پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:16:55 - دوشنبه 25 خرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تشکل‌های دانشجویی دولت‌ساخته و تکرار اشتباهات تلخ گذشته/ وزارت علوم دانشگاه را دوقطبی می‌خواهد؟
با نگاهی به عملکرد سیاست‌زده یکسال و نیم وزارت علوم برای تأسیس تشکل‌های دانشجویی دولتی، انتهایی جز سیاست‌زدگی فضای دانشگاه‌ها و عبور از خطوط قرمز نظام دوران اصلاحات که نتیجه‌‌ آن فتنه ۱۸ تیر بود، قابل تصور نیست.

به گزارش“دانشجو آزاد”به نقل از فارس، «جنبش دانشجویی» و «رهایی از وابستگی‌های گوناگون حزبی و سیاسی»؛ تعریفی است که «جنبش دانشجویی» را از دیگر حرکات اجتماعی متمایز می‌کند. البته امروز این ویژگی کمی کمرنگ به نظر می‌رسد. جنبش دانشجویی در ایران روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرده است؛ روزهایی که ثبت آن در تاریخ با واقعه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ آغاز و تاکنون هم ادامه داشته است. البته قوت و ضعف این مسیر قابل درک و ناگزیر است اما روبرو شدن با تشکل‌های دانشجویی دولتی که همخوانی با تعریف جنبش دانشجویی ندارند، قابل پذیرش نیست.

* آفت جنبش دانشجویی؛ همراه شدن با جریانات سیاسی

بخشی از تشکل‌های دانشجویی که در دوران سازندگی، اصلاحات و قبل از فتنه ۸۸ فعالیت داشتند، با شکست جریانات سیاسی که وابسته به آنان بودند، از فعالیت افتادند که اصلی ترین آفت جنبش دانشجویی نیز همین است.

جنبش دانشجویی در دوران پس از دفاع مقدس از آنجا که هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت، توسعه اقتصادی را بر دیگر موارد توسعه در اولویت می‌دانست، در انزوا بود. در آن دوران هدف دولت تضعیف جریان منتقد بود و در دانشگاه‌ها نیز تنها اتحادیه انجمن‌های اسلامی یا همان دفتر تحکیم وحدت بودند که به فعالیت های دانشجویی می‌پرداخت که آن هم بخاطر همین سیاست دولت وقت، در حاشیه قرار داشت.

*تلاش برای غیر سیاسی کردن دانشجویان در دوران سازندگی

برخورد دولت سازندگی با فعالیت‌های دانشجویی به‌گونه‌ای بود که مقام معظم رهبری در واکنش به وجود فضای خفقان در دانشگاه‌ها و آنچه تلاش برای «غیر سیاسی کردن» دانشگاه‌ها خوانده می‌شد، در جمع دانشجویان اعلام کردند: « خدا لعنت کند آن دست‌هایی را که تلاش کرده‌اند و می‌کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند».

البته در همان دوران تشکل‌های دولت ساخته دانشگاه آزاد نیز وجود داشتند که نه تنها انتقاد بلکه حامی صرف سیاست‌ها و اقدامات دولت سازنگی بودند، همان وضعیتی که جنبش دانشجویی را از شاخصه اصلی خود دور می‌کند.

جنبش دانشجویی که فشار شدید سانسور دوران هاشمی رفسنجانی را درک کرده بود، درانتخابات سال ۷۶ به دنبال فضای دیگری بود که همین آغازی برای وابستگی به جریانات سیاسی آن زمان شد؛ بطوریکه برخی جریانات دانشجویی از جمله دفتر تحکیم وحدت وابسته به دولت اصلاحات شدند و وظیفه نقادی و مطالبه‌گری خود را فراموش کردند.

*اصلاحات و سوءاستفاده از جنبش دانشجویی

فضای بی‌‌بند و بار سیاسی دوران اصلاحات باعث شد بخشی از بدنه جنبش دانشجویی از جمله دفتر تحکیم وحدت آرمانگرایی خود را فراموش و همراستا با جریانات سیاسی مطالبات جناحی داشته باشد و در سیاست‌بازی گم شود. اتفاقی که باعث فتنه ۱۸ تیر و انشعاب در دفتر تحکیم وحدت شد.

حوادث بوجود آمده در دانشگاه‌ها در دوران اصلاحات، انشعات تشکل‌های دانشجویی و ظهور تشکل‌های جدید دانشجویی در دانشگاه‌ها باعث شد جنبش دانشجویی در دولت نهم رو به فعالیت‌های اصلی خود بیاورد. البته با وقوع فتنه ۸۸ که بیشتر ملهم از فضای بیرونی بود تا فرآیندهای مترتب با جنبش دانشجویی؛ کمرنگ شدن فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی را مشاهده کردیم.

آنچه که در این سیر قابل تأمل است، صدمه دیدن جنبش دانشجویی در زمان‌هایی است که بجای پیگیری اهداف اصلی خود از جمله آرمان‌گرایی، عدالتخواهی و آزاد بودن از وابستگی جناحی و سیاسی، درگیر بازی‌های سیاسی می‌شوند و نقش پیاده نظام جریانات سیاسی را ایفا می کنند.

*تشکل‌های دانشجویی دولت‌ساخته؛ تلاشی برای جناحی کردن دانشجویان

در کنار دیگر آفت‌های جنبش دانشجویی باید به آفت «تشکل‌های دولت ساخته» نیز اشاره کرد. تشکل‌هایی که با حمایت‌ دولت‌ها شکل می‌گیرند، بجای مطالبه گری و عدالتخواهی تنها به توجیه سیاست های دولت وقت می‌پردازند و در آخر هم با کنار رفتن دولت، آنان نیز خاموش می‌شوند.

در این بین و با توجه به تجربه تاریخی، آنچه باید مورد توجه دولت کنونی قرار گیرد آزادی جنبش دانشجویی از دولت است. بدین معنی که تشکل‌های دانشجویی براساس ویژگی‌های اصلی خود و به دور از وابستگی سیاسی و جناحی به دولت و احزاب، به مطالبه‌گری و عدالتخواهی بپردازند.

اما متاسفانه آنچه در دوسال روی کار آمدن دولت یازدهم مشاهده می‌شود، تلاش برای جناحی کردن تشکل‌های دانشجویی و اقدام به ایجاد تشکل‌های دولتی است که رویکرد ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم نسبت به تشکل‌های دانشجویی این ادعا را ثابت می‌کند.

برای مثال تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شیراز در اعتراض به تقسیم بندی معاونت فرهنگی مبنی بر اصلاح طلب و اصولگرا بودن تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه، در نشست ضیاء هاشمی، با فعالین فرهنگی دانشگاه شیراز شرکت نکردند.

در این جلسه ضیاء هاشمی به تشکل‌های دانشجویی اعلام کرده بود که هر کدام از تشکل‌های دانشجویی اصلاح طلب و اصولگرا! فقط یک نفر می‌تواند در مقابل معاون فرهنگی وزیر علوم صحبت کند و نمایندگان تشکل‌ها حق صحبت ندارند.

برخورد جناحی وزارت علوم با تشکل‌های دانشجویی به این موضوع خلاصه نمی‌شود. وزارت علوم در برنامه ۱۶ آذر سال ۹۳ که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، در اقدامی عجیب به تشکل انجمن اسلامی دانشگاه تهران فرصت سخنرانی داد، در حالی که از ۵ اتحادیه بزرگ دانشجویی تنها به ۲ اتحادیه آن هم بین ۳ تا ۵ دقیقه اجازه صحبت داده بود.

قرار دادن یک تشکل دانشجویی در کنار ۵ اتحادیه بزرگ دانشجویی از جمله موارد اعتراض دانشجویان بود. در همین رابطه دفتر تحکیم وحدت نسبت به این اقدام وزارت علوم واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «منتسب کردن جریان‌های دانشجویی به اصلاح طلب و اصولگرا مقدمه‌ای برای نفوذ جریانات سیاسی به جنبش دانشجویی است که در گذشته طعم تلخ این زیاده خواهی‌ها را چشیده‌ایم.»

* نگرانی وزارت علوم از نداشتن تشکل‌های دانشجویی همسو

در کنار تلاش وزارت علوم برای ایجاد فضای تک‌صدایی و ساکت کردن صدای تشکل‌هایی که همسو با وزارت علوم نیستند، اقدام وزارت علوم برای اعطای مجوز به تشکل‌های هم سلیقه و هم‌سو با این وزارتخانه نیز اعتراض دانشجویان را به همراه داشته است.

در همین رابطه مرتضی جعفری‌پور سخنگوی هیأت مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهرود گفت: «به نظر می‌رسد وزارت علوم صرفا از نبود اتحادیه‌ای همسو با مشی سیاسی خود نگران است».

میکائیل دیانی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور نیز با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در وزارت علوم برای ایجاد تشکل‌های دولت ساخته، گفت: « تلاش می‌شود در مقابل انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌ها انجمن‌هایی را با جریان های سیاسی بسازند که اهداف آنها را به پیش ببرند و این خطری است که فضای دانشگاه را تهدید می‌کند».

سلطانی‌وش دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تربیت مدرس نیز ضمن اعتراض به گسترش تشکل‌های دانشجویی دولت‌ساز در دانشگاه‌های کشور گفت: « صدایی که از روح آزادیخواه و مستقل یک تشکل دانشجویی برآمده باشد، قابل قبول است نه صدای یک تشکل سفارشی».

در دوسالی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد جامعه دانشگاهی شاهد رشد قارچ‌گونه تشکل‌هایی بوده است که از حمایت تام و تمام وزارت علوم و مسئولان دانشگاه‌ها برخوردار بودند، بطوریکه مسئولان برخی از دانشگاه‌ها با فشار به تشکل‌های دانشجویی قانونی تلاش می‌کنند نام آنها را تغییر دهند و به جای آنها تشکل‌های دولت‌ساخته را تأسیس کنند.

در این دوسال دانشگاه‌های امیرکبیر، تربیت مدرس، شهید بهشتی، علم و صنعت، صنعتی شریف، علوم پزشکی شیراز، اصفهان، شاهرود، صنعتی ارومیه، تبریز و دیگر دانشگاه‌های کشور تاسیس تشکل‌های دولت ساخته را به خود دیده است.

*دانشگاه امیرکبیر و تشکل‌هایی با تابلو اصلاح‌طلبی!

در دانشگاه امیرکبیر ۲ تشکل دانشجویی با عناوین «انجمن فرهنگ و سیاست» و «انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه» در دولت یازدهم مجوز فعالیت گرفت. این درحالی است که در این دانشگاه تشکلی با عنوان «انجمن اسلامی دانشجویان» وجود دارد.

آنچه که در این بین مهم است نوع فعالیت این تشکل‌های تازه تأسیس است. تشکل‌هایی که بدون هیچ اباعی تابلو «اصلاح‌طلبی» را برای خود برگزیده‌اند، بطوریکه در برنامه هاشمی رفسنجانی در این دانشگاه که با حاشیه‌های فراوان همراه بود، علنا شعار حمایت از اصلاح‌طلبان را سر می‌دادند.

مراسم افتتاحیه این تشکل‌ها با هنجار شکنی و شعار‌هایی در حمایت از فتنه‌گران همراه بود و البته خبرگزاری دولت نیز در اقدامی عجیب آن‌ را با عنوان « تشکل اصلاح‌طلب! انجمن فرهنگ و سیاست با حضور محمد رضا عارف در دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز به کار کرد» مخابره کرد.

در مراسم افتتاحیه این تشکل‌ها محمدرضا خاتمی دبیرکل حزب منحله مشارکت و ابراهیم اصغرزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب و محمدرضا عارف حضور داشتند. مراسمی که با اعتراض دانشجویان این دانشگاه همراه شد.

قائد شرف دبیر انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر گفت: «معتمدی با عملکردش دانشگاه امیرکبیر را سیاست‌زده می‌کند،‌ این عملکرد از پازلی خبر می‌دهد که به دنبال تبدیل دانشگاه امیرکبیر به دانشگاه سیاست‌زده است. این مسیر با برگزاری چند مراسم در این دانشگاه از جمله برگزاری مراسم افتتاحیه تشکل‌های دولت‌ساز که به جریانات سیاسی خارج دانشگاه متصل هستند، آغاز شد».

همچنین دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در تجمع اعتراضی خود نسبت به روند تاسیس تشکل های دولتی که مقابل دفتر ریاست این دانشگاه برگزار شد، گفتند: «ما نسبت به برنامه‌های ساختارشکنی که در دانشگاه برگزار می‌شود اعتراض داریم. در آیین افتتاحیه یک انجمن خطوط قرمز نظام شکسته شد اما شما (رئیس دانشگاه) با آنان برخورد نکردید».

* اقدامات غیرقانونی در دانشگاه تربیت مدرس برای ایجاد تشکلی خاص

در دانشگاه تربیت مدرس نیز چنین روندی مشاهده می‌شود بگونه‌ای که مسئولان این دانشگاه در اقدامی غیرقانونی و با جعل عنوان «انجمن اسلامی» اقدام به تاسیس تشکل دانشجویی جدید با عنوان «انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو» کردند.

این درحالی است که طبق اساسنامه این امکان وجود ندارد ۲ تشکل با عنوان انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه فعالیت کنند مگر اینکه یکی از آنان زیر نظر دفتر تحکیم وحدت و دیگری زیر نظر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل فعالیت کند.

البته قبل از تاسیس چنین تشکلی، مسئولان دانشگاه تربیت مدرس مجوز تأسیس تشکلی با عنوان «انجمن اسلامی دانشجویان اصلاح‌طلب» را صادر کردند که دانشجویان نسبت به این نام اعتراض و آن را مسیری برای تبدیل کردن دانشگاه به باشگاه احزاب دانستند.

مسئولان دانشگاه نیز وقتی با اعتراض دانشجویان مواجه شدند اسم این تشکل را به «انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو» تغییر دادند.

البته اگر نگاهی به مراسم افتتاحیه این تشکل دانشجویی بیاندازیم، درک این موضوع که این تشکل دانشجویی تنها عنوان «اصلاح طلبی» را در نام تشکل خود کم دارد، سخت نیست. چرا که نوع فعالیت و مشی اینان در مراسم افتتاحیه تشکل کاملا گویای ماجرا است. در مراسم افتتاحیه این انجمن مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات، جواد اطاعت نماینده مجلس ششم و جعفر توفیقی حضور داشتند. در این مراسم نیز مانند دیگر برنامه‌های تشکل‌های دولتی تازه تاسیس پخش کلیپی از سران فتنه و عبور از خطوط قرمز نظام قسمتی از برنامه بود.

در همین مورد می‌توانیم به مصاحبه علی رفیعی زاده دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو اشاره کرد. وی در این رابطه گفته است:«از سال گذشته به دنبال تاسیس انجمن اسلامی با طیف اصلاح طلب در دانشگاه تربیت مدرس بودیم».

سلطانی وش دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس ضمن تاکید بر جعل عنوان «انجمن اسلامی » توسط دانشگاه تربیت مدرس برای تاسیس یک تشکل جدید، گفت: «صدایی که از یک تشکل سفارشی و وابسته به امیال و اغراض سیاسی بیرون بیاید، قابل قبول نیست».

وی با اشاره به تلاش غیرقانونی دانشگاه برای تأسیس تشکل‌دانشجویی جدید گفت: مسئولان دانشگاه به ما گفتند باید دفتر انجمن اسلامی دانشجویان را تخلیه کنید، این درحالی است که ما بصورت قانونی، انتخابات برگزار کرده‌ بودیم و دبیر این انجمن هم مشخص شده بود.

*میتینگ سیاسی در دانشگاه صنعتی شریف برای احیای یک تشکل

دانشگاه صنعتی شریف نیز احیای انجمن اسلامی این دانشگاه را پس از ۴ سال به خود دید. انجمنی که در سال ۸۹ بخاطر اقدامات غیرقانونی خود تعلیق شده بود. اما با حمایت مسئولان دانشگاه توانست پس از این مدت فعالیت‌های خود را از سر بگیرد.

البته آغاز فعالیت این انجمن بعد از ۴ سال خالی از حاشیه نبود. مراسم بازگشایی مجدد این تشکل دانشجویی به میتینگ سیاسی تبدیل شده بود بگونه‌ای که معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست بجای سفر به خوزستان و حل معضل گرد و خاک مردم آن منطقه، از تلاش‌ برای رفع حصر سخن گفت.

دانشگاه شهید بهشتی نیز از تلاش مسئولان این دانشگاه و وزارت علوم برای داشتن یک تشکل دولت‌ساز بی‌بهره نماند. در آذر سال ۹۱ اساسنامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی مورد تأیید کمیته هیأت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی قرار می‌گیرد.

فعالیت این تشکل بصورت منطقی و قانونی ادامه می‌یابد تا اینکه دولت و نماینده وزارت علوم در کمیته هیأت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی تغییر می‌کنند. با این تغییرات نحوه برخورد مسئولان با انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی نیز تغییر می‌کند.

*دخالت مسئولان دانشگاه شهید بهشتی در انتخابات انجمن اسلامی غیرقانونی است

بطوریکه به گفته محب دبیر وقت انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی مسئولان دانشگاه در اردیبهشت‌ماه ۹۳ در دخالتی آشکار در بعضی دانشکده‌ها اقدام به برگزاری انتخابات و تأسیس تشکل انجمن اسلامی بصورت غیرقانونی می‌کند.

بیانی دبیر دفتر تحکیم وحدت نیز در این خصوص گفت: «مسئولان دانشگاه شهید بهشتی خودشان انتخابات را برگزار می‌کنند و برگزاری انتخابات انجمن اسلامی این دانشگاه به این صورت خلاف قانون است.»

محب نیز در همین رابطه اظهار داشت: این درحالی است که طبق اساسنامه انجمن اسلامی، دانشگاه اجازه هیچگونه دخالتی در این موضوع ندارد. البته دانشگاه در اقدام غیرقانونی دیگر خود، به انجمن اسلامی قانونی دانشگاه فشار می‌آورد که باید نام تشکل خود را تغییر دهید و صدور پروانه فعالیت انجمن اسلامی را منوط به این موضوع کرده است.

در دانشگاه علم و صنعت اما اتفاق نادری رخ داده است. بدین صورت که مسئولان این دانشگاه در حرکتی خلاف قانون، اقدام به تغییر اساسنامه انجمن اسلامی دانشجویان برای راضی کردن طیف تندرو دانشگاه می‌کنند که البته این اقدام هم مورد پسند طیف تندرو دانشگاه قرار نمی‌گیرد و آنان تصمیم به تحریم انتخابات تعیین اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی می‌گیرند.

برخورداری با صدور بیانیه‌ای از این طیف تندرو می‌خواهد در این انتخابات شرکت کنند. با این حال انتخابات برگزار و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت انتخاب می‌شود.

* دانشگاهی که در عرض یک هفته تشکل دانشجویی تأسیس می‌کند

دانشجویان تندرو دانشگاه با اعلام اینکه اساسنامه این تشکل مطلوب نظر ما نیست با تجمع مقابل ساختمان ریاست، عنوان می‌کنند که انجمن اسلامی باید یک تشکل خلق الساعه به نام «آرمان» در دانشگاه ایجاد و در اختیار آنان قرار گیرد.

در ادامه ۴ نفر از اساتید این دانشگاه که سابقه حاشیه‌سازی آنان بر همگان مشخص است به دفتر ریاست دانشگاه مراجعه  و به نمایندگی از تجمع‌کنندگان چانه‌زنی با ریاست دانشگاه را انجام می‌دهند. سرانجام رئیس دانشگاه نیز قول اعطای مجوز برای تشکل «آرمان» را به آنها می‌دهد و در جلسه هیأت نظارت بر تشکل‌ها نیز این مجوز رسما اعطا می‌گردد.

اقدام غیرقانونی دیگر این تشکل و همراهی مسئولان دانشگاه با آنان این است که قبل از موافقت اصولی با این تشکل، اقدام به جمع‌آوری امضاء برای عضو گیری می‌کنند. علاوه بر این هیچ نظارتی بر نحوه عضو‌گیری هم وجود نداشته است.

این درحالی است که جامعه اسلامی دانشجویان این دانشگاه که در اردیبهشت ۹۳ درخواست مجوز داده بود همراه با تشکل آرمان مجوز دریافت کرد. درحقیقت مسئولان دانشگاه علم و صنعت به تشکل آرمان یک هفته‌ای مجوز دادند اما همین اقدام برای تشکل جامعه اسلامی دانشجویان یک‌ سال طول کشید.

البته مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت معتقد است روند اعطای مجوز به تشکل آرمان غیرقانونی بوده است چراکه در جلسه کمیته هیأت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی با وجود عدم حضور نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه این مجوز صادر شده است.

پس از این اتفاقات بود که طیف تندرو حامی فتنه در دانشگاه تصمیم به پخش گسترده عکس‌های سران فتنه می‌کنند، جالب اینکه پس از نصب گسترده عکس سران فتنه، بجای برخورد مسئولان با آنان، با دانشجویانی که قصد کندن عکس‌ها را داشتند برخورد می‌شود. آنچه جای تأمل دارد، رفتار رئیس دانشگاه علم و صنعت است که بجای برخورد با چنین روند غیرقانونی، تمام تلاش خود را برای راضی کردن این طیف تندرو از دانشجویان را بکار می‌گیرد.

* ماراتن دانشگاه‌ها برای داشتن تشکل‌های دولتی

اوضاع برای دانشگاه‌های استان‌های دیگر نیز بهتر از تهران نیست. برای مثال در دانشگاه ارومیه «انجمن دانشجویان ایران اسلامی» با حمایت مسئولان دانشگاه موفق با دریافت مجوز شد و در اردیبشهت‌ماه امسال نیز انتخابات شورای مرکزی خود را برگزار کرد.

آنچه در این بین قابل توجه است نحوه عضوگیری این تشکل دانشجویی است که در تبلیغات خود از عکس سران فتنه استفاده کرده است. به گفته دبیر انجمن اسلامی دانشگاه ارومیه «این تشکل تازه تأسیس استفاده از عکس سران فتنه‌ را در نشریه خود نیز تکرار کرده است» اما برخوردی از طرف مسئولان دانشگاه برای جلوگیری از این قانون شکنی نشده است.

دانشگاه اصفهان نیز در ماراتن داشتن تشکل‌های دولتی عقب نمانده است. تلاش برای تأسیس انجمن اسلامی اینبار با پسوند « پیرو خط امام (ره)». اقدام مسئولان دانشگاه اصفهان برای اعطای مجوز به این تشکل درحالی رخ داد که بسیاری از اعضای هیأت مؤسس این تشکل بخاطر داشتن مسائل حاشیه‌ای صلاحیت دریافت مجوز را نداشتند. مسئولان دانشگاه اصفهان نیز بخاطر اعتراض دیگر دانشجویان به این روند مجوز تأسیس این انجمن را نمی‌دهند. این وضعیت درحالی بود که این تشکل در همان دوران به فعالیت‌های غیرقانونی خود مبادرت می ورزید و اقدام به صدور بیانیه می‌‌کرد.

با این حال با تغییر اعضای هیأت مؤسس، دانشگاه اصفهان به این تشکل با عنوان «انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام شکل می‌گیرد» مجوز می‌دهد. البته افرادی که بخاطر مسائل حاشیه‌ای نتوانستد مجوز دریافت کنند، دنبال اخذ مجوز برای تاسیس تشکلی دیگر با عنوان «انجمن اسلامی دانشجویان آزادی‌خواه» هستند.

دیگر دانشگاه‌های کشور نیز کم و بیش با این وضعیت روبرو هستند از جمله دانشگاه تبریز، دانشگاه شاهرود، دانشگاه صنعتی ارومیه و دانشگاه شیراز. حال آنچه در این روند غیر قانونی تأسیس تشکل‌های دانشجویی دولتی بیشتر از همه وجود دارد، تکرار وضعیت پر التهاب دوران اصلاحات است که وزارت علوم وقت با تلاش برای همسو کردن تشکل‌های دانشجویی با خود و دولت و سیاسی‌کردن فضای دانشگاه‌ها عملا دانشگاه را به محلی برای جولان احزاب سیاس تبدیل کرد. سیاسیتی که از دل آن فتنه ۱۸ تیر بیرون آمد و دانشجویان را به پیاده‌نظام احزاب سیاسی تبدیل کرد.

در یکسال و نیم اخیر وقتی به مسیری که وزارت علوم برای تاسیس تشکل‌های دانشجویی دولتی طی کرده، نگاه‌ می‌اندازیم انتهایی جز سیاست‌زدگی فضای دانشگاه‌ها و عبور از خطوط قرمز نظام دوران اصلاحات را نمی‌بینیم. وضعیتی که نتیجه‌ای جز فتنه ۱۸ تیر نداشت.

انتهای پیام/

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi