پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

23:19:15 - دوشنبه 4 آبان 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
با وام ۲۵ میلیونی «خودرو»؛ «ازدواج» راحت‌تر می‌شد!
چند روزی است که پیامک هایی دست به دست میشود مبنی بر اینکه وام خرید خودرو ۲۵میلیون تومان است و وام ازدواج ۳میلیون تومان. پیامکی که طنزی تلخ پشت آن قرار دارد.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران:این پیامک اما وقتی با آمار خود دولت مخلوط میشود رنگ واقعیتی سیاه به خود میگیرد. جدیدترین سرشماری مرکز آمار نشان می‌دهد خانواده تک‌نفره در حال افزایش است؛ به‌طوری‌که آمار این خانواده‌ها از ۵.۲ درصد در سال ۸۵ به ۷.۱ درصد در آخرین سرشماری رسیده است. این را بگذارید کنار این نکته که ‌که در سال گذشته ۷۲۴هزار و ۳۲۴ ازدواج ثبت شد که نسبت به سال قبل ۶.۵ درصد کاهش داشته است.

این آمار را بگذارید در کنار اعلام خبر دپوی ۱۰۰ هزار خودرو در انبارها، توسط ۴ وزیر در نامه به رئیس جمهور که البته  محمدرضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان دیشب با تکذیب این آمار گفت: تنها ۶ هزار خودروی اضافی دپو شده است.

وام ازدواج

سوالی که اینجا مطرح میشود این است که در کشوری که همگان ازدواج را راه حل بسیاری از آسیب های اجتماعی آن میدانند و باز همگان عدم وضعیت مناسب مالی برای شروع یک زندگی متوسط را یکی از عوامل مهم تاخیر در این امر می دانند چرا باید برای تامین منافع باندهای مافیایی خودرو هزاران میلیارد سرمایه دور ریخته شود؟

با توجه به شرایط اقتصادی و هزینه‌های هنگفت موجود، کمتر کسی را می‌توان یافت که جرئت پیدا کند و بخواهد زیر بار این‌همه هزینه برود. اگرچه به قول عام، خدا بزرگ‌تر از آنچه فکرش را می‌کنیم هست و در چنین شرایطی به کمک خواهد آمد. اما مسلم است در این راه علاوه بر توکل، پول هم نیاز است.

وام ازدواج

اما همین که صحبت از کمک به ازدواج میشود هیچ ارگانی تمایلی برای این کار از خود نشان نمی دهد. هزاران میلیارد سرمایه که نتیجه اش میشود مشکلات عدیده ای که باز باید هزاران میلیارد هزینه شود تا عوارض این گونه تصمیمات غلط را جبران نماید.

اتمسفر فرهنگی و اجتماعی که جوانان در حال تنفس آن هستند بشدت آلوده است. یکی از راه های کنترل این آلودگی نیز ازدواج در وقت مناسب است. اما وقتی حداقل هزینه یک ازدواج ۲۰ میلیون تومان است بسیاری از جوان ها تمایلی برای این کار از خود نشان نمی دهند.

نکته دیگر این است که اگر این وام ۲۰ میلیونی صرف بخش دیگری از صنعت می شد یقینا این همه واکنش را در پی نداشت. سرمایه گذاری در صنعت خودروی ایران و کمک به آن شبیه راضی نگه داشتن بچه ننر پولدار با گذاشتن پول بیشتر در جیبش است. صنعتی که سرمایه گذاری در ان نتیجه اش مشکلات عدیده زیست محیطی و ترافیکی و جانی برای یک ایرانی است.

وام ازدواج

این موارد را بگذارید در کنار واکنش های تند مردم به این خبر. واکنش هایی که با خواندن نظرات مردم در فضای مجازی میتوان به سادگی به آن پی برد. این واکنش ها اما بیشتر از آنکه ناشی از توجه عمیق به مسائل باشد به علت عصبانیت از این سرمایه گذاری بیهوده و کمک های بی دلیل دولت به این صنعت پر هزینه کم سود است.

شما قضاوت کنید؛ وام ۲۵ میلیونی برای خرید خودرو در این زمان ضرورت دارد یا افزایش وام ازدواج از سه میلیون تومان!

انتهای پیام/س

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi