پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:31:39 - یکشنبه 9 فروردین 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تلاش برای جذب اعتبار بازسازی و مرمت بناهای میراثی در دانشگاهها
معاون اداری و مالی وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری از تلاش برای جذب اعتبارات ویژه برای بازسازی ، مرمت و حفظ بناهای میراثی در دانشگاه ها خبر داد.

به گزارش “دانشجو آزاد “به نقل از  مهر،‌ دکتر محمد حسین امید از ایجاد پردیس هنر در دانشگاه یزد استقبال کرد و برای حمایت از توسعه فیزیکی و تأسیس رشته های جدید در این پردیس قول مساعد داد.

وی با تأکید بر لزوم تقویت پردیس هنر در دانشگاه یزد، اظهار داشت: خوشبختانه در جلسه قبلی هیئت امنا، ایجاد پردیس‌ های دانشگاه یزد به تصویب رسید که یکی از آنها می تواند همین پردیس هنر باشد.

وی افزود: وجود این مجموعه بسیار زیبا، قدیمی و میراثی کمک می کند که با شکل گیری پردیس هنر در دانشگاه یزد، سایر رشته های حوزه هنری نیز که الان وجود ندارد، یکی پس از دیگری ایجاد شوند.

معاون اداری و مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، حضور دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در بافت تاریخی را موجب انس و الفت آنان با این فضا و ویژگی های آن توصیف کرد و افزود: من دانشکده ها و مجموعه های هنری زیادی را دیده ام که به نظر من این دانشکده در سطح کشور نمونه است چراکه دانشجوها ضمن اینکه درس می خوانند در یک محیط میراثی بسیار با ارزش زندگی می کنند؛ اینجا تمام لحظات آموزش شان در محیطی است که در و دیوارش حکایت از میراث کهن کشور و میراث سرزمین کویری یزد را دارد و این برای حفظ معماری سنتی خیلی مؤثر است.

وی با بیان اهمیت و ضرورت احیای معماری سنتی کشور، اظهارکرد: این مکان باید محلی باشد برای احیای معماری سنتی مخصوصا در مناطق کویری و خشک که شاخصه آن یزد است.

امید با ابراز تأسف از نبود سبک خاص معماری برای دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: وقتی به دوره های گذشته نگاه می کنیم هر دوره ای سبک و سیاق خاص خودش را داشته است اما متاسفانه بعد از انقلاب اسلامی سبک خاصی برای معماری در کشور توسعه نیافته است.

وی بخشی از این مشکل را به دلیل غلبه معماری غربی دانست و تصریح کرد: در دوره جدید معماری سنتی ما در سطح کشور در چالش با معماری غربی کمتر حفظ شده است.

امید در بخش دیگری از سخنان خود به هزینه بالای مرمت و حفظ و نگهداری بافت تاریخی نسبت به ساختمان های جدید، اشاره کرد و افزود: واقعیت این است که نگهداری این مجموعه با ارزش با نگهداری یک ساختمان جدید، خیلی متفاوت است و هزینه های خاص خودش را دارد.

وی با بیان اینکه باید برای این نوع مجموعه ها امتیازات خاص و ویژه ای در نظر گرفته شود، قول مساعد داد با طرح این بحث در هیئت امنا، تلاش کند تا در سطح وزارت علوم و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هم اعتبارات ویژه ای برای بازسازی ، مرمت و حفظ این بناهای میراثی در دانشگاه ها اختصاص یابد.

وی ابراز امیدواری کرد: تملک مابقی خانه های واقع در این مجموعه نیز با مساعدت شهرداری و کمک خیرین به انجام برسد.

معاون وزیر علوم در ادامه به نقش مؤثر نیکوکاران یزدی در اهدای خانه های تاریخی خود به این مجموعه اشاره و ابراز امیدواری کرد بخشی از اعتبارات لازم برای توسعه و تکمیل این مجموعه نیز از محل جذب کمک های خیرین تأمین شود.

دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد از بیش از ۱۵ خانه میراثی در محدوده بافت تاریخی که همگی توسط خیرین به دانشگاه اهدا شده ، تشکیل یافته است.

بر چسب ها:
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi