پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

13:59:12 - چهارشنبه 17 آبان 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
۵۵۵ نفر به همت شوراهای حل اختلاف از زندان‌های استان کرمان آزاد شدند
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: به همت شوراهای حل اختلاف از ابتدای امسال ۵۵۵ نفر از زندان‌های استان آزاد شده‌اند که ۱۲ نفر از آنها پرونده قصاص بوده است.

 به گزارش دانشجو آزاد: حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی امروز در همایش صلح، بخشایش و رضایت که به مناسبت سالروز تشکیل شوراهای حل اختلاف با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان و بخشی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان برگزار شد با بیان اینکه مهمترین دستاورد شوراهای حل اختلاف همین صلح و سازش در بین مردم است که سیره اهل‌بیت(ع) است، اظهار داشت: فرهنگ صلح و سازش بین علمای دین ما بوده است و در هر دوره‌ای محل مراجعه مردم برای از بین بردن اختلافات بودند.

وی با بیان اینکه بعد از تأسیس جمهوری اسلامی ایران جای یک نهاد رسمی خالی بود که با تشکیل شوراهای حل اختلاف این خلأ از بین رفت و امروز شاهد برکات آن هستیم، گفت: امروز در هر روستایی که اگر هیچ نمایندگی از دولت وجود نداشته باشد شورای حل اختلاف وجود دارد که باعث صلح و سازش در بین مردم آن منطقه می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با تقدیر از زحمات همه اعضای شوراهای حل اختلاف استان، بیان کرد: ۳۱۶ شعبه حل اختلاف فعال در استان کرمان داریم که از این تعداد ۱۲۷ شعبه رأیی و ۱۰۸ شعبه صلحی است.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۲۹۴ نفر در استان کرمان با شوراهای حل اختلاف استان همکاری دارند، افزود: در هفت ماهه ابتدای امسال تعداد هزار و ۳۲۰ هزار و ۴۶۸ پرونده وارد شوراهای حل اختلاف استان کرمان شده است، گفت: از این تعداد ۱۳۱ هزار و ۴۵۰ پرونده مختومه شده و ۳۶ هزار و ۸۱۸ پرونده معادل ۴۰ درصد پرونده‌ها منجر به صلح و سازش شده است.

حمیدی با بیان اینکه در حال حاضر زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف استان ۳۱ روز است و ابلاغ الکترونیکی در شوراهای حل اختلاف استان به ۹۲ درصد رسیده است، افزود: به همت شوراهای حل اختلاف از ابتدای امسال ۵۷۵ نفر از زندان‌های استان آزاد شده‌اند که ۱۲ نفر از آنها پرونده قصاص بوده است.

خدمت بدون چشم‌داشت

در این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان به‌ویژه شهدای دستگاه قضا و شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، اظهار داشت: ویژگی‌های شوراهای حل اختلاف در سه محور عمده خلاصه می‌شود که مهمترین آن از جنس مردم بودن است.

وی با بیان اینکه در این شوراها در جایی به اختلافات رسیدگی می‌شود که طرفین اختلاف در مقابل شما هیچ استرس و نگرانی ندارند، چرا که رسیدگی‌کنندگان از جنس خودشان هستند و قرار است کمک شود تا نزاع و اختلاف از بین برود، گفت: ویژگی دوم شوراهای حل اختلاف خدمت بدون چشم‌داشت است که باعث می‌شود این کارها با برکت و اثرگذار شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان با اشاره به اینکه ویژگی سوم شوراهای حل اختلاف این است که کمتر محکمه‌ای وجود دارد که بعد از رسیدگی هر دو طرفین دعوا راضی باشند، افزود: اما در شوراهای حل اختلاف با صلح و سازش کامل پرونده‌ها مختومه می‌شود.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi