پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

3:47:34 - چهارشنبه 18 آذر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آپارتاید علمی دلیل کاهش رشد علمی است
رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: محروم شدن دانشمندان و دانشگاه های کشور از دستیابی به بسیاری از پایگاه های علمی یکی از عوامل مهم کاهش شتاب رشد علمی است.

به  گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا:حمید میرزاده درجلسه ستاد راهبردی اجرای نقشه جامعه علمی کشور اظهار داشت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون کاهش شتاب رشد علمی، کارگروهی در دانشگاه آزاد اسلامی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی افزود:محروم شدن دانشمندان و دانشگاه از دستیابی به پایگاه های علمی و فناوری جهان و طولانی بودن فاصله بین پذیرش پایان نامه دانشجویان در مقطع دکترا با دفاع از پایان نامه موجب کاهش تولید علم در کشور شده است.
وی در ادامه گفت: طبق آمار ارائه شده توسط نهادهای بین الملی،آمار سرمایه گذاری در آموزش عالی در کشورمان نسبت به برخی از کشورهای منطقه کمتر است.
وی افزود: بر اساس آمار ارائه شده توسط نهادهای معتبر کشور برای تربیت یک فرد از مقطع پیش دبستانی تا مقطع کارشناسی در کشورمان به طور متوسط ۸۳۰ میلیون تومان هزینه می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در کشور آمریکا برای تربیت یک فرد از مقطع پیش دبستانی تا مقطع دکترا مبلغ ۵۰ میلیون دلار هزینه می شود و این تفاوت در هزینه ها نشان می دهد که چرا آمریکا و سایر کشورهای غربی برای جذب فارغ التحصیلان کشورشان سرمایه گذاری می کنند.
در ادامه شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در گزارشی عنوان کرد: ضمن اشاره به تجمیع آمارهای موجود در این زمینه و یکسان سازی متغیرهای آماری، چالش های اصلی نظام علمی و فناوری کشور در چهار عنوان دست بندی شده است.
در بخش دیگری از این گزارش راهبردهای بنیادین، تعداد موسسات آموزش عالی کشور اعم از موسسات آموزشی تحت پوشش وزارت علوم و موسسات آموزشی تحت پوشش سایر دستگاه های اجرایی و پراکندگی جغرافیایی این موسسات، آمار اعضای هیات علمی به تفکیک رتبه علمی نیز تشریح شده است.
قسمت دیگری از این گزارش به بررسی روند تغییرات کمی دانشجویان به تفکیک جنسیت گروه ها و مقاطع تحصیلی اختصاص داشت که آمارهای موجود در این زمینه ارائه شد.
در ادامه شریعتی نیاسر به مقایسه وضع موجود با اهداف تعیین شده در نقشه جامعه علمی کشور و روند تحقیق این اهداف اختصاص داشت که در این بخش بر اساس امکانات موجود و روند پیشرفت پیش بینی شده، آمار مورد نظر ارائه شده است.
مهدی نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش هم در این جلسه گفت: توجه به عوامل محیطی و نگاه فراسازمانی از الزامات آمایش آموزش عالی است
وی افزود : موضوع آمایش آموزش عالی مسبوق و نیازمند آمایش آموزش و پرورش است
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش و آموزش عالی از امور حاکمیتی است و باید ضمن کاهش تصدی دولت در این زمینه، نقش سیاست گذاری کلان نظام در این حوزه تقویت شود.
بعد از بحث و بررسی اعضا و با توجه به کمبود وقت ادامه بررسی موضوع آمایش آموزش عالی به جلسه آینده ستاد راهبری اجرای نقشه جامعه کشور موکول شد.

انتهای پیام/س

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi