پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:40:35 - سه شنبه 30 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آموزش نفتی را گسترش داده‌ایم/ نباید پژوهش را هم نفتی کنیم
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با پژوهش‌های دولتی در مراکز دولتی به جایی نخواهیم رسید؛ در حال حاظر آموزش نفتی را گسترش داده ایم با پول نفت در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنیم؛ نباید پژوهش را هم نفتی کنیم.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از «خبرگزاری دانشجو»، سورنا ستاری با حضور در کارگروه پژوهش و فناوری استان کرمان با اشاره به اینکه باید جوانان اعتماد کرد، گفت: باید اقتصاد را به جوانان بسپاریم؛ همانگونه که چنگ را جوانان اداره کردند اقتصاد را نیز باید به آنان بسپاریم چونکه جوانان انرژی فوق العاده و قدرت ریسک بالایی را دارند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: روزی که قرار شد کمیت های دانشگاه ها بالا رود می بایست فرزندان تحصیل کرده ما باید به یک فرصت کارآفرینی و ارزش افزوده برای کشور تبدیل می شدند، قرار نبود جوانان تحصیل کرده به تهدیدی برای جامعه تبدیل شوند که چگونه برایشان شغل ایجاد کنیم.

وی افزود: در حال حاظر ۱۷۴ هزار دانشجو در استان کرمان در حال تحصیل هستند؛ دانشگاه های کشور با پول نفت چیزی را آموزش می دهند که نمی‌تواند با آن شغلی پیدا کرد.

ستاری به اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: اقتصاد دانش بنیان دو پایه اصلی دارد؛ پژوهش درآمدزا پایه نخست آن است به ورتی که تمام سرمایه‌گذاران باید به دانشگاه ها مراحعه کنند و دانشجویان موفق در حوزه کارآفرینی را شکار کنند، در این صورت می توان گفت که اقتصاد دانش بنیان در کشور ایجاد شده است.

وی برگشت به سنت ها و مزیت های سرزمینی را پایه دوم اقتصاد دانش بنیان معرفی کرد و ادامه داد: باید در چگونه می توانید پتانسیل های موجود در هر منطقه را به رتبه اول تبدیل کنیم، قرار نیست پتانسیل های که مربوط به کرمان نیست را به این استان تحمیل کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: باید به جوانانی که اراده کرده اند که کارمند دولت نباشند، کمک کنیم؛ باید به او کمک کنیم که ریسک‌ها بپذیرد و کارآفرینی کند.

ستاری با تاکید بر اینکه بادی اکوسیستم کارآفرینی در جامعه ایجاد شود، خاطرنشان کرد: در صورتی که در اکوسیستم کارآفرینی در جامعه فراگیر شود بخش خصوصی وارد خواهد شد و نیازی به بانک و تسهیلات نخواهد بود.

وی گفت: با پژوهش های دولتی در مراکز دولتی به جایی نخواهیم رسید؛ در حال حاضر آموزش نفتی را گسترش داده ایم با پول نفت در دانشگاه ها تدریس می کنیم، نباید پژوهش را هم نفتی کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اگر دولت در حوزه های تجاری سازی هزینه کند کار خراب خواهد شد، بیان داشت: حضور دولت در حوزه های تجاری سازی کار را خراب می کند؛ چون هیچ کالایی با پول دولت تجاری نمی شود؛ شرکت های دانش بنیان با حل هر مشکل می توانند یک اشتغال را ایجاد کنند.

ستاری در رابطه با پارک های علم و فن آوری نیز گفت: باید پارک های فناوری استقلال داشته باشند؛ پارک های دانشگاهی خیلی موفق نبودند، باید پارک‌ها در فضایی ایجاد شوند که همگان متصور شوند این پارک متعلق به خودشان است، نباید جناحی به آن نگاه شود.

وی در پایان تصریح کرد: برای نخبگان خارج از کشور و اساتیدی که در ۵۰ مجله اول دنیا مطلب می نویسند برنامه های ویژه ای داریم.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi