پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

2:09:29 - یکشنبه 15 آذر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آیین بررسی موسیقی عاشورایی در دانشگاه برگزار شد
برگزاری برنامه های زیارت واره هنر عاشورایی، روز دوشنبه ۹آذرماه ۹۴ آیین بررسی موسیقی آیینی و عاشورایی را برگزار کرد.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از دانشگاه شهید باهنر:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دانشکده هنر و معماری صبا در ادامه ی برگزاری برنامه های زیارت واره هنر عاشورایی، روز دوشنبه ۹آذرماه ۹۴ آیین بررسی موسیقی آیینی و عاشورایی را برگزار کرد.

در آغاز این آیین، ابتدا با اجرای یک پرفورمنس، گروه سنج و دمام برازجان از مقابل مسجد دانشگاه تا مقابل پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران به اجرای گروهی موسیقی سوگ پرداختند.

سپس مخاطبان در تالار صبا پژوهشکده حضور به هم رساندند و برنامه بررسی موسیقی عاشورایی با سخنرانی دکتر پیروز ارجمند، آهنگساز، نوازنده، پژوهشگر و موسیقی شناس، عضو هیأت علمی مرکز مطالعات موسیقی جهان اسلام و مدرس دانشگاه های ایران، اسپانیا و آلمان،  شروع شد.

​​

سخنران اصلی این نشست دکترپیروز ارجمند بود که ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی به حاضران گفت: “موضوع نشست ما در مورد آیین اقوام ایرانی است هر چند این بحث در حوزه وسیعی است ولی ما در اینجا سعی می کنیم با معرفی کلی آیین های عاشورایی و مذهبی، که بخشی از میراث فرهنگی است را به شما عرض کنیم”.

 ایشان گفت: ” ما دو نوع میراث داریم یکی مادی و دیگری معنوی و حافظین میراث معنوی مردم هستند و مردم نباید اجازه دهند که کسی آن ها را ازبین ببرد و تنها کار در این زمینه، ثبت، ضبط و جمع آوری این آیین هاست.

وی افزود مذاهب مختلف از جمله زرتشتیان، مسیحیان و مسلمانان آیین های مخصوص به خود دارند که ما آیین های عاشورایی و تعزیه را در حوزه مسلمانان داریم که شاخص ترینشان شامل: نوحه خوانی، زنجیرزنی، موسیقی تعزیه و نمایشی است.

دکتر ارجمند خاطر نشان کرد: مناطق هرمزگان، میناب، فارس، کرمان، استان مرکزی، قم و تهران خواستگاه اصلی تعزیه هستند که تبدیل به یک حرفه شده و مهمترین بخش تعزیه، پیش خوانی است یعنی وقتی که تعزیه شروع می شود در مقدمه یک نفر در حال تک خوانی است که با موسیقی همراه است اما در اراک و کرمان پیش خوانی بیشتر رواج دارد که قبل از تعزیه شروع می شود و استاد رضا حیدری را می توان از استادان برجسته تعزیه خوانی نام برد.

دکتر ارجمند تصریح کرد: تاریخ تعزیه به دوره زندیه می رسد اما اوجش در قاجاریه و صفویه است.

این آهنگساز، نوازنده، پژوهشگر و موسیقی شناس گفت: یکی از راه هایی که موسیقی دانان برای حفظ موسیقی انجام می دادند این بود که، موسیقی را در قالب نوحه خوانی، مرثیه خوانی حفظ می کردند.

در ادامه این مراسم نمونه ای از منقبت خوانی  را که در خراسان و تربت جام برگزار شده بود، پخش شد.

سپس عضو هیأت علمی مرکز مطالعات موسیقی جهان اسلام  بیان کرد: یکی از نمونه هایی که در فرهنگ ما استفاده می شود ذکر خوانی است که به دو بخش خفی و جلی تقسیم می شود.

وی همچنین تصریح کرد: چاووشی یکی از مهم ترین نمونه های موسیقی است که در ایران رواج دارد.

در پایان این مراسم دکتر پیروز ارجمند بیان کرد: تعزیه خوانی یکی از نمونه های بارز موسیقی اسلام است و گفت ما حدود ۱۸نوع موسیقی در ایران داریم که حاصل، تلاش و جمع آوری پژوهشی خودم بوده است و امیدوارم همه شما حافظان و میراثان موسیقی فرهنگ اسلامی باشید.

انتهای پیام/س

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi