پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

6:11:02 - سه شنبه 8 مهر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
افزایش میزان وام‌های دانشجویی/برنامه‌ریزی صندوق رفاه دانشجویان در سه سطح مدیریتی
رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به برنامه‌ریزی این صندوق در سه سطح مدیریتی گفت: وام‌های دانشجویی سال تحصیلی جدید از ۵ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش “دانشجو آزاد”، ناصرمطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان در نشست خبری صبح امروز گفت: با توجه به بازنگری هیات امنا در رابطه با وام‌های دانشجویی، در سال تحصیلی جدید وام‌های دانشجویی بین ۵ تا ۲۰ درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینکه به طور کلی دو میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجوی شهریه‌ پرداز در کل دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند، گفت: از این تعداد در سال ۹۲، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی وام شهریه بودند ولی از تمامی متقاضیان فقط ۲۸۰ هزار نفر موفق به اخذ وام شدند یعنی از هر ۵ نفر یک نفر وام را دریافت کرد.

مطیعی افزود: تا زمانی که بدهکاران انگیزه‌ای برای بازپرداخت این وام نداشته باشند و اهمیت این موضوع برای قانونگذاران اثبات نشود، مشکل وام حل نمی‌شود.

وی با اشاره به سه سطح برنامه‌ریزی در صندوق رفاه دانشجویی اظهار داشت: توزیع وام و تسهیلات در انتهای سال ۹۲ سطح اول مدیریت و برنامه‌ریزی است که وظیفه ما این بود تا تعهدات را به طور کامل انجام دهیم و اکنون صددرصد وام‌هایی که تایید شده بود، توسط معاونت دانشجویی به صندوق ارسال شده است.

به گفته مطیعی، برای انجام این تعهد، صندوق مجبور شد ۲۰ میلیارد تومان از بودجه‌ای که برای سال ۹۳ اختصاص داده شده بود به وام‌های سال ۹۲ اختصاص دهد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: قبل از اینکه من به این سمت انتخاب سوم، بودجه صندوق در مجلس تصویب و ابلاغ شده بود. بنابراین من نمی‌توانستم بر این مبلغ تصرف قانونی انجام دهم به همین دلیل با معاونت راهبردی ونظارت راهبردی ریاست جمهوری رایزنی‌هایی جهت حداکثرسازی تخصیص اعتبارات انجام شد.

وی افزود: در سطح دوم مدیریت یعنی حوزه توسعه خدمات رفاهی، دو نکته متناسب‌سازی کمی با نیاز جامعه هدف و ارتقای کیفیت خدمات در حوزه رفاهی و افزایش سطح رضایتمندی جامعه هدف، مورد توجه است.

مطیعی ادامه داد: صندوق برای توسعه منابع مالی خود به دنبال فعال کردن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دریافت وجوه مطالبات صندوق از افرادی است که وام‌های خود را بازنگردانده‌اند، چراکه تعداد زیادی از دانش‌آموختگان هستند که در سال‌های گذشته وام دریافت کرده‌اند اما هنوز دیون خود را پرداخت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین ۱۸۰ میلیارد تومان از منابع مالی لازم برای اهدای وام به دانشجویان باید از طریق درآمدهای اختصاصی صورت بگیرد که یکی از این درآمدها وصول مطالبات است. در سال ۹۲، ۹۸ درصد از مطالبات وصول شد و در صورت تصویب مجلس، افزایش منابع دولتی سومین راه توسعه منابع مالی صندوق است.

مطیعی اضافه کرد: در سال ۹۲ توانستیم ۹۷ الی ۹۸ درصد از مطالبات را وصول کنیم.

مطیعی ادامه داد: برای رفع مشکلات پیش رو، صندوق رفاه نیاز به یک عزم ملی است که رسانه‌ها می‌توانند با جلب توجه مسئولان سیاست‌گذاری و قانونگذاری کلان کشور برای رفع این مشکلات و خدمت به دانشجویان مثمر ثمر باشند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم خاطرنشان کرد: این صندوق در سال ۱۳۵۳ تاسیس شده و امسال ۴۰ سال از فعالیت آن می‌گذرد و ۴۰ سال تجربه در حوزه ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان در این صندوق وجود دارد.

بسته به شرایط و مقتضیات زمانی صندوق رفاه دانشجویان وظایفی را برعهده داشته است و بر طبق قانون جدید اخیرا این صندوق مسئول اعطای وام و حمایت از دانشجویان مستعد، کم‌بضاعت و بی‌بضاعت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در یک دوره زمانی صندوق رفاه دانشجویان وظیفه تهیه و توزیع اقلامی مانند تخت و وسایل مورد نیاز خوابگاه‌ها و همچنین اقلام غذایی مانند برنج را برعهده داشته است که در سال‌های اخیر این وظیفه از دوش ما برداشته شده است.

مطیعی تصریح کرد: از زمان آغاز کار در این صندوق برای اینکه بتوانیم در راستای خدمت دانشجویان به بهترین شکل عمل کنیم برنامه‌های خود را در سه طبقه مشخص کرده‌ایم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اظهار داشت: با توجه به اینکه بودجه سال ۹۳ در گذشته تصویب شده بود و ما می‌بایست در چارچوب اعتبارات گذشته فعالیت کنیم به همین خاطر برای حداکثرسازی تخصیص اعتبارات صندوق فعالیت خود را آغاز کردیم.

وی گفت: برای هزینه کردن بهتر اعتبارات تنظیم یک برنامه بلندمدت برای برنامه توسعه ششم که استارت آن در دولت تدبیر و امید خورده است در دستور کار صندوق رفاه دانشجویان قرار گرفت.

مطیعی تصریح کرد: توسعه منابع مالی مورد نیاز صندوق توسعه خدمات رفاهی ( متناسب‌بازی این خدمات با جامعه هدف و ارتقای کیفی خدمات)، افزایش سطح رضایتمندی جامعه هدف از محورهایی است که برای برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است.

مطیعی ادامه داد: تلاش برای فعال کردن بخش سرمایه‌گذاری صندوق رفاه دانشجویان یکی از فعالیت‌های ما بوده که امیدواریم بتوانیم با فعال‌ کردن این بخش گام بلندی را در رفع مشکلات داشته باشیم.

وی به افزایش اعتبارات از طرف مجلس اشاره کرد و گفت: تعداد دانشجویان دکترا از سال ۸۸، ۸۹ تا سال ۹۲، ۹۳ تحصیلی ۴ برابر شده همچنین تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این سال‌ها ۶ برابر افزایش داشته است و برای آن نیاز است که اعتبارات وام‌های شهریه‌ها نیز افزایش یابد تا توازن ایجاد شود و نمایندگان باید به این مسئله توجه کنند و برای افزایش اعتبارات در این بخش نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

مطیعی در ادامه به اهمیت استفاده از منابع مالی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: کمک خیرین و واقفین برای ما بسیار قابل توجه است و اهمیت دارد به همین خاطر پیش‌بینی‌های لازم برای برنامه‌ریزی جهت ایجاد بسترهای لازم برای حضور خیرین فراهم شده و امیدواریم با شکل‌گیری کامل این بخش و بنیاد بتوانیم قدم مثبتی را در کمک به دانشجویان برداریم.

وی با بیان اینکه در حوزه خوابگاه‌ها و وام دانشجویی با کمبود اعتبارات و امکانات روبرو هستیم افزود: یکی از مشکلات ما این است که در حدود ۲ دهه تعداد دانشجویان دولتی از یک افزایش کمی برخوردار بوده و این افزایش بدون توجه به زیرساخت‌ها صورت گرفته است لذا مطالبه ما این است که بدون استعلام از حوزه‌های رفاهی افزایش جدیدی صورت نگیرد.

مطیعی در رابطه با بحث هدفمندی اعطای اعتبارت و خدمات تصریح کرد: همه دانشجویان در دانشگاه‌ها شاید نیازمند خدمات رفاهی صندوق رفاه دانشجویان نباشند. قانون هم صندوق را مکلف به ارائه خدمات به دانشجویان کم‌بضاعت و مستعد کرده است پس دانشگاه‌ها باید تا حد امکان وام‌های دانشجویی را در اختیار افرادی که در اولویت هستند قرار دهد.

مطیعی در ادامه به بحث استانداردسازی و کیفیت خدمات در بحث خوابگاه‌ها و موارد این چنینی اشاره کرد و گفت: اگر یک تعریف از کیفیت خدمات وجود نداشته باشد امکان استانداردسازی وجود ندارد که با توجه به این مسئله برای تشکیل کارگروهی در این حوزه برنامه‌ریزی شده و امیدواریم با تلاش این کارگروه بتوانیم خدمات بیشتری به این دانشجویان بدهیم.

وی تصریح کرد: خوابگاه‌های خودگردان براساس یک تکلیف قانونی شکل گرفت. در حوزه خوابگاهی متاسفانه از ۲۲۷ هزار نفر ظرفیت خوابگاهی مورد استفاده دانشجویان بین ۲۲ تا ۲۳ هزار نفر در خوابگاه‌های خودگردان صورت می‌پذیرد یعنی حدود ۱۰ درصد از خوابگاه‌ها در اختیار خوابگاه‌های خودگردان قرار دارد و عدم مشوق‌های لازم برای حضور و ورود بخش خصوصی در این حوزه باعث شده که این مشارکت تا این حد پایین باشد که امیدواریم با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام خواهیم داد مشکلات ما در این بخش مرتفع شود و بخش خصوصی بتواند در این حوزه حضور بیشتری داشته باشد.

وی در رابطه با تسهیلات و وام‌های دانشجویی اظهار داشت: هدف صندوق رفاه دانشجویان این است که در سال جاری سقف ارائه تسهیلات را به دانشجویان علی‌رغم کم بودن منابع  کاهش ندهیم.

وی گفت: در سال‌های گذشته به دلیل محدودیت فعال بودن سیستم ثبت وام‌های دانشجویی مشکلاتی وجود داشته که امسال برای تقاضاها تمهیداتی در نظر گرفته شده که صاحب مشکلات گذشته نباشیم.

مطیعی ادامه :با توجه به تدابیری که صورت گرفته سرعت پرداخت وام‌های دانشجویی بیشتر خواهد شد. در گذشته با توجه به مشکلات یک دانشجو ظرف دو ماه وام خود را دریافت می‌کرد و ما ظرف مدت دو هفته این کار را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: برای بازپرداخت وام‌های دانشجویی پرتالی در سایت صندوق رفاه دانشجویی پیش‌بینی شده تا دانشجویان بتوانند بدون مراجعه حضوری برای بازپرداخت وام خود اقدام کنند. ۳۸ میلیارد تومان از پرداخت بدهی‌ها، امسال از طریق این پرتال صورت گرفته است.

وی در رابطه با بدهکاران وام‌های دانشجویی نیز  افزود: حدود ۱۳۰ میلیارد تومان بدهی معوقه در این قسمت وجود دارد که مربوط به حدود ۳۰۰ هزار نفر است و به خاطر اینکه بخشی از منابع صندوق رفاه دانشجویان از محل بازگشت این منابع است اعلام شده تا بدهکاران وام‌های خود را تسویه کنند و تمام دستگاه‌ها مکلف به همکاری با صندوق رفاه دانشجویان برای وصول مطالبات هستند و به همین دلیل مکاتباتی شده تا این دستگاه‌ها برای پس گرفتن اقساط آنها از بدهکاران اقدام کنند و اگر فردی نخواهد با ما همکاری کند مجبور به کسر از حقوق آنها می‌شویم.

وی ادامه داد: برای بدهکارانی که در بخش‌های خصوصی هم کار می‌کنند نیز تدابیری اندیشیده خواهد شد تا با استفاده از ابزارهای مورد نیاز مطالبات خود را وصول کنیم.

وی در رابطه با این سوال که آیا برای وام‌های دانشجویی از بدهکاران از یارانه آنها برداشت خواهید کرد گفت: چنین چیزی مدنظر ما نیست. بدهکاران یک دین شرعی دارند و باید با پرداخت اقساط وام‌های خود به دانشجوی دیگری فرصت بدهند تا از آن استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته مجموعا حدود ۴۷۰ میلیارد تومان کل بودجه صندوق رفاه دانشجویان بوده است که از این مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان قرار بود از محل درآمدهای اختصاصی تامین شود که از مجموع کل ۴۷۰ میلیارد تومان ۸۰ درصد آن محقق شد.

وی ادامه داد: هیات امنا صندوق را مکلف به پرداخت وام تا سقف ۶۰ درصد از کسانی که برای دریافت آن حائز شرایط باشند کرده است و در هر دانشگاهی تا سقف ۶۰ درصد از دانشجویان وام تحصیلی می‌گیرند. البته در گذشته فقط به ۲۰ درصد از آنها وام پرداخت شده است.

مطیعی تصریح کرد: حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دانشجو شهریه‌پرداز داریم. براساس تجربه سال‌های قبل بین یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر متقاضی وام شهریه خواهند بود. در گذشته در خوش‌بینانه‌ترین حالت حدود ۲۸۰ هزار نفر وام گرفتند و مابقی موفق به دریافت وام نشدند.

مطیعی افزود: تا به حال حدود ۴۵ درصد از درآمدهای صندوق برای سال ۹۴ محقق شده و امیدواریم بتوانیم ۹۰ درصد از مبلغی که مصوب شده را دریافت کنیم.

مطیعی خاطرنشان کرد: به امتیازبندی خوابگاه‌ها در حال انجام است و برنامه‌ریزی در این قسمت در حال شکل‌گیری است.

وی اظهارداشت: ۲۰ درصد افزایش در بخش اجاره بهای خوابگاه‌ها در سال جدید خواهیم داشت و در بخش تغذیه هم ۳۰ درصد در هر سه سطح غذا افزایش قیمت خواهیم داشت.

مطیعی تاکید کرد: برای نظارت و حمایت از بحث خوابگاه‌ها بحث شکل‌گیری آیین‌نامه تعاونی‌های خوابگاه‌داران شهرستان‌ها در دستور کار قرار دارد و در آینده ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به وسعت خوابگاه‌های ملکی وزارت علوم افزود: ۳۰ درصد از این خوابگاه‌ها بالای ۲۰ سال و ۱۷٫۵ درصد بین ۱۵ تا ۲۰ سال قدمت دارد یعنی نزدیک به ۴۰ درصد بالای ۲۰ سال عمر کرده‌اند. ۵۱۵ میلیارد برای بازسازی و نوسازی خوابگاه‌ها لازم است تا آنها حداقل امکانات را داشته باشند که از این مبلغ ۱۲ میلیارد تومان را صندوق رفاه بیشتر نمی‌تواند بپردازد.

مطیعی در خاتمه اظهار داشت: برای تعمیر و تجهیز ساختمان‌ها کل اعتباری که وجود دارد حدود ۱۹۷ میلیارد تومان است با وجود اینکه حدود ۴۹ درصد دانشگاه‌ها از بناهای رفاهی دانشجویی است و تنها این بخش نیاز به اعتبار زیادی دارد البته طبق جلسات و برنامه‌ریزی‌هایی که با مسئولان صورت گرفته قرار شده است در بحث کمبود اعتبارات تعمیر و تجهیز ساختمان‌ها مشکلات برطرف شود.

انتهای پیام/

 منبع: فارس

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi