پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

23:26:00 - شنبه 21 آذر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تنش دانشگاه‌ها در روز دانشجو/ مسئولان قول بررسی دادند
مراسم روز دانشجوی امسال نیز شانزدهم آذر ماه در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد. امسال در روز دانشجو تنش‌هایی در دانشگاه‌ها رخ داد که قابل تامل است.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از فارس:مراسم روز دانشجوی امسال نیز شانزدهم آذر ماه در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد.

امسال در روز دانشجو تنش‌هایی در دانشگاه‌ها رخ داد که قابل تامل است.

مخبردزفولی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، فرهادی وزیر علوم و ضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم قول دادند که این موضوع رو بررسی کنند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در دانشگاه صنعتی شریف حضور یافت که این مراسم هم با حاشیه‌هایی همراه بود.

در این مراسم نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به ارائه سخنان خود پرداختند. که بخش عمده‌ای از اظهارات این دانشجویان نسبت به مسائل اقتصادی و سیاست اقتصادی کشور بازمی‌گشت.

در حین سخنرانی یکی از دانشجویان که نام سران فتنه را بر زبان آورد فریاد مرگ بر فتنه‌گر از سوی دانشجویان حاضر در این مراسم بلند شد.

در این مراسم نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به بیان نظرات خود در رابطه با مهمترین مسائل کشور همچون موضوعات اقتصادی، سیاسی و مطالبات دانشجویی پرداختند،

در روز برفی پایتخت ۱۱ نماینده از طرف تشکل‌های دانشجویی به مدت ۴ دقیقه صحبت کردند که البته این زمان کوتاه از دید این نمایندگان دانشجویی پنهان نماند و یکی از آنها خطاب به آقای رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی بعد از ۸۰۰ روز ۴ دقیقه به ما وقت رسید!

مسئول بسیج دانشگاه شریف که یک جاکلیدی را هم به رئیس‌جمهور هدیه داد اولین کسی بود که پشت تریبون رفت و در سخنان خود ضمن گلایه از برخی اظهارات مشاوران رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیس‌جمهور وقتی مشاور ارشد شما که خود فارغ‌التحصیل این دانشگاه است مزیت رقابتی تولید صنعتی کشور را تنها در آبگوشت و قرمه‌سبزی می‌پندارد و علنا هم اعلام می‌کند آیا  امیدی برای دانشجوی جوان و مشتاق این کشور آیا باقی خواهد ماند؟

نماینده انجمن دانشجویان مستقل نیز انتقاد خود را از دولت آقای روحانی این گونه عنوان کرد که آقای رئیس‌جمهور ۸ برابر آن صد روزی که گفته بودید می‌گذرد اما آش همان است و کاسه همان و امروز اگر نگاهی به شرایط کنونی داشته باشیم شما خود از دولت قبل انتقاد می‌کردید اما امروز احمدی‌نژادی‌ترین فرد در سپهر سیاسی کشور هستید.

دبیر دفتر تحکیم وحدت نیز دانشجوی دیگری بود که پشت تریبون رفت و گفت: اگر در حافظه تاریخی ملت ایران، دولت‌ آقای هاشمی، دولت اقتصاد تکنوکراسی، دولت اصلاحات دولت سقوط فرهنگ و دولت احمدی‌نژاد، دولت اقتصاد تورمی ثبت شده است، اگر سفره معیشت مردم در وضع کنونی باقی بماند، دولت روحانی نیز دولت رکود لقب خواهد گرفت.

اما شعار مرگ بر فتنه ‌گر دانشجویان زمانی در دانشگاه شریف طنین انداخت که نماینده انجمن اسلامی به پشت تریبون رفت و سخنانی را مبنی بر آزادی سران فتنه گفت و دانشجویان حاضر در این مراسم یک صدا شعار مرگ بر فتنه‌گر را سر دادند.

اما حاشیه جالب دیگر این مراسم این بود که یکی از دانشجویان که دو دقیقه به او فرصت داده شده بود که صحبت کند و در حالی که سایر نمایندگان تشکل‌های دانشجویی از فرصت ۴ دقیقه‌ای برخوردار بودند پس از پایان دو دقیقه‌اش گفت: من از آقای رئیس‌جمهور دو دقیقه وقت گرفته‌ام تا بتوانم همان ۴ دقیقه را صحبت کنم!

در حین سخنرانی رئیس‌جمهور نیز برخی شعارهایی در حمایت از وی همچون «روحانی مچکریم» سر می‌دادند و برخی نیز از آقای رئیس‌جمهور مطالباتی داشتند که برخی شعارهای شما محقق نشده است که آقای رئیس‌جمهور خطاب به آنها گفت: البته زمانی که ما دانشجو بودیم به ما اجازه نمی‌دادند اینطور صحبت کنیم، نمایندگان شما پشت تریبون آمدند و صحبت هایشان را مطرح کردند.

در حین سخنرانی رئیس‌جمهور دانشجویان شعار می‌دادند که صدای آقای رئیس‌جمهور گرفت و وقتی که می‌خواست صحبتش را ادامه بدهد خطاب به دانشجویان گفت: شما شعار می‌دهید اما نمی‌دانم چرا صدای من می‌گیرد!

یکی از کسانی که امروز به مراسم روز دانشجو با حضور روحانی حضور یافته بود فرجی‌دانا وزیر سابق علوم بود که یکی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی شما که گفته بودید راه فرجی‌دانا ادامه می‌یابد پس چه شد؟

انتقاد از موضوع سیاست خارجی کشور و تمرکز تنها بر موضوع هسته‌ای و همچنین بحث اقتصاد و تحقق نیافتن شعارهای اقتصادی آقای روحانی از دیگر مطالبات دانشجویان بود که زمانی که نمایندگان تشکل‌های دانشجویی این عناوین را مطرح می‌کردند با تشویق ممتد دانشجویان حاضر همراه بود.

تصویر شهدای هسته‌ای کشورمان بر روی دیواره‌های این مراسم جلوه خاصی به مراسم ۱۶ آذر امسال بخشیده بود.

یکی از دانشجویان پوستری را با طرح‌هایی از سیب‌زمینی‌های دفن شده شهدای فاجعه منا و همچنین پاسپورت ایرانی در دست داشت و خواستار رسیدگی مسئولان به این سه موضوع شد.

همچنین در انتهای سالن برخی دانشجویان در حین سخنرانی روحانی فریاد می‌زدند زنده باد اصلاحات و در مقابل برخی از دانشجویان می‌گفتند مرگ بر فتنه‌گر؛ اصلاحات زنده باد روحانی پاینده باد از دیگر شعارهای دانشجویان در این مراسم بود.

یکی دیگر از حاشیه‌های این مراسم ۱۶ وعده تحقق نیافته روحانی بود که دانشجویان با در دست داشتن پوسترهایی آنها را مطرح کرده بودند و خواستار تحقق آنها شدند.

 محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان با وجود حضور در دانشگاه صنعتی شریف ترجیح داد، در مراسم سخنرانی رئیس جمهور به مناسبت ۱۶ آذر (روز دانشجو) در این دانشگاه، حضور نداشته باشد.

عارف نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ بود که به نفع روحانی کنار کشید، اما بعدها برخی دلخوری‌ها میان وی و دولت به وجود آمد.

محمدرضا عارف، استاد دانشگاه صنعتی شریف در رشته برق است و نماز ظهر و عصر خود را هم امروز در مسجد این دانشگاه اقامه کرد.

* سختی کار دانشجویان از زبان ضرغامی

همچنین مراسم بزرگداشت روز دانشجو عصر امروز با حضور عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صداوسیما در دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز حاشیه‌هایی داشت.

در ابتدای مراسم چند تن از دانشجویان به پشت تریبون رفته و شروع به سخنرانی کردند. یکی از دانشجویان گفت امروز دانشگاه دانشگاه مد نظر مقام معظم رهبری و دانشگاه اسلامی نیست، دانشگاه باید نخبه‌پرور باشد نه اینکه نخبه‌ها را به بهانه‌های مختلف و سیاست‌ها راهی دیار کفر کنند.

وی افزود: دغدغه دانشجو این است که زمینه فراهم شود تا مملکت به پیشرفت برسد.

یکی دیگر از دانشجویان عنوان کرد: ما مدیون شهدا هستیم که بدون امکانات جنگیدند، ما مدیون دست‌های پینه بسته زنان روستایی هستیم.

پس از آن عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق صدا و سیما شروع به سخنرانی کرد، وی در سخنان خود در زمانی که از سختی‌های دانشجویان سخن می‌گفت، عنوان کرد: استادان دانشگاه شهید بهشتی بسیار سخت‌گیر هستند و گاهی حتی برای ۲۵ صدم نمره سخت‌گیری بسیاری می‌کنند.

وی اضافه کرد: برخی دانشجویان نیز آنقدر درس می‌خوانند که گویا کتاب را قورت داده‌اند.

در ادامه مراسم آقامیری عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با سخنانی در بزرگداشت مقام شهدای علم به خصوص شهید شهریاری گفت: ما قدرشناس شخصیت‌های بزرگی مانند سردار سلیمانی هستیم.

پس از سخنرانی آقامیری حامد زمانی خواننده ولایت‌مدار کشورمان چند آهنگ را اجرا کرد و در میان آن گفت: شعارهای مرگ بر آمریکای ما مربوط به سیاست‌های دولت‌هاست و ما با هیچ ملتی مشکلی نداریم بلکه با سیاست ظلم مشکل داریم.

وی گفت: می‌خواهیم ثابت کنیم هنوز عمارها و مختارها فریاد می‌زنند و سرباز‌های رهبر و در راه حیدر هستند.

* استفاده از گاز اشک‌آور در مراسم ۱۶ آذر دانشگاه علامه/ ورود رئیس دانشگاه برای خاتمه دادن به غائله

عصر امروز در برنامه‌ای که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه به مناسب بزرگداشت روز دانشجو برگزار شده بود درگیری بین اعضای کانون و انجمن اسلامی علامه که از یک طیف هم‌فکر هستند رخ داد، که در ین بین در سالن همایش دانشکده گاز اشک‌اور توسط شخصی نامعلوم استفاده شد و باعث لغو مراسم انجمن اسلامی دانشکده شد.

دانشجوهای حاضر در این مراسم اعتقاد براین داشتند که گاز توسط حراست دانشکده استفاده شد و باعث اعتراض آنها شد.

پس از دقایقی سلیمی رئیس دانشگاه علامه وارد دانشگاه و پس از شنیدن سخنان دانشجویان گفت:‌ به مسئولان حراست دستور پیگیری داده‌ام. فیلم‌ها را بازبینی خواهیم کرد و مقصر را مجازات می‌کنیم.

گفتنی است عده‌ای از دانشجویان اعتقاد دارند این کار توسط انجمن اسلامی دانشگاه انجام شده است، عده‌ای هم معتقدند کانون اندیشه خواسته است جوسازی کند و چنین کاری را انجام داده است. تعدادی از دانشجویان هم ادعا کردند حراست دانشگاه برای بیرون کردن دانشجویان از سالن چنین کاری کرده است که البته رئیس دانشگاه علامه این را تکذیب کرد و گفت: حراست گاز اشک‌آور ندارد.

همچنین دقایقی پس از حضور رئیس دانشگاه در محل برگزاری مراسم بین چند تن از دانشجویان درگیری ایجاد و این کار باعث تجمع دانشجویان زیادی در محل این حادثه شد.

به گزارش فارس، مراسمی که قرار بود توسط انجمن اسلامی دانشگاه علامه و با سخنرانی محمدعلی نجفی و مهرعلی زاده برگزار شود به دلیل حواشی پیش آمده لغو شد.

* مناظره موسوی و قنبری در دانشگاه علم و صنعت

مناظره سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس و داریوش قنبری فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری به مناسبت روز دانشجو نیز در دانشگاه علم و صنعت تهران برگزار شد.

حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین نیز طی سخنانی در مراسمی که به مناسبت ۱۶ آذرماه روز دانشجو در تالار شیخ انصاری دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، سخنرانی کرد.

غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی نیز در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که با عنوان بذر امید در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، سخنرانی کرد.

در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که توسط دانشکده رسانه فارس و با همکاری نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان تهران به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، محمدصادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در جمع دانشجویان سخن گفت.

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز امروز در دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی به مناسبت روز دانشجو سخنرانی کرد.

* انتخاب ۵ رئیس دانشگاه توسط کمیته تعیین روسای دانشگاه‌ها

در نهمین جلسه کمیته تعیین روسای دانشگاه‌ها که با حضور اعضا در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، روسای دانشگاه‌های اصفهان، مازندران، شهید باهنر کرمان،صنعتی اراک و صنعتی خاتم الانبیاء(ص) انتخاب شدند.

با رای مثبت اعضاء، هوشنگ طالبی حبیب آبادی به عنوان رئیس دانشگاه اصفهان، سیدخلاق میرنیا به عنوان رئیس دانشگاه مازندران، محمدعلی طاهر به عنوان رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان، محسن نجفی به عنوان رئیس دانشگاه صنعتی اراک و سیدمنصور سیدنژاد به عنوان رئیس دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء(ص) انتخاب شدند.

انتهای پیام/س

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi