پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:12:35 - شنبه 5 اردیبهشت 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
“جریان شناسی سلفی گری”، جدیدترین درس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان
جدیدترین موضوع درسی مرکز آموزش مجازی با موضوع “سلفی گری” با رویکرد پاسخ به سوالات دانشجویان در خصوص مسائل عقیدتی و پیشینه فکری یمن شد.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایسنا، این بسته در حالی منتشر شده است که حملات اخیر عربستان به یمن سوالاتی زیادی را درباره عقبه فکری و عقیدتی حاکمان این کشور بوجود آورده است؛ در این بسته آموزشی فلسفه عقیدتی سیاسی و پیشینه فکری گروه های تکفیری شرح داده می شود.

در ابتدای فصل اول این بسته آمده است: برادران اهل سنت اگرچه از نظر فقهی در چهار مکتب و مذهب فقهی: حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی تقسیم بندی می شوند، اما از نگاه اعتقادی به چهار مکتب: اشاعره، ماتُریدیّه، اصحاب حدیث و سلفی گری تقسیم می شوند.

به گزارش ماوا، اکثر شافعیان و مالکیان جهان از نظر اعتقادی اشعری مذهب هستند که تخمین زده می شود این جمعیت حدود ۴۵۰ میلیون نفر باشند. اکثر احناف در مکتب اعتقادی ماتُریدیّه مشی می کنند، که به نظر می رسد حدود ۳۵۰ میلیون نفر پیرو مکتب عقل گرایی ماتُریدیّه هستند. اصحاب حدیث درصد بسیار قلیلی از اهل سنت را به خود اختصاص داده اند. اصحاب حدیث غیرسلفی شاید ۱۰ تا ۲۰ میلیون نفر بیشتر نباشند. اما گرایش چهارم که گرایش سلفی گری است، حدوداً ۲۵۰ میلیون نفر پیرو دارد. البته جریان سلفی، جریان های متعددی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

این درس آموزشی که در چهار فصل و به صورت چندرسانه ای منتشر شده، توسط استاد مهدی فرمانیان از اساتید حوزه و دانشگاه تدریس می شود.

تاریخ تفکر سلفی گری از ابن تیمیه به عنوان عقبه فکری جریان سلفی تا ظهور تفکرات محمد بن عبدالوهاب و گسترش فرقه ضاله وهابیت از مهمترین بخش های آن است.

آشنائی با مکتب دیوبندیه، آشنایی با جریان سلفی تقریبی اخوان المسلمین و سلفی جهادی القاعده از دیگر فصل های این درس جدید است.

این دوره در ۴ جلسه ۲۰ دقیقه ای و به صورت مالتی مدیا (multimedia) ارائه خواهد شد.

دانشجویان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی مرکز آموزش های مجازی دانشگاهیان به آدرس http://un.nahad.ir ضمن ثبت نام و تکمیل اطلاعات و دریافت نام کاربری و رمز عبور نسبت به مطالعه و گذراندن سرفصل های آموزشی مربوط به این طرح اقدام کنند.

اعطای گواهی معتبر پایان دوره از سوی مرکز آموزش های مجازی دانشگاهیان نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، اعطای سهمیه عمره دانشجویی به فعالین و ممتازین دوره و اعطای جوایز به قید قرعه به فعالین دوره بر اساس امتیاز کسب شده از مشوق های این طرح ها است.

«ترم اولی ها»، «جنبش دانشجویی»، «زندگی دانشجویی» و «ازدواج دانشجویی» و «دستاوردهای کلان انقلاب اسلامی»، «جریان شناسی جنبش دانشجویی» از مهمترین درس هایی بود که پیش تر در دسترس دانشجویان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi