پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

1:49:32 - جمعه 3 دی 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
استاد حقوق دانشگاه پیام نور کرمان عنوان کرد؛
با وجود قانون اساسی منشور حقوق شهروندی نه کارایی دارد و نه ضرورت/ طرح منشور حقوق شهروندی یک حربه تبلیغاتی دولت است
استاد حقوق دانشگاه پیام نور کرمان عنوان کرد: به نظر من طرح حقوق شهروندی بیشتر یک حربه تبلیغاتی است چون در حال حاضر همان قانون اساسی را نیز اجرا نمی کنند به عنوان مثال کدام افراد خانه دار شده اند؟ تحصیلات رایگان کجا ارائه می شود؟

علی غلامعلی پور در گفتگو با “دانشجوآزاد” در رابطه با قانون اساسی ایران گفت: قانون اساسی ما جز بهترین قوانین اساسی دنیاست یعنی همه موارد درآن دیده شده و هنگامی که مورد بازبینی قرار گرفت ضعفهای موجود را جبران کرد؛ خصوصا تطبیقش با دین اسلام از آن قانونی مترقی ساخت.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور کرمان افزود: با توجه به اینکه قانون اساسی همه موارد را در نظر گرفته به نظر می رسد نیازی به منشور حقوق شهروندی نیست؛ مثلا در قانون اساسی آمده است تعلیم و تربیت بایستی تا پایان دوره متوسطه رایگان باشد؛ یا اینکه مسکن و سرپناه را حق هر خانواده ایرانی دانسته خوب اگر همه این موارد رعایت شود چه نیازی به منشور حقوق شهروندی است؟

وی توضیح داد: به نظر من طرح حقوق شهروندی بیشتر یک حربه تبلیغاتی است چون در حال حاضر همان قانون اساسی را نیز اجرا نمی کنند به عنوان مثال کدام افراد خانه دار شده اند؟ تحصیلات رایگان کجا ارائه می شود؟ حتی در مدارس دولتی از مردم پول گرفته می شود در صورتیکه قانون اساسی صراحتا این موارد را تاکید کرده است ولی متاسفانه اجرا نمی شود.

استاد حقوق دانشگاه پیام نور کرمان با تاکید بر لزوم مصوبه مجلس در خصوص هر قانونی خاطرنشان کرد: این منشوری که رئیس جمهور ارائه کرده است باید در مجلس تصویب شده سپس به تایید شورای نگهبان برسد و اینگونه اعلام کردن یک منشور یک نوع هرج و مرج ایجاد می کند.

علی غلامعلی پور ادامه داد: رئیس جمهور یک فرد قانونمند است و بایستی بداند این منشور ابتدا باید به مجلس و شورای نگهبان برده شود سپس در صورت تایید به رئیس جمهور داده می شود تا ابلاغ شود و به مقامات قضایی کشور ارائه شود.

وی ضمن رد کردن سخنان معاون حقوق رئیس جمهور تشریح کرد: منشور حقوق شهروندی با شکل کنونی قابلیت اجرا نداشته و الزام آور نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور کرمان با اشاره به کاربرد تبلیغاتی منشور حقوق شهروندی ابلاغی رئیس جمهور اظهار داشت: اگر رئیس جمهور بخواهد کاری انجام دهد باید از ابتدای دوره چهارساله به فکر باشد نه اینکه بعد از سه سال منشوری را به عنوان سند تحقق یکی از وعده های رئیس جمهورو دستاور حقوقی دولت یازدهم رسانه ای کنند چون این امر نه کارایی دارد و نه ضرورت.

غلامعلی پوردر پایان عنوان کرد: در قانون اساسی بحث محیط زیست و سرپناه و آموزش رایگان آمده است چقدر دولت در این مدت این اصول را رعایت کرده است؟ قانون اساسی شفاف است و نیازی به منشور نداریم و طرح این مسائل در سال آخر عمر دولت بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و جامعه را به سمت دو قطبی شدن می برد و کارایی دیگری ندارد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi