پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

7:35:51 - چهارشنبه 16 مهر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بسیاری از اساتید خود عاملی برای بدحجابی در دانشگاه هستن
نمایندگی “خبرگزاری دانشجو” در استان گلستان در نخستین روزهای سال تحصیلی ۹۴-۹۳ میزگردی را با حضور مسئولان تشکل‮های دانشجویی گرگان پیرامون موضوع حجاب برگزار کرد.

به گزارش “دانشجو آزاد”  در استان گلستان در نخستین روزهای سال تحصیلی ۹۴-۹۳ میزگردی با حضور مسئولان و نمایندگان تشکل‮های دانشجویی دانشگاه‮های مادر گرگان پیرو منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان بر مقوله “فرهنگ” پیرامون موضوع دغدغه برانگیز فرهنگی “حجاب و عفاف در دانشگاه” برگزار کرد.

ایمان علیمحمدی، مسئول تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گلستان در ابتدای این نشست گفت: متاسفانه در چند سال اخیر وضعیت حجاب و پوشش در تمامی دانشگاه‮‌های کشور بد شده است و از آن اسفناک‌تر اینکه مسئولان دانشگاه‮‌ها نیز تدبیری برای برخورد و مقابله در برابر آن نکرده‮‌اند که این خود محرکی برای به فساد کشیده شدن دانشگاه‮‌هاست.

اردوهای مختلط دانشجویی عاملی برای دامن زدن به بدحجابی

مسئول جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گلستان تصریح کرد: طی تحقیقاتی که در چند سال اخیر در دانشگاه‌ها صورت گرفته، دوستی‌های دختر و پسر به طرز چشمگیری در دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرده است، در حدی که این دوستی‌ها با برگزاری اردوهای مختلط در خارج از دانشگاه بروز و ظهور پیدا کرده است.

علیمحمدی بیان داشت: نظر بنده جهت مقابله با این معضلات در دانشگاه تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر، برگزاری جلسات توجیهی مفصل برای دانشجویان جدید و برگزاری جلسات منظم در دانشگاه با حضور اساتید کشوری در ترویج امر حجاب و ضرورت آن است.

وی ادامه داد: مبانی فکری و رفتاری اساتید در گزینش راهی درست یا نادرست برای زندگی توسط دانشجویان بسیار اثرگذار و مهم است؛ از این رو باید برای ترویج حجاب و عفاف در گزینش اساتید دانشگاهی سخت‌گیری مضاعفی صورت گیرد؛ چرا که یکی از عوامل ترغیب به حجاب تبیین ضرورت آن برای دانشجویان از سوی اساتید است؛ اما متاسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از اساتید خود محرکی برای بدحجابی در دانشگاه هستند.

در ادامه رقیه وظیفه دان، جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه حکیم جرجانی گرگان در رابطه با وضعیت پوشش در دانشگاه‌ها گفت: به نظر می‌آید برخی دانشجویان سررشته پوشش را گم کردند؛ دانشگاه همانطور که از اسم آن پیداست محل فراگیری دانش است؛ اما در دانشگاه خودمان کافی است یک قدم کوتاه مدت بزنید تا متوجه وضعیت اسفناک پوشش در آن شوید.

وی با بیان اینکه برخی آرایش‌ها آن قدر زننده است که حتی در مراسم‌های عقد و عروسی هم نظیر ندارد، گفت: وقتی امر به معروف و نهی از منکر نیز می‌کنیم می‌گویند الان همه این طور می‌گردند و ما اگر نباشیم نمی‌شود!

دانشجویان متدین در امر به معروف و نهی از منکر کم کاری کرده‌‮اند

جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه حکیم جرجانی گرگان ادامه داد: این وضعیت ممکن است نتیجه کم‌کاری دانشجویان متدین و انقلابی نیز باشد برای مثال وقتی مقام معظم رهبری بر تذکر لسانی تاکید می‮‌فرمایند ما موظفیم هر یک به این قاعده عمل کنیم، مطمئنا با این روش کم‌تر شاهد بی حجابی‌های در سطح دانشگاه خواهیم بود.

وظیفه‌دان تصریح کرد: در برخی مکان‌ها می‌بینیم نیروهای بسیجی حضور دارند؛ اما وضعیت پوشش آن‌طور که باید مناسب نیست وقتی می‌پرسید چرا امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنید، می‌گویند این کار مربوط به بخش دیگری است و این یعنی مفهوم این اصل به درستی برای ما جا نیفتاده است.

اگر همه امر به معروف می‌کردند شهید نمی‮‌دادیم

وی همچنین به شهید امر به معروف در امر حجاب و عفاف اشاره کرد و بیان داشت: این عزیز شهید شد؛ چرا که صدها نفر دیگر که باید امر به معروف می‌کردند نکردند؛ قاعدتا اگر همه در جایگاه خود تذکر لسانی بدهند آن یک نفر فدا نمی‌شود.

دانشگاه دست ما را برای امربه معروف بسته است

در ادامه کدخدا، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه تا ابتدای سال تحصیلی جدید در این دانشگاه حراست خانم وجود نداشت، گفت: حراست دانشگاه یک آقا بود که طبیعتا موقع تذکر دادن یک نگاه سر تا بالا به دانشجوی دختر می‌انداخت و بی‌پرده مورد مدنظر خود را عنوان می‌کرد که اکثر دانشجویان دختر با این مسئله مشکل داشتند.

وی تصریح کرد: دانشگاه پس از مراجعات مکرر و مداخله دانشجویان در سال جدید یک حراست خانم دم درب ورودی قرار داد که عملا برخوردی از وی شاهد نبودیم.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: دانشگاه امسال در اقدامی شگفت انگیز بوفه‌های مجزا را به یک فروشگاه تبدیل کردند و قسمت غذاخوری خواهران و برادران مشترک شد.

کدخدا بیان داشت: ما دانشجویان بسیجی رعایت می‌کنیم و به این مکان نمی‌رویم؛ اما برای دیگر دانشجویان این امر عادی شده و دیگر راه را برای امر به معروف ما نیز بسته‌اند؛ چرا که این اقدام توسط خود دانشگاه صورت گرفته و فضا را آماده ساخته است.

وی با بیان اینکه در دانشگاه علوم پزشکی جمع بی‌حجاب بر دانشجویان باحجاب غالب است، گفت: یکی دیگر از مشکلات ما در دانشگاه نمایشگاه‌هایی است که برای عفاف و حجاب برپا می‌کنیم؛ به طوری که بی توجه به پیامدهای مثبت آن با برپایی نمایشگاه برخورد می‌کنند! ریاست دانشگاه هم همراهی در این راستا ندارد.

مقابله با بدحجابی در دانشگاه امری غیر قابل اغماض است

همچنین فاطمه ملک، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: به نظر من در همان ابتدا برای دانشجویان ورودی جدید باید یک کرسی آزاداندیشی برگزار شود تا بداند دانشگاه کجاست و دانشجو کیست و قوانین آن را به دانشجو تذکر دهند.

وی تاکید کرد: در تمامی کشورها حتی در کشورهای اروپایی هر مکانی پوشش مخصوصی دارد؛ اما در کشور اسلامی ما قانون پوشش تعریف شده ای برای دانشگاه وجود ندارد.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: باید قانون مشخص شود و در صورت تخلف با آن برخورد شود مانند اِعمال جریمه سنگین برای بستن کمربند ایمنی که در سال های اخیر موجب فرهنگ سازی در این زمینه شد؛ چرا که در صورت عدم رعایت حجاب در دانشگاه بُعد علمی کشور آسیب می بیند و این غیرقابل اغماض است.

باید به انسان‮‌های موفق باحجاب بهای بیشتری دهیم

در پایان حسین انصاری، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیزگفت: اولین مکانی که دانشجوی ورودی جدید با آن برخورد می‌کند، خوابگاه دانشجویی و دوم شبکه‌های اجتماعی است که بعد از فیلتر شدن فیسبوک شدت علاقه به ان افزایش نیز پیدا کرده است در واقع دانشجو مانند کودک وقتی از چیزی منع شود با رغبت بیشتری به سمت آن می‌رود.

وی افزود: باید در همان بدو ورود دانشجویان ورودی جدید طی یک برنامه فرهنگی آنان را با عقاید اسلامی حجاب و عفاف آشنا کنیم و برای خانم‌ها لباس و حجاب اسلامی را تعریف کنیم.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بیان اینکه در فروشگاه‌ها انواع لباس‌هایی دیده می‌شود که با قانون اسلامی فرق دارند، گفت: می‌توان در مقابله با این وضع، نمایشگاهی برای تبلیغ انواع چادرها و لباس‌های مناسب و باحجاب در خود دانشگاه‌ها تعبیه کرد.

انصاری در واکنش به این سخن که نمایشگاه اجرا شده و پاسخی دربر نداشته است، گفت: اگر گل و خار در یک مسیر باشند شاید اول به سمت خار بروند؛ اما از آنجا که خار اذیت می‌کند کم کم به سمت گل کشیده می‌شوند؛ از این رو شاید نمایشگاه حجاب و عفاف در یک سال پاسخگو نباشد؛ اما آهسته آهسته مخاطب خود را پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: می‌توان به صورت غیرمستقیم در دیگر برنامه‌های فرهنگی نیز با پوشیدن متنوع با پوشش مناسب دانشجویان را به رعایت این امر ترغیب کرد و یا به ورزشکاران، هنرمندان و یا انسان‌های موفق در ابعاد علمی که حجاب را رعایت می‌کنند، بهای بیشتری داده شود تا موجب ترغیب دیگران به این امر شود.

لازم به ذکر است، نمایندگی “خبرگزاری دانشجو” در استان گلستان جهت رسیدگی به مشکلات، دغدغه‌ها و ایده‌های دانشجویی به سورت مدون و دوره ای میزگرد برگزار می‌کند؛ بنابراین شنوای سخنان دانشجویان صاحب ایده و دغدغه‌مند خواهد بود؛ فعالان دانشجویی می‌توانند جهت ارتباط با این خبرگزاری با نمایندگی یکی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه خویش موضوع را در میان بگذارند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi