پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

13:08:06 - دوشنبه 4 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اقتصاد ایران گرفتار بلای نفتی است/ وابستگی بودجه به نفت به زیرساختها ضربه می زند
دانشیار اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان عنوان کرد: اقتصاد ایران گرفتار بلای نفتی است.

حسین مهرابی بشرآبادی دانشیار اقتصاد و عضوهیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو با خبرنگار “دانشجو آزاد” در خصوص مشکلات اقتصاد ایران گفت: بحث نفتی بودن اقتصاد مشکلی قدیمی در ایران است؛ بعد از سال ۵۳ که نفت گران شد ایران به بیماری “هلندی” مبتلا شد و به جای اینکه پول نفت صرف زیربناها شود عمدتا برای واردات و مصرف گرایی و لوکس گرایی صرف می شد.

مهرابی با اشاره به شرایط بعد از انقلاب افزود: با توجه به شرایط خاص ایران در زمان جنگ تحمیلی استفاده ما از درآمدهای نفتی بهینه نبود و به اصطلاح ما گرفتار بلای نفت شدیم؛ گرفتاری که اقتصاد ما را به نفت معتاد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: دست یابی به اقتصادمقاومتی یعنی جدا شدن اقتصاد از نفت، وقتی بودجه دولت وابسته به نفت باشد اندک نواساناتی در قیمت نفت همه بودجه و برنامه ریزی های کشور را دچار مشکل می کند.

وی اظهار داشت: از پیامدهای دیگر وابستگی بودجه به نفت این است که در بودجه های عمرانی اختلال پیش می آید؛ بدلیل اینکه دولت در بودجه های جاری مثل حقوق، هزینه های آب و برق و… نمیتواند زیاد دستکاری کند اما در مورد بودجه های عمرانی به محض اینکه قیمت نفت تغییر کند بودجه های عمرانی تحت تاثیر قرار گرفته و زیرساختها ضعیف می شوند.

مهرابی در پایان عنوان کرد: باید درآمدهای پایداری داشته باشیم که اقتصاد ضربه نخورد و معتاد شدن اقتصاد به نفت بزرگترین بیماری اقتصاد کشور است.

بر چسب ها: , ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi