.

وی افزود: حتی گاهی برخی افراد عادی که استعداد برتر نیستند نیز برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند که این مسئله نیز به عنوان مهاجرت نخبگان قلمداد نمی‌شود.

الستی در رابطه با آمار خروج نخبگان از کشور گفت: قبلا با زحمت فراوان جمع‌آوری اطلاعات صورت گرفت ولی به این شکل نمی‌توان آمار خروج نخبگان را اعلام کرد زیرا ممکن است برخی دوره تحصیل را در خارج از کشور بگذرانند و به کشور بازگردند ولی آنچه مسلم است این است که بیشتر کسانی که دوره دکترا را در ایران می‌گذرانند در کشور می‌مانند.

* جزئیات اجرای طرح شهاب

وی در رابطه با اجرای طرح شهاب گفت: در این سه سال آموزش و پرورش نتوانسته است بودجه اجرای طرح شهاب را طبق آیین نامه مصوب تامین کند و ما هم نتوانستیم از طریق سازمان برنامه و بودجه طرح شهاب را در ردیف آموزش و پرورش بگنجانیم و از بودجه بنیاد برای اجرای این طرح استفاده می‌کنیم و محدودیت‌های بسیاری داریم ولی طرح را پیش می‌بریم.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi