پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

18:42:33 - شنبه 16 خرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
افزایش طلاق مهم‌ترین آسیب شبکه‌های مجازی است
سیما فردوسی در سمینار علمی«آسیب شناسی خانواده و مولفه‌های زندگی سالم» در بردسیر گفت: افزایش طلاق در جامعه، ارتباطات خارج از روال کانون خانواده و تضعیف روابط عاطفی درون خانواده از مهم‌ترین آسیب‌هایی است که با گسترش شبکه‌های مجازی افزایش یافته است.

به گزارش “دانشجو آزاد”؛ سیما فردوسی در سمینار علمی«آسیب شناسی خانواده و مولفه‌های زندگی سالم» که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر برگزار شد، با تاکید بر اینکه در آیین همسرداری، فرزند پروری و مدیریت خانواده باید ائمه اطهار(ع) و به ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) را الگو و سرمشق خود قرار دهیم، گفت: امروزه، خانواده پژوهشی یکی از مباحث مهم روان‌شناسی در جهان به شمار می رود.

 

این کارشناس مسائل خانواده جامعه سالم را ثمره خانواده سالم برشمرد و افزود: برای ساختن خانواده سالم باید روابط سالمی بین اعضای خانواده حاکم باشد.

 

وی تربیت فرزند سالم و مورد نیاز جامعه را از مهم ترین وظایف زنان برشمرد و گفت: زنان در مدیریت اقتصاد خانواده و تربیت تولید نیروی انسانی کارآمد نقش بسزایی دارند.

 

این روان‌شناس به تفاوت‌های روان‌شناختی زنان و مردان اشاره کرد و افزود: تشکیل زندگی سالم و خوشبخت در تفاهم زنان و مردان همراه با شناخت کامل تفاوت‌های روان شناختی آنان از یکدیگر میسر خواهد بود.

 

فردوسی رشد و تحول را از مهمترین اهداف خانواده عنوان کرد و بیان داشت: بعد از ازدواج و تشکیل خانواده باید بستری مناسب برای رشد، تحول و تعالی زن، مرد و فرزند ایجاد شود.

 

وی امنیت روانی را یکی دیگر از مولفه‌های زندگی سالم برشمرد و گفت: فرزندان باید در محیط خانوادگی سالم و به دور از تنش و اضطراب و در ابعاد جسمی، روانی، عقلانی، معنوی و اجتماعی رشد کنند.

 

عضو هیات علمی‌دانشگاه تضعیف بنیان خانواده را یکی از مهم‌ترین اهداف دشمنان برشمرد و گفت: دشمنان، هزینه‌های گزافی را صرف راه‌اندازی شبکههای مجازی از قبیل، فیس بوک، وایبر، واتس‌آپ، تانگو و غیره کرده‌اند و به منظور تضعیف کانون خانواده، این خدمات ارتباطی را به رایگان در دسترس جوانان قرار داده‌اند.

 

وی به آسیب شناسی استفاده افراطی جوانان از شبکه های مجازی پرداخت و افزود: افزایش طلاق در جامعه، ارتباطات خارج از روال کانون خانواده و تضعیف روابط عاطفی درون خانواده از مهم‌ترین آسیب هایی است که با گسترش شبکه‌های مجازی افزایش یافته است.

 

این کارشناس مسائل اجتماعی با انتقاد از روند افزایش طلاق و کمرنگ شدن صله رحم تصریح کرد: دین مبین اسلام برای خانواده ارزش فراوانی قائل است؛ به طوریکه در بسیاری از آیات قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار(ع)، به نقش خانواده در ایجاد آرامش و تعالی انسان تاکید شده است.

 

فردوسی به آسیب شناسی روابط خارج از عرف مردان و زنان سست عنصر و تضعیف روابط بین خانواده اشاره کرد و افزود: این آسیب های خانوادگی و اجتماعی، ناشی از نادیده گرفتن تعالیم ناب اسلام است.

 

این روان‌شناس با تاکید بر اینکه باید در مقابل هجمه‌های جنگ نرم دشمن هشیارانه عمل کنیم، بیان داشت: مادران، معلمان، مشاوران و استادان دانشگاهها باید آموزش و افزایش مهارت های زندگی به کودکان و جوانان را در اولویت کاری خود قرار دهند.

 

وی به بررسی روان‌شناختی استفاده مفرط از شبکه های مجازی پرداخت و افزود: اعتماد به نفس پایین، اضطراب، عدم کنترل هیجان، عدم خود مدیریتی، مشکلات شخصیتی، احساس تنهایی، ترس و هراس اجتماعی از ویژگی‌های کسانی است که به صورت افراطی از شبکه های اجتماعی مجازی استفاده می کنند.

 

فردوسی با اشاره به اینکه برخی کاربران شبکه‌های مجازی به دلیل عدم مهارت ارتباطی در دنیای واقعی، به این شبکه‌ها پناه می‌برند گفت: کاربران افراطی شبکه های مجازی معمولا، دارای ویژگی شخصیتی تایید طلب، مهر طلب و دارای اعتماد به نفس کاذب و پایینی هستند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه، زنان را مدیر خانواده و مردان را سرپرست خانواده برشمرد و گفت: توانمندی، مدیریت فرزند پروری، استقامت، صبر، بردباری و مدیریت اقتصاد از ویژگی‌های بارزی است که خداوند متعال به زنان عنایت کرده است.

 

فردوسی با تاکید براینکه امروزه دفاتر مشاوره و روانشناسی بسیار خوب و استانداردی در کشور وجود دارد گفت: چنانچه مردم برای حل مشکلات فردی، بین فردی، خانوادگی، تحصیلی، ازدواج و غیره از روان‌شناسان و مراکز مشاوره بهره ببرند،  بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، کاهش خواهند یافت.

 

عضو هیات علمی دانشگاه به تفاوت‌های بین خانواده‌ها نیز اشاره کرد و گفت: گروهی از خانواده‌ها دارای تیپ شخصیتی ذ«احساساتی و هیجانی» هستند، در این خانواده ها، پدرو مادر نمی‌توانند هیجانات خود را کنترل و مدیریت کنند و با رفتارهای غیر منطقی و خلق تحریک پذیر باعث بروز مشکلاتی در خانواده خواهند شد.

 

فردوسی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی خانواده‌های «پرکار» افزود: خانواده‌های«پرکار» به دلیل مشغله کاری، فرصتی برای ارتباط و تعامل با هم را ندارند که این می‌تواند موجبات کمبود محبت در فرزندان را فراهم کند.

 

وی با تاکید براینکه نیمی از مشکلات خانواده ها ناشی از ناتوانی در کنترل هیجانات است، بیان داشت: برای ساختن یک زندگی سالم و موفق، زن و مرد نیازمند کسب مهارت‌های زندگی، مهارت حل مساله، مدیریت کنترل هیجانات مبتنی بر عقلانیت هستند.

 

فردوسی، حسادت را یکی از دلایل اضطراب و پرخاشگری معرفی کرد و گفت: خیلی از اختلالات خلقی و روانی، منجر به بروز مشکلات سایکوسوماتیک یا روان تنی می شود.

 

این روان‌شناس با اشاره به اینکه برخی از مشکلات جسمی، ناشی از هیجانات منفی هستند افزود: با یادگیری مهارت‌ مدیریت هیجانات و افزایش ارتباطات اجتماعی می توان هیجانات مخرب را کنترل کرد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه، خواستار ایجاد محیطی «شاد» همراه با «آرامش» در خانواده‌ها شد و گفت: بنا به فرمایش حضرت علی(ع)؛ شادکامی ثمره رضایت و آرامش درون است.

 

وی از بانوان خواست تا در زمینه فرزندپروری و آیین همسرداری، مهارت‌های خود را ارتقاء دهند و گفت: ایجاد شادکامی به واسطه مسائل مادی نیست بلکه به واسطه داشتن ویژگی‌های بارز انسانی است.

 

فردوسی به رشد دینی و تربیتی کودکان تاکید کرد و افزود: در خانواده‌ای که بین والدین احترام متقابل حاکم باشد، بی شک فرزندان نیزبه والدین خود احترام خواهند گذاشت ولی در خانواده‌های پرتنش، اضطراب و پرخاشگری حاکم  است.

 

این روان‌شناس با تاکید براینکه باید محبت کلامی و عملی در فضای خانه حاکم باشد گفت: زن و شوهر به هیچ عنوان نباید خود را با دیگران مقایسه کنند چون در این صورت کانون خانواده متزلزل خواهد شد.

 

فردوسی در پایان سخنان خود، سبک فرزند پروی همراه با ابراز محبت و احترام متقابل را بهترین شیوه تربیت فرزند عنوان کرد و بیان داشت: فرزندان باید مطابق با زمان حال تربیت شوند.

انتهای خبر/

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi