پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:16:19 - دوشنبه 20 فروردین 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در گفتگو با تنی چند از نمایندگان مردم کرمان در خبرگان رهبری و مجلس مطرح شد؛
برجام بسیاری از زحمت های دانشمندان و دلسوزان نظام را به یغما برد/ترور دانشمندان هسته ای غیرانسانی ترین کار برای گرفتن دانش هسته ای ما بود
همزمان با فرا رسیدن روز ملی فناوری هسته ای با توجه به اینکه این صنعت پس از تصویب برجام دستخوش رخدادهای مختلف بوده است با تنی چند از نمایندگان مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی در خصوص این روز ملی به گفتگو نشسته ایم.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از راه آرمان ؛ ۲۰ فروردین ماه سال ۱۳۸۵ خبر دستیابی ایران به فن آوری غنی سازی اورانیوم در سایت نطنز اعلام شد بر همین اساس شورای عالی اقلاب فرهنگی ایران به منظور پاسداشت تلاش دانشمندان جوان کشورمان این روز را به نام روز ملی فناوری هسته ای نام گذاری کردند.

 

 

طی دوازده سال گذشته از تاریخ تصویب این نامگذاری این علم و فناوری دستخوش اتفاقات مختلفی بوده  و شهدایی در راستای دستیابی به این فناوری تقدیم ایران اسلامی شده است.

 

 

برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (شامل چین، فرانسه، روسیه، پادشاهی متحد بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد شد.

 

 

حال پس از گذشت چندین سال از نامگذاری این روز و تصویب برجام با اینکه دولت ایران به تمامی مفاد درج شده در خصوص صنعت هسته ای کشور متعهد بوده و این در حالی است که دولت آمریکا در زمان های مختلفی نسبت به این مسئله مهم ایران موضع گیری کرده اند و نسبت به پیمان و متعهد نبوده اند .

 

 

به مناسبت فرا رسیدن  این روز مهم با سه تن از نمایندگان مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشسته ایم که مشروح این گفتگو ها را در گزارش زیر می خوانید:

 

 

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری: پیشرفت در فناوری های هسته ای حق مسلم ملت ایران است/برجام بسیاری از زحمت های دانشمندان و دلسوزان نظام را به یغما برد

 

 

حجت الاسلام و المسلمین محمد بهرامی خوشکار نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه دانش هسته‌ای یکی از عناصر و محورهای اصلی توسعه پایدار است و امروزه علوم و فنون هسته‌ای از جمله عوامل اقتدار یک کشور محسوب می شوند،اظهار کرد: موضوع هسته ای ایران پس از جنگ تحمیلی یکی از مهمترین مباحث بین المللی محسوب می گردد که با چالش‌های بزرگ روبرو گردیده است.

 

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگرچه ایران اسلامی هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است ولی آمریکا و تعدادی از کشورهای دیگر آن را بهانه کرده و ایران را وارد پروسه و دعوای بین المللی نموده اند چرا که آنها از دستیابی ملت ایران به دانش هسته ای بیمناک بودند و از آنجایی که این دولت خوی استکباری دارد این دانش را منحصر به خود می داند  و دستیابی آن را توسط کشورهای دیگر نمی تواند تحمل کند.

 

 

وی تصریح کرد: در نتیجه این دولت تمام تلاش خود را صرف کرده است تا  مسیر هسته‌ای ایران را متوقف نمایند اما ملت ایران برای حفظ دستاوردهای هسته‌ای بین المللی خود مقاومت نموده و در محافل بین المللی اشاره کرده است که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و شاهد این مدعی را عدم خروج از قرارداد بین المللی ان‌پی‌تی دانست و به ملت های جهان تبیین نمود پیشرفت در فناوری های هسته‌ای حق مسلم ایران و ملت آن می‌باشد.

 

 

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی خوشکار بیان کرد: در هر صورت پس از مباحث طولانی و طرح دعوی در شورای امنیت توسط کشورهای معاند و جلسات طولانی بین کشورهای ۱+۵  توافقی تحت عنوان برجام صورت پذیرفت این توافق اگر چه بسیاری از زحمت های دانشمندان و دلسوزان نظام را به یغما برد ولی حقوقی را هم در حد اعتراف کلامی برای ملت ایران در برداشت.

 

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: اما طرف دعوی همین توافق نیم‌بند را هم به رسمیت نشناخت و بارها این پیمان را نقض نموده است و هم اکنون به بهانه های مختلف به دنبال خاتمه دادن آن باشد.

 

 

وی ادامه داد: ولی نکته مهم این است که ملت عزیز ایران از تصمیمی که گرفته است عقب نخواهد نشست و حمایت مقام معظم رهبری و تدبیر مسئولین انشاالله آن را به سر منزل مقصود خواهد رساند و با استعانت از خداوند متعال و حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از این پیچ تاریخی سربلند خواهیم  گذشت.

 

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری: ترور دانشمندان هسته ای غیرانسانی ترین کار برای گرفتن دانش هسته ای ما بود/ کسب دانش هسته ای نشان از توانایی ایران برای پیشرفت در هر زمینه ای است

 

 

حجت الاسلام والمسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تبریک روز ملی فناوری هسته ای به ملت ایران و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشمند هسته ای گفت: استفاده از فناوری هسته ای حق هر ملتی است و کشور ما به دنبال استفاده صلح آمیز از این علم است؛ نکته قابل توجه این است که این دانش وفناوری را هیچ کشوری به ما نداد بلکه جوانان ما با جهاد علمی و تلاش شبانه روزی خود این دانش را به دست آوردند.

 

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مستکبران زمانی که پیشرفت ملت ایران در این عرصه را دیدند، مسئله سلاح هسته ای را بهانه کردند، اجماع جهانی علیه ما سروسامان دادند و تا توانستند بر طبل ایران هراسی کوبیدند این در حالی است که آنها خود می دانند ایران با مبانی اعتقادی، هیچگاه به دنبال بمب هسته ای نبوده و نیست و نخواهد بود؛ دعوای آنها با ما سر چیز دیگری است.

 

 

وی افزود: دعوای آنها سر این است که نمی خواهند ما استقلال سیاسی، علمی، اقتصادی و استقلال همه جانبه داشته باشیم؛ نمی خواهند مکتب اسلام حاکم باشد چون می دانند اگر ملت طعم شیرین حاکمیت اسلام را بچشد، تجربه ای برای کشورهای دیگر خواهد شد.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین علیمرادی با بیان اینکه آنها می خواهند ملت ما وابسته باشد و سلطه آنها را بپذیرد تا دوباره بر منابع ملی این کشور دست داشته باشند، اظهار داشت: دشمنان ما برای رسیدن به این مقصود، تمام تلاش خود را به کار می گیرند و از راه های مختلف مانند نفوذ و مذاکرات، قصد دارند به جمهوری اسلامی آسیب بزنند چون فهمیده اند اسلام و رهبری دینی این کشور را از زیر یوغ مستکبران خارج کرد  و به آنها نه گفت لذا می خواهند ملل دیگر این نه گفتن را تجربه نکنند.

 

 

وی عنوان کرد: به هر حال رهبری و مسئولین ما مذاکرات را پذیرفتند و طرف مقابل دراین مذاکرات، در ظاهر امتیازاتی به ملت ایران دادند اما خوب می دانیم که این امتیاز را آنها ندادند بلکه این امتیاز را، ملت در پرتو اقتدار خود به دست آوردند و آنها وقتی دیدند صنعت هسته ای ایران بومی شده است به ناچار پذیرفتند هرچند به تعهدات خود عمل نکردند.

 

 

این نماینده مجلس خبرگان ادامه داد: ایران به همه تعهداتش عمل کرد و آمریکای بدعهد و منافق به تعهدات خود عمل نکرد اما آنچه مهم است این است که از این مذاکرات درس بگیریم؛ آمریکا هیچگاه از تخریب ما دست برنمی دارد پس در هر زمینه ای که ما با آن وارد بحث شویم، امتیاز می خواهد و نه تنها کوتاه نخواهد آمد بلکه یک قدم جلوتر می آید.

 

 

وی بیان کرد: آنها برای مقاصد خود به هر کار غیر انسانی دست می زنند که نمونه آن ترور دانشمندان هسته ای ماست؛ کاری غیرانسانی تر ازاین وجود ندارد که برای عقب نگه داشتن یک ملت وگرفتن دانش و فناوری از آن، حاضر شوند دانشمندان هسته این کشور را ترور کنند و از بین ببرند.

 

 

حجت الاسلام علیمرادی ابراز کرد: در هرحال ملت ایران و جوانان ما با مجاهدت های ملی خود این دانش و فناوری را به دست آوردند و این تجربه نشان می دهد که ایران در هر زمینه دیگری که بخواهد،از جمله  تولید، اقتصاد و اقتصاد مقاومتی، می تواند در مسیر پیشرفت گام بردارد و این درس بزرگی برای جوانان ماست.

 

 

وی تاکید کرد: درس دیگر این است که در هرزمینه ای به مستکبران روی خوش نشان دهیم و سر میز مذاکره در مورد پیشرفت های خود بخواهیم معامله کنیم، ضرر می کنیم و لذا نباید تن به مذاکرات بدهیم بلکه باید به توانایی داخلی خود در همه زمینه ها تکیه کنیم.

 

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ان شالله خدای متعال به برکت ایمان، تقوا و جهاد علمی جوانان، ملت ایران را به قله همه پیشرفت ها نائل خواهد ساخت، دشمنان اسلام را مأیوس خواهد کرد و جمهوری اسلامی  را به اوج عزت و اقتدار خواهد رساند و روز به روز جهان شاهد سرنگونی و سرافکندگی مستکبران به ویژه رژیم غاصب صهیونیستی خواهد بود.

 

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: شهدای هسته ای گناهی جز عقل و فهم در این زمینه نداشتند/ در مذاکره و گفتگو حاکمان آمریکایی بدعهدی کردند

 

 

حسین امیری خامکانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت روز ملی فناوری هسته ای گفت: ایران کشوری با سابقه و تمدن بزرگ است که در تمامی شاخه های علمی و فناوری توانسته است پیشرفت داشته باشد.

 

 

وی با تأکید بر اینکه  دانشمندان زیادی در شاخه های مختلف تلاش کرده اند تا کشور را پیش برند، عنوان کرد: از جمله در خصوص فناوری هسته ای که همیشه بحث ما در این زمینه این بوده است که یک این مسئله علم است و ما همانگونه که در پزشکی و علوم پایه با تحقیق و تفحص توانستیم تولید فناوری کنیم در این شاخه هم در سطح دنیا سالها کار کرده ایم و باید بتوانیم از  این فناوری استفاده کنیم.

 

 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدایی که در مسیر فناوری هسته ای جان خود را تقدیم کرده اند، تصریح کرد: این شهداء گناهی جز عقل و فهم در این زمینه نداشتند و عشق و علاقه شان این بود که برای کمک به بشریت تولید علم و فناوری داشته باشند.

 

 

امیری با اشاره به اینکه  برجام در راستای دیگری شکل گرفت که بر اساس نظام تصمیم بر مذاکره و گفتگو بود و تغییراتی بر روند دیپلماسی این مسئله به وجود آمد، ابراز کرد:حاکمان جدید آمریکا در خصوص این مسئله بد عهدی می کنند و شاهد آن هستیم که برخی از کشورهای اروپایی با این روند که امریکایی ها در پیش گرفته اند مخالف هستند .

 

 

وی با تأکید به بدعهدی آمریکا خاطر نشان کرد: با وجود این مسئله نباید دانشمندان ما بی انگیزه شوند، حداقل اتفاقی که در برجام افتاد این بود که ما ثابت کردیم  ما اهل تعامل و دنبال استفاده صلح آمیز از این علم و فناوری هستیم.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi