پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:27:50 - سه شنبه 25 آذر 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ابهام در افزایش یا کاهش بودجه پژوهشی کشور/ طرح‌هایی که به بهانه کمبود بودجه ناقص ماندند
لایحه بودجه سال ۹۴ از سوی دولت به مجلس ارسال شد ولی همچنان چند اظهار نظر پیرامون بودجه پژوهشی وجود دارد که افزایش یا کاهش این بودجه را با ابهام مواجه کرده است، این ابهامات سبب ایجاد نگرانی‌هایی در مورد اجرای طرح‌های علمی شده است.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از فارس، با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت پژوهش در کشور و بخصوص پس از ابلاغ سیاست‌های ولایت فقیه در حوزه علم و فناوری، طبیعتا این حوزه باید مورد توجه بیشتری از سوی مسئولان قرار بگیرد.

با وجود اینکه پس از ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری، جلسات بسیاری به خصوص در شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار شد ولی آنچه در عمل می‌بینیم حذف برخی پروژه‌های پژوهشی است که با بهانه کمبود بودجه صورت گرفته است.

امید پژوهشگران کشور به بودجه سال ۹۴ بود که شاید دیگر کمبود بودجه مانعی برای پیشرفت پژوهش نشود ولی پس از ارسال لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس، معاون پژوهشی وزیر علوم اعلام کرد که بودجه پژوهشی تعیین شده از پیشنهاد کارشناسی وزارت علوم کمتر است.

احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم پس از ارسال بودجه سال ۹۴ از سوی دولت به مجلس گفت: میانگین اعتبارات دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تنها حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد افزایش یافته است و این در حالی‌است که پیشنهاد وزارت علوم حداقل ۷۰ درصد افزایش بودجه بود.

وی با اشاره به کاهش اعتبارات پژوهشی متمرکز وزارت علوم گفت: اعتبار پژوهشی متمرکز که در دست ستاد وزارت علوم است، منفی شد؛ یعنی به جای اینکه اعتبار افزایش شود، ۱۰ درصد نیز کاهش یافت و این بودجه پاسخگوی اجرای طرح‌های کلان، خرید تجهیزات و کمک به مجلات علمی که برعهده ستاد است، نیست زیرا پیشنهاد دادیم که بودجه حداقل ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان بشود ولی نسبت به سال گذشته ۷ تا ۸ درصد کاهش یافت.

به گفته احمدی، سال گذشته بودجه ۲۱۵ میلیارد بود، ولی امسال ۲۰۰ میلیارد تومان شد.

پس از انتشار صحبت‌های احمدی مبنی بر کمبود بودجه پژوهشی، نوبخت سخنگوی دولت در اظهار نظری گفت: برای این که اذهان تحریک شود گفته شده تا بودجه‌ای که باید به پژوهش اختصاص داده شود کم شده است، این در حالی است که موسسات پژوهشی و پارک‌های فناوری که در بودجه ۱۳۹۳ ، ۳۰۷ میلیارد تومان اعتبار داشتند، در سال ۹۴ ، ۳۹۵ میلیارد تومان افزایش اعتبار داشتند و این غیر از عددی است که سال گذشته و امسال به صندوق نوآوری و شکوفایی داده‌ایم تا طرح‌های نوآورانه را انجام دهد.

پس از صحبت سخنگوی دولت، محمد فرهادی وزیر علوم نیز در حاشیه مراسم افتتاح هفته پژوهش، به افزایش بودجه پژوهشی اشاره کرد و به خبرنگاران گفت: آنچه می‌گویم بر اساس آمار دقیق است،بودجه پژوهشی نسبت به سال قبل ۲۸ درصد افزایش داشته است ولی بودجه ستاد وزارتخانه کم شده، البته برای بخش پژوهش عنایت داشتند ولی در کل بودجه کم است.

در حالیکه سال گذشته و امسال تعدادی از طرح‌های کلان ملی و طرح‌های علمی کشور به دلیل کمبود بودجه حذف شده یا ناقص ماندند این ابهام در چگونگی ارائه بودجه پژوهشی در سال آینده نیز وجود دارد که آیا همین تعداد پروژه باقیمانده علمی در سال آینده به سرانجام می‌رسد یا این پروژه‌ها نیز پشت دیوار بودجه بر زمین می‌ماند.

مسئولان که در سخنرانی‌های خود از عدم وابستگی به بودجه دولتی و توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت برای افزایش بودجه دانش‌بنیان سخن می‌گویند چه برنامه‌ای برای تحقق این اهداف دارند تا بتوانند بدون هیچ مانعی حتی کمبود بودجه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری پیرامون علم و فناوری را تحقق بخشند.

در حال حاضر ۳ ماه از ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری می‌گذرد و جلساتی برای بررسی چگونگی اجرای این سیاست‌ها در نهادهای بالادستی کشور برگزار شده است و انتظار می‌رود در سال آینده گزارشاتی از اجرای این سیاست‌ها منتشر شود.

انتهای پیام/

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi