پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:38:24 - سه شنبه 11 آبان 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بررسی اصطلاحی و تاریخی پولشویی/رختشورخانه آل کاپون
معنی اصطلاحی پول شویی یعنی: فعالیتی غیرقانونی که طی آن معاملات و درآمدهای نامشروع شکلی کاملا قانونی یافته و مشروعیت می یابند، به عبارت دیگر پول های کثیف و نامشروع ناشی از اعمال خلاف در همان کشور یا در کشورهای دیگر به پول های تمیز تبدیل شده و از اقتصاد غیر رسمی وارد اقتصاد رسمی می شود.

به گزارش “دانشجوآزاد“؛ سابقه گانگستر های آمریکایی در جرم و جنایت و فعایت هایشان جزیی از تاریخچه کشور آمریکا شده است، که البته بسیاری به آن افتخار می‌کنند. یکی از همین گانگستر ها فردی بود به نام ال کاپون که به ظاهر درآمد بسیارش را از راه مالکیت بر امور رختشورخانه بدست می اورد! البته این برای افرادی که او را می‌شناختند بیشتر شبیه طنز بود. او با مهارت بالایی که داشت در هیچ یک از معاملات بزرگ مشروبات الکلی و قمار در شیکاگو رد پایی از خود باقی نمی گذاشت.

شاید این طور فکر کنیم که ال کاپون پول کثیف حاصل از فروش مشروب غیر قانونی و قمار را در رختشور خانه اش تمیز و وارد سیستم بانک ها می‌کرد، که این عمل او یعنی نسبت دادن درآمدش به رختشور خانه می‌شود گفت شروع رواج اصطلاح پول شویی بود.

او در شیکاگو یکی پس از دیگری گروه های رقیب را از پای در آورد کم کم تبدیل به رییس بزرگ با لقبی منحصر به فرد به نام صورت زخمی شد. قتل های او شیوه ای منحصر به فرد داشت، در یک مورد افرادش برای مقابله با گروه مقابل در لباس پلیس آنها را در مقابل دیواری به گلوله بستند!!

شاید با خود بگوییم که با مرگ آل کاپون در ۲۸ ژانویه ۱۹۴۸ جامعه قضایی آمریکا از شر بزرگ ترین تبهکار ایالات متحده در دهه ۳۰ خلاص شد ولی شیوه و روش کار او را بسیار در جهان امروز و به خصوص در زادگاهش می بینیم.

 

با گذر از این تاریخچه معنی اصطلاحی پول شویی یعنی: فعالیتی غیرقانونی که طی آن معاملات و درآمدهای نامشروع شکلی کاملا قانونی یافته و مشروعیت می یابند، به عبارت دیگر پول های کثیف و نامشروع ناشی از اعمال خلاف در همان کشور یا در کشورهای دیگر به پول های تمیز تبدیل شده و از اقتصاد غیر رسمی وارد اقتصاد رسمی می شود.

در جهان امروز بسیار می‌بینیم خلاف کاران پول های خود را در دبی و هنگ کنگ وارد بازار جهانی می کنند و در این میان نقش بانک ها و سرمایه داران آمریکایی بیش از پیش است، البته بر خلاف آمارهایی که به جهان ارائه می دهند .در همین زمینه مدیر کل پول شویی بانک مرکزی می گوید با توجه به برخی آمار ها ۴۷ درصد پولشویی دنیا در کشور آمریکا، ۲۳درصد در اروپا و ۳۰ درصد بقیه در دیگر نقاط جهان انجام می شود.  اگر بخواهیم بر اساس این برآورد قضاوت کنیم و به این موضوع هم توجه داشته باشیم که در آن ۳۰ درصد باقیمانده مراکز مالی مهمی همچون دوبی، سنگاپور، هنگ کنگ، توکیو و … وجود دارند؛ بنابراین اساسا سهم قابل توجهی را در این زمینه نمی توان به کشوری همچون ایران منتسب کرد.

نکته جالب در آمارهایی که منتشر می کنند این است که ایران در جایگاه نخست پول شویی قرار دارد. حال اینکه پولشویی تبدیل به دست آویزی شده است که ارتباط مالی ایران را با حزب الله و دیگر حق خواهان به قول آنها ترروریست قطع کنند. البته آنها هوشیاری مسئولین، رهبری و مردم با بصیرت ایران را نادیده گرفته اند که عاملی شده است که در محاسباتشان دچاراشتباه می شوند.

 

رضا آتشی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi