پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

6:45:14 - چهارشنبه 15 مرداد 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بحران کم آبی رابر همچنان پا برجاست
بحران آب در رابر نیازمند یک اتحاد ملی و احساس مسئولیت همگانی است که در شرایط کنونی ، چندان به چشم نمی‌خورد!

به گزارش اختصاصی “دانشجوآزاد ” : این روزها صحبت از کم آبی در شهرستان رابر  زیاد به گوش می‌رسد و با وجود اینکه تقریبا همه نسبت به تبعات جدی تداوم این بحران آگاهی دارند، اما اراده‌ای جدی در سطح مدیران و توده‌های جامعه برای آماده شدن در برابر پیامدهای این وضعیت خطرناک دیده نمی‌شود.

این بحران   گلایه‌های شدید شهروندان رابری و طرح کلیشه‌های تکراری محدود مانده است،همه ساله با فرارسیدن فصل تابستان نگرانی شهروندان که درطی سالهای گذشته سوابق کمبود آب و بعضا قطعی چند ساعته و چند روزه را  در پی داشته که به رغم وعده های متولیان این نگرانی ها در  ماه رمضان  و اوج گرما شدید تر شد  و با این معضل ساعت ها و هفته ها و  ماهاست دست و پنجه نرم می نمایند.براستی چرا این معضل هنوز از دامان  شهرستان رابردست بردار نیست.

3

جدال این کمبود  در رابر  مشهودتراز دیگر مناطق می باشد چرا که افت فشار، قطعی اب همزمان در چندین  روز و ساعت ها  در اوج گرمای  تابستان  ساکنین را با یک چالش جدی مواجه می باشد.

یکی از زنان خانه دار که گویا ناگفته های بسیار زیادی دارد می گوید:برای ما واقعا جای بسی سوال و تعجب است که چرا مسئولان شهرستان چند سالی است وعده داده‌اند سد صفا  «رابر» را افتتاح می‌کنند، سدی که قرار است آب آشامیدنی استان  کرمان را تأمین کند، اما این سد بعد از  گذشت چندین سال ، هنوز آبگیری نشده است .

مشکل کم‌آبی  رابرنه‌تنها ساکنان این شهرستان، حتی مسافران را هم  عاصی  کرده، به‌طوری‌که گردشگری این شهرستان با وجود جاذبه‌های زیاد هم مختل شده است.

او می‌گوید: مردم در شبانه‌روز  در زمان وصل شدن آب در لوله ها  فقط مشغول آب جمع کردن آب  هستند. و  هفته ها یا  در ماه  یک‌بار می‌توانند حمام برویم . بحران آب، بهداشت منطقه را تحت‌تأثیر قرار داده است.

یکی ار فرهنگیان شهرستان می گوید چرا که منبع آب آشامیدنی این شهرستان چشمه‌های گردو دره کار است که به دلیل گرما، چشمه‌ها خشک و کم‌آب شده‌اند. آبی که در ماه‌های سرد ‌سال به رودخانه سرریز می‌شود به دلیل نبود سد در شهرستان «رابر»، هدر می‌رود. مسئولان باید کاری کنند تا تصفیه‌خانه بافت که قرار بود ‌سال گذشته افتتاح شود، در کمترین زمان راه‌اندازی شود و گرنه مشکلات بیشتر می‌شود.

او می گوید : مسئولان می‌گویند این پروژه ٧‌میلیارد تومانی اعتبار دارد،  چرا هنوز راه اندازی نشده است .

یکی دیگر از ساکنان شهرستان می گوید : مردم شهرستان در هفته‌ای که گذشت بعد از عید فطر  مشکل کم‌آبی شان تشدید شد. و مردم چندروز آب نداشتند. چرا مسئولین شهرستان بافت و رابر با یکدیگر تعامل ندارند ، این مشکل کم آبی  که هنوز ادامه دارد فقط مختص شهرستان رابر  است ،  شهرستان بافت در ماه رمضان هر روز آب داشتندو این در حالی بود که مردم رابر با  مشکل کم آبی در شهرستان رابر دست و پنجه نرم می کنند.

او می گوید :  سفره‌های زیرزمینی آب خشکیدند , حفر چاه های غیر مجاز در این شهرستان دچار افت شدید شده‌اند، و در ماه‌های تیر و مرداد تا   شهریورماه نیز این شهرستان با مشکل کم‌آبی مواجه  ایم .مردم هم اگر توانایی مالی داشته باشند، آب معدنی می‌خرند، اگر هم نداشته باشند، از رودخانه و چشمه‌ها آب می‌آورند که خود این ماجرا باعث شده تا مردم دچار مشکلات زیادی شوند.

شهروند دیگری می گوید :  شندیدها حاکی از آن است شهرستان رابر چون از شهرستان بافت مستقل شدو مسئولان بافت، در زمینه تأمین آب آشامیدنی  رابر  کمتر  مورد توجه قرار دادند  او ادامه می‌دهد: «مردم این‌جا سخت در مضیقه هستند.

 

2او می گوید : در هفته گذشته شرایط شهرستان خیلی سخت شد، به همین خاطر تانکرهایی آوردند تا مردم آب آشامیدنی داشته باشند، روز چهارشنبه هم بارندگی شدیدی شد، تا جایی که خیلی از روستاها سیل آمد. و مشکل  آب بحرانی تر شد .

او ادامه می‌دهد: «آب آشامیدنی از  دشتاب وارد رابر می‌شود، مسئولان گفته‌اند چند چاه را خریده‌اند تا وضع شهرستان بهتر شود، آب شهرستان برای ۵‌هزار مشترک آب، جیره‌بندی می‌شود. هر مجموعه از آنها با توجه به محل سکونتشان، ساعت مشخصی از روز، آب ندارند، ممکن است سهمشان  نصف  شب  باشد،  رابر، آب دارد، اما آب‌اش آلوده است و نمی‌توان برای آشامیدن از آن استفاده کرد.

 

میر افضلی گفت : شما خبرنگاران هرچه از این معضلات کم آبی در خبرگزاری ها و مطبوعات درج می نمایید ظاهرا گوش شنوایی نیست که بخواهد نسبت به این کمبود کم آبی چاره اندیشی  شود شما خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی بهترین پل بین مردم و مسئولین هستید باید با قلم خود و با تیترهای درشت بنویسید که شهروندان  رابری همچنان با کمبود کم آبی دست و پنجه نرم می نمایند.

شهروندان برخی از مناطق شهر رابربه ویژه  کشکوئیه  ضمن اظهار گلایه از روند  جیره بندی آب  در خصوص افت فشار آب،قطعی چند  روزه و نیز پس از جاری شدن آب که ساعت ۱۲  شب  زمان خواب در لوله ها  وصل می شود.

بی آبی

لذا بر این باوریم که  مسئولین بحث خدمت رسانی به مردم شریف بویژه وظیفه تامین آب شرب شهروندان حد و مرزی نمی شناسد و مجدانه در جهت تامین رضایت هر چه بیشتر شهروندان نقاط تحت پوشش به انجام وظیفه مشغول هستید اما نکته قابل تامل و تلخ این موضوع می باشد که متاسفانه تعداد معدودی در جهت ایجاد فرافکنی ، خدمات صادقانه خدمتگزاران مردم در بخش آب را نادیده گرفته و با تشویش اذهان عمومی سعی در ارائه نکاتی خلاف واقع در جهت رسیدن به مقاصد سیاسی خود  می نمایند .

انتهای پیام /

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi