پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:05:47 - شنبه 14 فروردین 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تلاش محققان کشور برای ارائه متد جدید تشخیص فوری بیماری‌ها با پزشکی هسته‌ای
تیم تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در تلاش هستند تا با استفاده از تصویربرداری مولکولی و پزشکی هسته‌ای متد تشخیص جدیدی برای برخی از بیماری‌ها همچون قلبی و عروقی ارائه دهند.

به گزارش “دانشجوآزادب” دکتر مجید اسدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا، در این باره گفت: زمینه تحقیقاتی ما پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی است که با همکاری تیم تحقیقاتی این دانشگاه تاکنون موفق به اجرای ۱۰۰ طرح تحقیقاتی و انتشار حدود ۲۰۰ مقاله شده‌ایم.

وی با اشاره جزئیات تحقیقات انجام شده، اظهار کرد: در این مطالعات در تلاش هستیم که قبل از آن که ضایعات ایجاد شده در بدن از طریق تست‌هایی چون CT اسکن و MRI‌ و سایر روش‌ها شناسایی شوند، از طریق تصویربرداری مولکولی و با استفاده از پزشکی هسته‌ای تشخیص داده شوند.

اسدی، مزیت این روش را شناسایی ضایعات در مراحل اولیه دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا پروژه‌هایی بر روی بیماری‌های مغزی چون MS، قلبی و عروقی و سرطان‌های تیروئید در دستور کار داریم.

این محقق اضافه کرد: در این راستا در حال طراحی متدهای جدید تشخیصی برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی هستیم که اساس این متد، تصویربرداری مولکولی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر این که سه نوع تصویربرداری آناتومی، فیزیولوژی (عملکردی) و متابولیسم وجود دارد، یادآور شد: در تصویربرداری متابولیسمی قبل از آن که بیماری‌هایی چون سرطان در آناتومی فرد از طریق CT اسکن، MRI و سونوگرافی قابل تشخیص باشد، از طریق تصویربرداری مولکولی و طب هسته‌ای و سیستم تصویربرداری «پت» تشخیص داده می‌شود.

این محقق ادامه داد: در تصویربرداری مولکولی، مولکول‌های فرد توسط رادیو ایزوتوپ نشان‌دار می‌شوند و از این طریق اگر مشکلی در سطح مولکولی در بدن فرد مانند بروز سرطان‌ها باشد، در مراحل اولیه قابل تشخیص خواهد بود.

وی با تاکید بر این‌که در این مطالعات به دنبال ارتقای روش‌های تشخیص بیماری‌ها با استفاده از پزشکی هسته‌ای هستیم، ابراز امیدواری کرد با توسعه این فناوری در کشور بتوانیم در غنا بخشیدن دستاوردهای این حوزه گام‌های موثری برداریم.

بر چسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi