پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

7:58:25 - شنبه 1 آذر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اعطای ۱۸ کرسی به اساتید برجسته ایرانی/ ثبت ۳۸ اختراع ایرانی در آمریکا
رئیس بنیاد ملی علم و فناوری ایران از اعطای ۱۸ کرسی برای اساتید برجسته ایرانی گفت: این کرسی ها به دانشمندان ایرانی اعم از داخل یا خارج از کشور اعطا می شود و در حوزه های مختلف علوم خواهد بود.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از مهر، دکتر نصرت الله ضرغام در نخستین همایش دانشجویان بر‌تر حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد در سالن همایش‌های بیمارستان فرهیختگان با اشاره به توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد گفت: لازم است که این دانشگاه از ظرفیت های استعدادهای درخشان بهره مند شود چرا که توسعه علمی اساس و پایه توسعه کشورها است و مسئولینی که به آن اعتقاد داشتند از آن بهره گرفتند.

رئیس بنیاد ملی علم و فناوری ایران با اشاره به تجربه کشور آمریکا پس از جنگ جهانی دوم در جذب استعدادهای برتر کشورهای دیگری گفت: ۸۰ درصد منابع علمی آمریکا صرف تحقیقات بنیادین می شود و از هر نقطه جهان یک استعداد برتر را شناخت جذب کرد. ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار درآمد شهریه آمریکا از جذب دانشجوی خارجی است. به طوری که ۷۰ درصد دانشجویان ۱۰ دانشگاه برتر آمریکا دارای شناسنامه آمریکایی نیستند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر استفاده از استعدادهای برتر در جهت توسعه پژوهش و فناوری گفت: هدف بنیاد ملی نخبگان شناسایی، پرورش، هدایت و استفاده از استعدادهای برتر کشور است.طبق اساسنامه بنیاد ملی علمی ایران، پشتیبانی ایران اسلامی در بعد علم و فناوری و کمک به پژوهشگران برای توسعه علمی کشور از وظایف این بنیاد است وت مام تلاش ما حمایت از پروژه های تحقیقاتی و اختراعات و ابتکارات اساتید و دانشجویان در دانشگاه ها و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی است.

ضرغام یادآور شد: بنیاد ملی علم و فناوری ایران ۱۵ راهبرد را در دست اقدام دارد که برای این راهبردها ضمن شناسایی اساتید برجسته سعی می کند که زمینه فعالیت آنها را در دانشگاه های کشور فراهم کند.

وی گفت: پیش از این در سال های گذشته قرار بود کانونی برای رفت و آمد اساتید ایرانی و خارجی که در زمینه های مختلف برجسته هستند در کشور ایجاد شود که این امر به تعویق افتاده بود اما اکنون سعی داریم آن را راه اندازی کنیم.

رئیس بنیاد ملی علم و فناوری ایران از حمایت از پروژه های تحقیقاتی پژوهشگران کشور خبر داد و گفت: اولویت های پژوهشی بر روی سایت مرکز قرار دارد و دانشجویان می توانند با مراجعه به آن اولویت ها را انتخاب کنند.

وی درباره ثبت اختراعات در خارج از کشور گفت: تاکنون ۳۸ اختراع را در آمریکا ثبت کرده ایم که به مرحله تجاری شدن رسیده اند و ۲۰۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده است. برای ثبت پتنت و اختراع در داخل و خارج از کشور هم به پژوهشگران تا ۳۰ میلیون تومان کمک می کنیم.

ضرغام از ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه ها به عنوان ضرورت امروز نام برد و گفت: این مراکز نوآوری استعدادهای برتر را تحت حمایت قرار می دهند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi