پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:25:25 - شنبه 27 آبان 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
انزوای اجتماعی، محصول افراط در شبکه‌های اجتماعی
به طور کلی، گسترش امکانات اینترنت در فضای جامعه موجب بروز فرصت‌هایی برای افزایش آگاهی افراد و حتی ایجاد اشتغال برای برخی شده است، ولی تهدیداتی نیز به همراه دارد و در فضاهای مجازی حوزه تولید، انتقال و مصرف اطلاعات با شیوه سنتی متفاوت است و الگوهای ارتباطی کاملا دگرگون شده‌اند.

به گزارش “دانشجوآزاد“؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ گسترش امکانات اینترنت در جامعه موجب بروز فرصت‌هایی برای افزایش آگاهی افراد و حتی ایجاد اشتغال برای برخی شده است، ولی تهدیداتی نیز به همراه دارد، گسترش فناوری‌های نوین در عرصه الکترونیک و رایانه در چند دهه گذشته، موجب پدیدار شدن انواع و اقسام لوازم و برنامه‌های الکترونیکی و رایانه‌ای ازجمله اینترنت، تلفن همراه، ماهواره و بازی‌های رایانه‌ای در جهان شده است.

انکارناپذیر است که این تحولات و پیشرفت‌ها زندگی بشر را چندین برابر آسان‌تر کرده و مزایای فراوانی به همراه داشته است، اما در آن سوی سکه نمی‌توان از آسیب‌های ناشی از این فناوری‌ها نیز غافل بود.

 

اینترنت مجموعه‌ای پایان‌ناپذیری از پایگاه‌های داده است

کودکان عصر حاضر مانند کودکان نسل‌های گذشته نیستند که تنها با بازی کردن با هم‌سالان‌شان و تماشای کارتون‌های تلویزیونی سرگرم شوند، تقریبا تمامی آنان از جریان فناوری به گونه‌ای متاثر هستند.

صرف نظر از کاربرد وسیع این ابزارها، آنچه امروزه کاربرد وسیعی یافته و بخش مهمی از فعالیت‌های روزمره افراد را پوشش می‌دهد، اینترنت و فضای مجازی است، اینترنت مجموعه پایان‌ناپذیری از پایگاه‌های داده است که اطلاعات مختلف و متنوع فردی و جمعی را در خود جمع آورده است و هر روز نیز گسترش می‌یابد.

سهولت گفت‌وگو و تبادل اطلاعات با دیگران از طریق چت و سرعت تبادل اطلاعات و ناشناخته ماندن مبادله‌کنندگان از مهم‌ترین ویژگی‌های فضای مجازی است، این شبکه جهانی در حال گسترش، روی دیگری نیز دارد و آن وجود خطرات بالقوه است که گاهی می‌تواند به خساراتی بزرگ و جبران‌ناپذیر برای فرد و جامعه مبدل شود.

به طور کلی، گسترش امکانات اینترنت در فضای جامعه موجب بروز فرصت‌هایی برای افزایش آگاهی افراد و حتی ایجاد اشتغال برای برخی شده است، ولی تهدیداتی نیز به همراه دارد و در فضاهای مجازی حوزه تولید، انتقال و مصرف اطلاعات با شیوه سنتی متفاوت است و الگوهای ارتباطی کاملا دگرگون شده‌اند.

هیچ‌گاه برنامه‌ریزی مدونی برای تامین نیازهای فرهنگی مردم نداشته‌ایم

در این‌باره حجت‌الاسلام طاهرخانی محقق فضای مجازی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز اظهار کرد: هرگاه پدیده فرهنگی نوظهوری وارد کشور می‌شد مسئولان به فکر این بودند که چگونه باید با آن پدیده مقابله کنند، به دلیل اینکه ملت ایران همواره مصرف‌کننده پدیده‌های فرهنگی بوده‌اند، برخوردها و برنامه‌ریزی‌ها بعد از ورود پدیده بوده است و هیچگاه برنامه‌ریزی مدونی برای تامین نیازهای فرهنگی مردم نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: اینکه گمان کنیم کشورهای پیشرفته تنها برای ایران برنامه‌ریزی‌های فرهنگی می‌کنند، چندان درست نیست چراکه آنها به دلیل برخورداری از تکنولوژی‌های مدرن و کارشناسان کارآزموده برای همه مردم دنیا برنامه‌ریزی می‌کنند و سعی در نهادینه کردن فرهنگ خودشان در همه جای دنیا به‌خصوص کشورهای جهان سوم دارند.

 

استفاده افراطی از فضای مجازی سبک زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار داده است

مسعود فروغی فعال سیاسی و فرهنگی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ درخصوص آسیب‌های فضای مجازی اظهار کرد: نظام اسلامی و ولایت‌فقیه خط قرمز جمهوری اسلامی ایران در همه دولت‌ها محسوب می‌شود، بنابراین امکاناتی که تخریب نظام اسلامی و مقام عظمای ولایت را مدنظر نداشته باشند برای ما فرصت محسوب می‌شوند و باید از این فرصت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد، حفظ اخلاق و وجدان انسانی موردنظر مردم دنیا و ایران است و همگان نیز از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند بنابراین باید از امکانات این فضا استفاده کرد و تهدیدات آن را فهرست‌بندی و مردم را از آنها آگاه کنیم.

وی اظهار کرد: استفاده افراطی از فضای مجازی سبک زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار داده است، در گذشته وقتی پدری از بیرون وارد منزل می‌شد همه افراد خانواده با اشتیاق از پدر استقبال می‌کردند و پدر نیز به حرف‌های دل همسر و فرزندان گوش می‌داد، اما امروز فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مردم را از بیرون خانه‌ها به یکدیگر نزدیک و در درون خانه‌ها فاصله و دوری ایجاد می‌کند. پ

فروغی خاطرنشان کرد: مسئولان فرهنگی، انتظامی و امنیتی باید بدانند که شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بیشتر از آنچه مشکلات اخلاقی به بار بیاورد، مسائل اجتماعی را تحت‌الشعاع قرار داده است و باید از منظر مقابله با مسائل اجتماعی و خانوادگی به این امکانات نگاه کنیم.

وی گفت: تلگرام و دیگر شبکه های اجتماعی نمی توانند فقط مشکلات اخلاقی به همراه داشته باشند چراکه اگر این چنین باشد با خرید یک لوح فشرده می‌توان چندین فیلم غیراخلاقی به دست آورد، بنابراین باید به مشکلات اجتماعی شبکه‌های اجتماعی و شکافی که در کانون خانواده ایجاد می‌کنند، بپردازیم، تزلزل در بنیان خانواده و مشکلات روابط اجتماعی بین افراد مهمترین معضلات اجتماعی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

فروغی ادامه داد: من به‌عنوان متخصص فرهنگ و هنر معتقدم که شبکه‌های اجتماعی در کشور ما به مثابه یک فرصت طلایی هستند که باید با آسیب‌شناسی و تولید محتوا از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم، مسئولان فرهنگی، انتظامی و امنیتی باید فرصت‌های شبکه‌های اجتماعی را مغتنم شمرده و تهدیدات آن را نیز فهرست‌بندی کرده و در راستای مقابله با آنها برنامه‌ریزی کنند.

لزوم تشریح و تبیین تهدیدها و آسیب‌های فضای مجازی برای خانواده‌ها و مراکز آموزشی

وی، فاصله سنی والدین با فرزندان را یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه امروز ایران عنوان کرد و گفت: متاسفانه امروزه پدران و مادران از سطح سواد بسیار پایینی نسبت به فرزندان خود برخوردار هستند، از این رو قدرت کنترل فرزندان به خودی خود از بسیاری از خانواده‌ها سلب شده است.

فروغی، تولید محتوا و آموزش‌های غیرمستقیم را مهمترین راهکار مقابله با آسیب‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: تهدیدها و آسیب‌های فضای مجازی باید برای خانواده‌ها و مراکز آموزشی به صورت کارشناسی تشریح و تبیین شود.

حمله به اعتقادات مذهبی جوانان و نوجوانان در فضای مجازی با هدف دین‌زدایی و توهین به مقدسات

دکتر طاهره قاسمی محقق شبکه‌های اجتماعی پیرامون آفت حضور در شبکه‌های اجتماعی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: شکل‌گیری و انعکاس شایعات و اخبار کذب یکی از مهمترین مشکلات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در کشور است.

وی افزود: به دلیل ناشناخته بودن هویت واقعی افراد و نیز عدم امکان کنترل محتوای تولید شده از سوی کاربردان شبکه‌های اجتماعی، یکی از مهمترین پیامدهای منفی این شبکه‌ها، شکل‌گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار نادرستی است که در جامعه منتشر می‌شود.

قاسمی، تبلیغات ضددینی و القای شبهات در جامعه را یکی دیگر از مشکلات فضای مجازی در کشور عنوان کرد و گفت: در شبکه‌های اجتماعی بعضی از افراد مغرض با اهداف از پیش تعیین شده و با شیوه‌های منحصر به فرد، اقدام به تبلیغات ضددینی و حمله به اعتقادات مذهبی افراد به‌خصوص جوانان و نوجوانان می‌کنند، که با تحقیقات کارشناسان مشخص می‌شود که این اقدامات با هدف دین‌زدایی و توهین به مقدسات شکل گرفته است.

وی بیان داشت: نقض حریم خصوصی افراد، انزوا و دورماندن از محیط های واقعی اجتماعی از دیگر مشکلات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در جامعه ایران اسلامی است که می‌طلبد مسئولان بلندپایه فرهنگی کشور به این مشکلات توجه ویژه داشته باشند.

قاسمی در تشریح تاثیرات منفی رفتاری شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی گفت: در شبکه‌هایی مانند فیس بوک، فرندفید و توئیتر، کاربر در کنار اینکه عضو جامعه بزرگ پایگاه مورد نظر است، در شبکه‌های اجتماعی کوچکتری نیز عضو می‌شود که هر کدام از این گروه‌ها وابستگی فرهنگی خاصی دارند از این رو فرد در تاثیرپذیری از فرهنگ ارتباطی این گروه‌ها بر خود لازم می‌بیند که هویت ارتباطی خود یعنی سبک و هویت کنش‌های کلی خویش در ارتباط با دیگران را تغییر دهد، هرچند این تغییر هویت موقتی و محدود به زمان و مکان خاصی باشد اما بدون تردید در هویت واقعی افراد تاثیر مشتقیم می‌گذارد.

وی با اشاره به اعتیاد افراد به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی گفت: مصنوعی شدن ارتباطات و از بین رفتن روابط صحیح اجتماعی، تضعیف نهاد خانواده و صله رحم، بی‌هویتی و بحران هویت و تقویت جسارت ارتکاب جرم به دلیل ناشناخته بودن در محیط مهمترین معضلات اعتیاد به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

عدم آمادگی فضای فرهنگی کشور معضلات و مشکلات فضای مجازی را به بار آورده است

قاسمی مشکلات و معضلات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را ناشی از آماده نبودن فضای فرهنگی کشور در پذیرش این مهم عنوان کرد و گفت: فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با سرعت وارد کشور ما شد در صورتی که شرایط فرهنگی کشور آمادگی لازم را برای پذیرفتن این فناوری نداشت از این رو مشکلات و مسائل بسیاری در جامعه به وجود آمده است.

این محقق شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: تولید محتوا و آسیب‌شناسی کارشناسی مهمترین راه مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمنان از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است که مسئولان باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

وی آموزش را به دو بخش کوتاه و بلندمدت تقسیم کرد و گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی موقت و کوتاه‌مدت ازجمله میزگردها است و در آموزش‌های بلندمدت نیز مقوله فضای مجازی باید به‌عنوان یک سرفصل درسی در سیستم آموزشی کشور گنجانده شود.

اعتیاد به اینترنت در  ایران بسیار نگران‌کننده است

زهره سادات حسینی روانشناس خانواده نیز به جهانبین نیوز گفت: کنترل و اشراف والدین در استفاده فرزندان از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مهمترین راه برای مقابله با معضلات و مشکلات این فضا است، متاسفانه والدین بدون آگاهی از معضلات و مشکلات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت را در اختیار فرزندان خود قرار می‌دهند و هیچ نظارتی نیز در این خصوص انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: جوانان و نوجوانان نیز بدون هدف و انگیزه خاصی به فضای مجازی رجوع می‌کنند که این امر در مواردی باعث ورود افراد به شبکه‌های غیراخلاقی می‌شود که مشکلات بسیاری برای آن‌ها و جامعه ایجاد می‌کند، بنابراین رجوع هدفمند افراد به فضای مجازی باید در جامعه نهادینه شود.

حسینی بازی‌های رایانه‌ای را نیز یکی از مشکلات اساسی فضای مجازی عنوان کرد و گفت: براساس تحلیل‌های آماری صورت گرفته، هم‌اکنون یک سوم جمعیت کل کشور در رده سنی هفت تا ۴۰ سال روزانه دو ساعت از انواع بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند که ۸۰ درصد این جمعیت در سنین هشت تا ۱۵ ساله هستند.

 

حسینی اضافه کرد: اعتیاد به اینترنت در کشور ما بسیار نگران‌کننده است که این مهم بیشتر در رده‌های سنی پنج تا ۲۰ سال دیده می‌شود و این امر به معنی آن است که بهترین سرمایه کشور بیشترین زمان خود را صرف استفاده از بازی‌های رایانه‌ای، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می کنند.

وی، کاهش روابط اجتماعی، انزوا و افسردگی، شکاف بین نسلی را مهمترین معضلات فضای مجازی عنوان کرد و گفت: بازی‌های رایانه‌ای که بیشتر از سوی اسرائیل تولید می‌شود با هدف ترویج بی‌بند و باری و توهین واضح و مستقیم به مقدسات دین مبین اسلام طراحی می‌شوند که برنامه‌ریزی و اقدام برای جلوگیری از نفوذ و گسترش آن‌ها ضروری است.

این دکتر روانشناس گفت: برای جلوگیری از نفوذ دشمنان به جامعه ایران اسلامی از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی خانواده‌ها باید زمان را مدیریت کرده و استفاده فرزندان از این امکانات را کنترل کنند، اگر قرار است فرزندان از فضای مجازی استفاده کنند با آن‌ها در این زمینه مشارکت کرده و در فضای وب‌گردی و بازی‌های رایانه‌ای با فرزندان به صورت دوستانه همگام شویم.

وی افزود: ترویج فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی باید در بین خانواده‌های ایرانی نهادینه شود چراکه متخصصان ایرانی در این زمینه عملکرد بسیار مناسبی داشته‌اند به طوری که یکی از شبکه‌های ایرانی بیش از سه میلیون کاربر دارد که این مهم نشان از کیفیت تولیدات این شبکه است.

حسینی تدوین یک منشور اخلاقی و رفتاری موافق و همسو با فرهنگ اسلامی برای استفاده از فضای مجازی را یکی دیگر از راه‌های استفاده بهینه از این فضا عنوان کرد و گفت: در این منشور باید برای همه رده‌های سنی تکلیف مشخص شده و همچنین به خانواده‌ها نیز آموزش چگونگی نظارت و همراهی فرزندان خود در استفاده از فضای مجازی ارائه شود.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi