پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:53:24 - دوشنبه 16 فروردین 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
افزایش بازدهی سلول های خورشیدی رنگ دانه ای توسط محققان ایرانی
محقق دانشگاه تهران با همکاری محققانی ازشرکت ابرنانوفناور پیشگام شریف با انجام یک پژوهش آزمایشگاهی موفق به افزایش بازدهی سلول های خورشیدی رنگ دانه ای شدند.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، امیرمحمود بخشایش از مجریان این طرح گفت: با استفاده از نتایج این طرح می توان سلول های خورشیدی رنگ دانه ای را با قیمت پایین تر و زمان کوتاه تر تولید کرد.
وی بیان کرد: تأمین انرژی پاک به یکی از مهم ترین مسائل پیش روی بشر در قرن حاضر تبدیل شده است، انرژی خورشیدی یکی از منابع بدون کربن به شمار می رود که در همه جا در دسترس است و می تواند بخش قابل توجهی از نیاز کشورها به انرژی الکتریکی را تأمین نماید.
وی اظهارکرد: فناوری سلول های خورشیدی در حال تجربه سومین نسل این سلول ها است که تا حد زیادی مبتنی بر فناوری نانو است، ایده سلول های خورشیدی رنگ دانه ای که از موفق ترین ها در بین سلول های نسل سوم است بر پایه مکانیسمی مشابه با فتوسنتز گیاهان عمل می کند.
بخشایش افزود: به دلیل بازدهی نسبتا پایین این نوع سلول ها، تولید انبوه و تجاری سازی آن ها تاکنون محقق نشده و تحقیقات به منظور افزایش هرچه بیشتر بازدهی آن ها کماکان ادامه دارد.
وی با بیان اینکه سلول های خورشیدی رنگ دانه ای جایگزین مناسبی برای سلول های خورشیدی گران قیمت سیلیکونی هستند اظهارکرد: سلول های رنگ دانه ای علاوه بر ارزانی، تکنولوژی ساخت ساده ای دارند، اما ازآنجاکه بازدهی این سلول ها در تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریکی پایین است، نیاز به سرمایه گذاری و تحقیقات گسترده به منظور ارتقای عملکرد آن ها احساس می شود، لذا هدف از انجام این تحقیق بهبود عملکرد سلول های خورشیدی رنگ دانه ای بوده است.
وی گفت: در این پژوهش از نانوذرات استرانسیوم و نیوبیوم به منظور بهینه سازی خواص فتوکاتاستی میکروذرات دی اکسید تیتانیوم استفاده شده است، یون استرانسیوم نقش جلوگیری از بازترکیبی الکترون حفره های تولید شده ناشی از جذب نور خورشید را ایفا می کند.
وی افزود: نتایج نشان می دهند سلول های تولید شده بر پایه این پوشش بازدهی ۷/۹۷ درصدی در تبدیل انرژی نورانی به انرژی الکتریکی بروز می دهند، بهبود بازدهی سلول های بهینه شده نسبت به سلول های مرسوم، به دلیل افزایش چگالی جریان مدار کوتاه ناشی از حضور نانوذرات استرانسیوم و نیوبیوم بوده است.
نتایج این تحقیق در مجله of Sol-Gel Science and Technology Journal به چاپ رسیده است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi