پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

22:00:55 - پنجشنبه 26 آذر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
جدایی دین از علم و عدم بهره گیری علم از مطالعات دینی منجر به انحطاط فرهنگی در قرون اخیر شد
یک استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد:جدایی دین از علم و عدم بهره گیری علم از مطالعات دینی منجر به انحطاط فرهنگی در قرون اخیر شد.

 

حجت الاسلام دکتر ابراهیم قاسمی در گفتگو با خبرنگار “دانشجو آزاد” در رابطه با ۲۷ آذر ماه سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح گفت: در ابتدا لازم است یادی شود از شهید بزرگوار آیت الله مفتح (ره) که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بودند و بیست و هفتم آذر ماه به پاس تلاش های این عالم مبارز به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه یاد شده است.

قرن نوزدهم، قرن جدایی دین از صحنه زندگی بشر بود

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر نگاهی به صفحات تاریخ قرون اخیر بیندازیم، قرن نوزدهم قرن جدایی و طرد دین از صحنه ی زندگی بشر با گسترش و توسعه تحقیقات علمی است. بر اساس تبادلات علمی بین غرب و ایران، این فرهنگ به دانشگاه های ما نیز رسوخ کرد و ارتباط مجامع علمی دینی با بدنه دانشگاه محدود و در دوره ای قطع شد.

جدایی دین از علم و عدم بهره گیری علم از مطالعات دینی منجر به انحطاط فرهنگی در قرون اخیر شد

وی با اشاره به آسیب های جدایی حوزه و دانشگاه تصریح کرد: عدم ارتباط این دو نهاد مهم، آسیب های فراوانی به هر دو نهاد وارد ساخت، تا جایی که جدایی دین از علم و تحقیقات نوین و نیز عدم بهره گیری علم از تأملات و مطالعات دینی منجر به انحطاط و فروپاشی فرهنگی در قرون اخیر شد.

حجت الاسلام ابراهیم قاسمی اذعان داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی و نگاه ژرف بنیان گذار آن پس از اعلام انقلاب فرهنگی در پیام نوروزی ایشان درسال ۱۳۵۹ راه را برای گسترش پژوهش های علمی و معارف بلند و عمیق اسلام به عنوان هدف اصلی از وحدت حوزه و دانشگاه باز نمودند و خبرگان و اندیشمندان هر دو نهاد را به تأمل در باب مشارکت علمی به فراخور نیازهای جامعه فراخواندند؛ شاید یکی از الزامات حفظ وحدت و توسعه تلاش های مشترک، تبیین صحیح و دقیق این مفهوم نزد طرفین باشد که این موضوع کمتر مورد بحث و تدقیق قرار گرفته باشد؛ آسیب شناسی ابهامات فکری و رفتاری اندیشمندان طرفین می تواند عامل مهمی در توسعه و گسترش این مهم در جامعه اسلامی باشد.

همراهی علم و دین جامعه علمی را به سمت کمال و سعادت رهنمون خواهد کرد

این استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد: از برکات و ثمرات وحدت، بهره گیری از ظرفیت طرفین در راستای اهداف نظام و انقلاب است، در نظام اسلامی علم و دین باید در خدمت ارزش ها و بر اساس معرفت شناسی صحیح و روشن مورد استفاده قرار گیرد. علم اگر در خدمت دین قرار گیرد و دین نیز بتواند در جهت تحقق ظرفیت های علمی و روشمند حرکت کند جامعه علمی بیش از پیش به کمال و سعادت رهنمون خواهد شد. رهبر معظم انقلاب به عنوان دیده بان بصیر این راه می فرمایند: «اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوش بین باشند و به هم کمک بکند و با یک دیگر همکاری نمایند، دو شعبه از یک مؤسسه علم و دین هستند. این موسسه دو شعبه دارد: یک شعبه حوزه های علمیه و شعبه دیگر دانشگاه ها هستند».

وی با تاکید بر وحدت حوزه و دانشگاه در جهت حرکت به سوی تمدن اسلامی شکوفاتر خاطرنشان کرد: برای نزدیکی حوزه و دانشگاه، نقش حوزویان و دانشگاهیان به عنوان بال های حرکت به سوی تمدن اسلامی شکوفاتر خواهد شد. البته در این مسیر کاستی ها و نواقصی در روش ها وجود دارد که می توان با بهره گیری از ظرفیت طرفین و دغدغه مندان این حوزه، این مسیر را پیمود و زمینه های وحدت را نیز با اتخاذ روش های علمی مشترک در حوزه آموزشی و پژوهشی و نیز مبادلات علمی در این حوزه ها می توان تعمیق ساخت.

حجت الاسلام قاسمی ضمن اشاره به اهداف دشمن جهت اختلاف افکنی بین حوزه و دانشگاه بیان داشت: با توجه به این که رسالت حوزه و دانشگاه همواره تربیت طلبه و دانشجویی است که بتواند با بهره گیری از توان علمی و روش های کارآمد با حفظ نظام ارزشی و دینی به وظایف خود عمل نماید، مخالفان و معاندان نیز از هیچ تلاشی در جهت نفوذ و وارد ساختن ضرباتی به اهداف، اشخاص و ظرفیت های این حوزه دریغ نخواهند کرد.

دشمنان ما با دانشگاه مروج ارزشها موافق نخواهند بود

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: حرکت در زمینه تقویت بسترهای وحدت، مخالف با اهداف دشمنان و بدخواهان است و پر واضح است که دشمنان با دانشگاهی که بتواند ارزشها را ترویج کند و با حوزه ای که روش های علمی و تحرکات روز دنیا را بشناسد و عکس العملی نشان دهد، موافق نخواهند بود.

تعامل حوزه و دانشگاه اجازه نفوذ جریانهای تفرقه انداز را نخواهد داد

وی در پایان با تاکید بر لزوم حفظ وحدت حوزه و دانشگاه گفت: لازم است تا طرفین اجازه ندهند با نفوذ جریان هایی که عالمانه یا از روی غفلت و جهالت به آتش اختلاف و تفرقه در این مهم دامن می زنند تا بستر عمیق ارتباط و تعامل حوزه و دانشگاه را تخریب و یا تضعیف نموده برخورد نماید و در سالروز شهادت این عالم مجاهد، فرصت خوبی است تا با آسیب شناسی و آفت زدایی از این شجره طیبه، در راستای تحکیم یکی از مهم ترین آرمان های انقلاب اسلامی بکوشند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi