پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:38:11 - سه شنبه 12 خرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
استقرار ۱۶ شرکت خصوصی در این مرکز
معاون مرکز رشد فناوری‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: هم اکنون ۱۶ شرکت خصوصی فعال در عرصه فناوری در مرکز رشد دانشگاه مستقر هستند و در حال تبدیل ایده‌هایی به محصول در زمینه دارو، گیاهان دارویی، تجهیزات پزشکی و دیگر شاخه‌های مرتبط با حوزه سلامت هستند.

به گزارش “دانشجو آزاد ” ؛ علی‌اکبر اسماعیلی‌رنجبر افزود: در پایان سال گذشته دو شرکت مستقر در مرکز رشد فناوری‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان امتیاز دانش‌بنیانی خود را از معاونت علمی ریاست جمهوری اخذ کرده‌اند.

وی با بیان اینکه  مرکز رشد فناوری‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال ۹۱ مجوز فعالیت قطعی خود را از وزارت بهداشت دریافت کرده، اظهار داشت: این نیاز در کشور احساس شد پژوهش‌های مختلف علمی که قابلیت ارائه محصول را دارند وارد عرصه تجاری سازی شوند بنابراین مراکز رشد راه اندازی شدند.

اسماعیلی‌رنجبر ادامه داد: در این دو سال اخیر این مراکز مورد توجه مسئولان قرار گرفته و از اعضای هیات علمی، کارکنان و تمام شهروندانی که ایده نو و جدیدی دارند در قالب شرکت‌های کاملا خصوصی حمایت‌های مالی و معنوی به عمل می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که در مراکز رشد مستقر می‌شوند عمدتا شرکت‌های خصوصی هستند که این شرکت‌ها مراحل پیش‌رشد و رشد را جهت استقرار در مراکز رشد طی می‌کنند و همزمان با استقرارشان می‌توانند امتیاز دانش بنیانی را از معاونت علمی ریاست جمهوری اخذ کنند.

معاون مرکز رشد فناوری‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به این که پژوهش‌های بسیاری انجام شده و یا در حال انجام است گفت: ولی در این برهه از تاریخ باید رویکرد دانشگاه‌ها تغییر کند. وی افزود نسل اول دانشگاه‌ها، آموزش محور بودند و دانشگاه‌های نسل دوم پژوهش محور هستند و اکنون زمان گذر از نسل دوم به نسل سوم یعنی دانشگاه محصول‌محور کارآفرین است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان در زمینه تولید علم و انجام پژوهش‌ها در سطح کشور سرآمد بوده است و پژوهش‌های خوبی انجام شده، که بسیاری از این پژوهش‌ها می‌تواند وارد عرصه تولید و تجاری‌سازی شود و زمان آن رسیده است که دانشگاه خود را به عنوان دانشگاه نسل سوم معرفی کند.

اسماعیلی‌رنجبر گفت: مرکز رشد فناوری‌های سلامت دانشگاه ظرفیت تاسیس ده‌ها شرکت فناور را دارد، و این مرکز محدودیتی در راه‌اندازی شرکت صرفا توسط هیات علمی یا پرسنل دانشگاه ایجاد نکرده است و تمام کسانی که در زمینه فناوری سلامت ایده‌ دارند می توانند در این مرکز مستقر شوند. وی افزود: در حال حاضر چند واحد فناور این مرکز توسط فارغ التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی که ایده‌های آنان مرتبط با حوزه سلامت می‌باشد راه‌اندازی شده‌ است.

معاون مرکز رشد دانشگاه بیان کرد: ارزیابی فناوری‌های سلامت از امسال در دستور کار قرار گرفته و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور علاوه بر شاخه‌های مختلفی که در سابق ارزیابی می‌شدند از امسال در حوزه فناوری سلامت نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی خاطر نشان کرد: این مساله مهم است و نیاز به توجه جدی دارد و خوشبختانه با تمهیدی که معاون محترم تحقیقات و فناوری دانشگاه و رییس محترم مرکز رشد در نظر گرفته‌اند به زودی شورای فناوری دانشگاه تشکیل می‌شود که این شورا وظیفه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در خصوص نحوه گسترش فعالیت‌های فناورانه را بر عهده خواهد داشت و امیدواریم که بزودی شاهد نتایج خوبی باشیم.

اسماعیلی‌رنجبر با اشاره به ارائه محصولاتی توسط واحدهای فناور مستقر در مرکز  رشد اضافه کرد: کارخانه گچ و آتل فایبرگلاس توسط دکتر کریمی‌مبارکه از اساتید دانشگاه طراحی و ساخته شده که بزودی افتتاح می‌شود.

 وی ادامه داد: همچنین واحدهای فناور این مرکز چندین طرح در زمینه تجهیزات پزشکی و فیزیوتراپی به انجام رسانده‌اند که بدیع و نوآورانه هستند و برای اولین بار در کشور و در جهان انجام شده‌اند که امیدواریم در تابستان امسال شاهد ارائه آنها باشیم.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi