پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

0:48:01 - دوشنبه 6 مهر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بازدید از مراکز نظامی باز تفسیر شد و خط قرمزها شکست
استاد علوم سیاسی دانشگاه باهنر کرمان گفت:بازدید از مراکز نظامی باز تفسیر شد و خط قرمزها شکست.

محمود بابایی در گفتگو با خبرنگار “دانشجو آزاد” در رابطه با سفر اخیر آمانو به ایران گفت: در روزهای متنهی به مرحله نهایی شدن برجام آمانو سفری به ایران داشت که قبل ازآن دبیرخانه دفتر مدیرکل آژانس اهداف سفر را به صورت واضح توضیح داد اما اتفاق هایی که در این زمینه صورت رخ داده قابل بررسی است.

عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان افزود: دفتر مدیرکل آژانس مطرح کرده بود که هدف اصلی بحث و بررسی پیرامون همکاری های آژانس وتهران درراستای مسائل مرتبط باتوافق هسته ای بین ایران و۱+۵ و همین طور سرعت بخشیدن به حل وفصل مسائل مهم و مرتبط با NPT است.

تناقض ادعاهای ایران و آمریکا در خصوص اهداف بازدید آمانو از پارچین

استاد علوم سیاسی دانشگاه باهنر کرمان با اشاره به موضع گیری های متفاوت ایران و آمریکا در خصوص اهداف سفر آمانو اظهار داشت:موضع گیری هایی که ازطرف ایران وآمریکا شده متفاوت است، ایران ادعا دارد که این بازدید وحضور درراستای کمک به انجام برجام بوده وفراتراز آن هم نرفته ولی مواردی که در خبرها مطرح شد وتاحدی نگران کننده بود مباحثی بود که سخن گوی کاخ سفید مطرح کرد.

بابایی ادامه داد: جاش ارنست مطرح کرد که آمانو به ایران سفرکرد تا شخصاٌ وارد منطقه ی نظامی مورد بحث برانگیز ایران یعنی پارچین شود و ورود آمانو به تأسیسات نظامی پارچین را یک پیروزی بزرگ برای خود دانست.

حضور آمانو در پارچین نوید دهنده بازرسی های جدی تر برای غرب است

این استاد دانشگاه باهنر کرمان در رابطه با سخنان سنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد:جاش ارنست گفته این که رئیس آژانس توانست شخصأ وارد یکی ازسایت های بحث برانگیزایران شود نشان داد بازرسی هایی که بعدازاجرای برجام ازایران صورت خواهدگرفت خیلی جدی تر ومتفاوت ترازبازدیدهای پیشین خواهدبود.

عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان در ادامه گفت: مقامات ایران ادعا می کنند که نمونه گیری ها توسط متخصصین ایرانی وبدون دخالت آژانس صورت گرفته واین ادعا درسخنان سخنگوی کاخ سفید نقض می شود وادعاها وحتی بحث های جدیدتری را مطرح می کند.

بازتفسیر خطوط قرمز دلیل عدول از اصول است

محمود بابایی در خصوص عبور از خط قرمزهای نظام عنوان کرد: دربحث مربوط به عبور از خطوط قرمز باید به دونکته توجه کنیم، اول اینکه این اولین دفعه نیست که چنین اتفاقاتی رخ می دهد که ماخط قرمزهایی را که داشتیم با تعابیرمختلف ازآنها عبورکردیم شاید بتوان گفت، یکی از مهم ترین خط قرمزهایی که تا به حال از آن عبورشده “بحث برداشته شدن تحریم ها همزمان با اجرای توافق بود”.

استاد علوم سیاسی دانشگاه باهنر کرمان اذعان کرد: نکته ی دوم این است که در عرصه ی سیاست خارجه و کارگزاران دیپلماسی شاهد این هستیم که خطوط قرمز را بازتفسیر می کنند یعنی پدیده ای تحت عنوان باز تفسیرخطوط قرمز مطرح شده که این شاید خیلی خطرناک تراز مباحثی باشد که درحال رخ داد است.

عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان تشریح کرد: ایران ادعا می کند که تحریم ها باید همزمان بااجرای توافق برداشته شود دراین زمان کارگزاران تفسیرمی کنند که زمان اجراچه زمانی است؟زمان اجرا زمانی است که ایران تعهداتش را انجام دهد ودرمقابل هم غرب موظف است تعهداتش را درقبال ایران انجام دهد این مساله زمان اجرا راتفسیرمی کند.

بابایی ابراز داشت: درحال حاضر دررابطه با بازدید ازمراکزنظامی می گویند این بازدیدی که صورت گرفته بازرسی نبوده بلکه یک بازدید تشریفاتی بوده حالا شاید برای سایر خطوط قرمز هم بشود چنین تفسیرهایی داشت معمولا این تفسیرها دربحث های دیپلماتیک ومذاکرات و روابط بین الملل اتفاق می افتد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معمولا در هر متن، قطع نامه یا بیانیه شاید یک یا دو مورد یافت شود که اختلاف نظرها نشأت گرفته ازتفسیرباشد نه در همه ی موارد که متأسفانه این موارد در حال زیادشدن است وشاید خطوط قرمز دیگرهم همین طور مورد تفسیر جدید قرارگیرد وبتوان به راحتی از آن عبورکرد.

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi